Kā lietderīgi izmantot 'Melno piektdienu': septiņi ieteikumi un četri knifi
Foto: Shutterstock

"Melnā piektdiena" jeb 'Black Friday' ir, iespējams, vispopulārākā izpārdošanas akcija pasaulē. Šie iepirkšanās svētki ir atnākuši pie mums no ASV, kur izpārdošanas sezona parasti sākas piektdien, pēc Pateicības dienas. Šogad "Melnā piektdiena" notiks 27. novembrī. "Finhack" stāsta par to, kā neapjukt un gūt labumu no šīs akcijas.

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Svētku vakariņas Pateicības dienā amerikāņi pavada ģimenes lokā un piektdien iespēju robežās ņem brīvdienu. Uz ceļiem rodas nopietni sastrēgumi, un tieši šī iemesla dēļ policisti šo piektdienu sāka saukt par "melno". Lai gūtu maksimālu labumu, "Melno piektdienu" nominēja par izpārdošanas dienu, solot vislielākās atlaides attiecīgā gada laikā. Komersantiem "melnais" nozīmē vēl ko citu. ASV finanšu pārskatos ir pieņemts norādīt zaudējumus sarkanā krāsā un peļņu – melnā. Ja uzņēmumam ir peļņa pēc pārskata gada rezultātiem, tad angliski to sauc "In the black", un novembra melnā izpārdošana ir iespēja "iziet plusā".

Latvijas iedzīvotājiem "Melnā piektdiena" ir no citas kultūras pieņemta tradīcija, tāpat kā Halovīns. To ir pieņēmuši ne visi, it īpaši tirgotāji. Internetā arvien biežāk šo dienu izmanto, lai piesaistītu uzmanību savām precēm. Pircēji "uzķeras" uz atlaidēm, bet veikali uzsāk pārdošanas maratonu pirms Ziemassvētkiem.

Kā lietderīgi izmantot "Melnās piektdienas" iespējas? Kam pievērst uzmanību iepērkoties un ko ignorēt? Kā lieki netērēt naudu un nenožēlot pirkumus jau nākamajā rītā?

7 ieteikumi, kā lietderīgi iztērēt naudu

Izpārdošanas sniedz iespēju ietaupīt, tas ir fakts. Tomēr spontāni un nevajadzīgi tēriņi atlaižu dienās arī nav retums. Kā neuzķerties uz āķiem, ko rūpīgi sagatavojuši pieredzējuši mārketologi? Te būs daži noderīgi ieteikumi.

Sastādīt sarakstu ar nepieciešamajām lietām. Ja iepriekš saprot, kas tiešām ir nepieciešams, un atliek pirkumu līdz atlaižu dienām, tad var labi ietaupīt, īpaši uz lieliem pirkumiem. Dienā X galvenais ir rīkoties pēc plāna, neejot uz veikalu tāpat vien, tikai tāpēc, ka tur ir atlaides.

Nospraust tēriņu limitu. Ja izpārdošana jums ir patīkams laika kavēklis, tad var vismaz samazināt tēriņus, iepriekš nosakot sev maksimālo summu, ko varat atļauties iztērēt.

Doties uz veikalu ar skaidru naudu. Elementārs psiholoģisks paņēmiens: šķirties no banknotēm ir daudz grūtāk. Tas vienmēr nostrādā!

Pārbaudīt cenas. Pārbaudīt, vai preces cena tiešām ir divreiz zemāka nekā iepriekš, un par kādu cenu to pārdod cituviet, ir vienkārši. Izmantojiet kādu no cenu salīdzināšanas portāliem.

Iepriekš izvēlēties veikalus. Apmeklēt savu mīļāko veikalu izpārdošanas laikā ir ļoti patīkami. Orientējoties sortimentā, cenās un izmēros, ir daudz vieglāk veikt izdevīgu pirkumu.

Palasīt atsauksmes. Gadās, ka populārāko ražotāju modeļi ar lielām atlaidēm ir neērti lietošanai, bet mazāk zināma ražotāju lētākas preces ir labas. Lasiet atsauksmes, jo tās mēdz būt informatīvas un noderīgas.

Iepirkties internetā. Tie, kuri labprātāk iepērkas tiešsaistē, parasti gatavojas izpārdošanai jau iepriekš. Ja laicīgi izpēta savu mīļāko interneta veikalu piedāvājumu un saliek preces pirkumu grozā, tad "Melnajā piektdienā" atliek tikai paskatīties, vai šīm precēm ir gana labas atlaides. Kad cena krītas, var noformēt pirkumu. Te gan ir viens mīnuss: labas preces ātri izpērk, tāpēc ilgi veltīt laiku izvēlei nesanāks.

Kādi iepirkšanās noteikumi darbojas tieši Latvijā?

Pirkumi ārzemju tiešsaistes resursos. Šķiet, ka matemātikai ir jāstrādā pēc vienādiem principiem visā pasaulē, bet pastāv nianses. Droši vien visi zina, ka -70% Eiropas vai ASV veikalā nav tie paši -70%, kas mūsu veikalos. Atšķirība sortimentā un atlaides no jau sākotnēji zemākas cenas padara iepirkšanos ārzemēs par pievilcīgu nodarbošanos. Īpaši labi tas strādā "Melnajā piektdienā".

Te jums noderēs prasme orientēties preču sortimentā. Ideāli, ja jums iepriekš sanāk vietējā fiziskajā veikalā apskatīt un izpētīt to, ko jūs vēlētos iegādāties internetā. Ja šīs preces nav vietējā tirgū, tad var papētīt citu pircēju atsauksmes. Vēl vienkāršāk ir iepirkties jums zināma zīmola veikalā. Ja pirksiet drēbes vai apavus, jau pārzināsiet kvalitāti un izmēru tabulu. Ja pirksiet kosmētiku un parfimēriju, zināsiet, kam dot priekšroku, bet, ja runājam par sadzīves tehniku, tad jums noderēs iepriekšēja lietošanas pieredze, zināšanas par dizaina un saskarnes īpatnībām.

Līdz gada beigām Latvijā vēl joprojām darbosies vienkāršoti noteikumi komerciālo sūtījumu saņemšanai no valstīm, kas neietilpst Eiropas savienībā (Latvijas dzīvotājiem visbiežāk tā ir Ķīna, Krievija un ASV). Ja sūtījuma vērtība nepārsniedz 150 eiro, tad nav jāmaksā muitas nodeva, savukārt, ja vērtība nepārsniedz 22 eiro, tad nav jāmaksā arī pievienotās vērtības nodoklis. Ja nodoklis vai nodeva bija jāapmaksā, bet prece jums neder, preci var nosūtīt atpakaļ un iesniegt pieteikumu nodevas un nodokļu atmaksai.

Pirkumi tiešsaistē – tā ir iespēja nosūtīt atpakaļ pat akcijas preci

Ir nācies no rīta nožēlot kādu pirkumu? Bail pirkt preci, ko nevar nosūtīt atpakaļ, jo tā ir prece ar mega atlaidi? Ir ideja. Mēģiniet pasūtīt izvēlēto preci internetā – ja esat izvēlējušies unjau aptaustījuši kāroto preci veikalā, tad ievadiet interneta meklētājā preces artikulu. Nāksies uzgaidīt, kamēr sūtījumu piegādās, bet pastāv svarīgs bonuss: šādu pirkumu var sūtīt atpakaļ.

Patērētāju tiesību aizsardzības likums paredz iespēju sūtīt atpakaļ jebkuru internetā iegādāto preci (juridiski to sauc "attālināti noslēgtais līgums par pirkuma laušanu"). Jums piedevām nav nepieciešams paskaidrot atteikuma iemeslus.

Pirkumu, kas ir veikts ES interneta veikalā, var nosūtīt atpakaļ tirgotājam 14 dienu laikā pēc pasūtījuma saņemšanas. Uzmanīgākam jābūt ar veikaliem no citiem pasaules reģioniem. Piemēram, ASV nav vienotu noteikumu par preču atgriešanu, tāpēc ir vērts tos precizēt katrā konkrētajā vietnē pirms pirkuma veikšanas.

No pirkumiem Krievijas interneta veikalos var atteikties 7 dienu laikā no to faktiskās nodošanas pircējam (starp citu, var atteikties no pasūtījuma jebkurā laikā līdz tā piegādes brīdim, piemēram, tāpēc ka piegāde ilgi kavējās). Attiecībā uz pirkumiem no Ķīnas, kas veikti, piemēram, "AliExpress", likums uzliek pienākumu pārdevējam pieņemt preci, kas ir nosūtīta atpakaļ 7 dienu laikā pēc piegādes. Daudzi pārdevēji nosaka arī elastīgākus noteikumus un pieņem atteiktās preces ilgāk par minēto laika periodu.

Ja prece nopirkta veikalā, nevis internetā, tad atdošanas iespējas var arī nebūt. Tas ir atkarīgs tikai no paša pārdevēja gribas. Ja pirkumam nav defektu vai bojājumu, atdot to veikalam ir iespējams tikai gadījumā, ja to piedāvā pats pārdevējs. Pēdējos gados arvien vairāk komersantu nāk pretī saviem klientiem un vienojas par preces atgriešanu vai apmaiņu, pat, ja pircējs vienkārši pārdomājis. "Melnās piektdienas" un citu izpārdošanu laikā šī iniciatīva parasti neattiecas uz tām precēm, kas tiek pārdotas par viszemākajām cenām. Ir vērts veltīt laiku, lai uzzinātu atgriešanas un apmaiņas noteikumus pirms iepirkšanās katrā konkrētajā tirdzniecības vietā.

"Nav noliktavā" – nav iemesls iesaldēt naudu

Tādu tiešsaistes tirgotāju, kuriem būtu savas noliktavas, Latvijā ir maz, tāpēc nopirkt kaut ko šeit un tagad ir sarežģīti. Lielākā daļa komersantu izvieto portālā labu cenas piedāvājumu, un, ja pircējs atrodas, tad pasūta vajadzīgo preci no lielajām Eiropas noliktavām. Dažas vietnes nekautrējas no manipulācijām: noformējot pasūtījumu, mēs redzam, ka prece ir noliktavā, bet, darījumam noslēdzoties, saņemam zvanu no pārdevēja, ka prece ir izpārdota, tāpēc jaunu partiju nāksies nedaudz uzgaidīt. Tas notiek tad, kad prece un piegāde jau ir apmaksātas. Klientam visbiežāk atliek vienīgi gaidīt, kamēr prece tiks piegādāta uz Latviju.

Ko darīt, ja pirkums šķiet izdevīgs, bet "iesaldēt" savus līdzekļus, cerot uz ātru piegādi, pavisam negribas? Daudzi interneta veikali piedāvā iespēju apmaksāt preci saņemšanas brīdī. Dažkārt šī iespēja ir vizuāli mazāk pamanāma starp visiem apmaksas veidiem. Izvēloties opciju "apmaksa, saņemot preci", pircējs neriskē ieguldīt naudu pirkumā, ko, iespējams, nāksies atcelt. Ja nebūs iespējams organizēt piegādi vai arī, ja klients nevēlēsies gaidīt preces piegādi, kas sākotnēji bija atzīmēta kā "pieejama", naudu, protams, atmaksās.

Cenu salīdzināšanas portālos ir uzskaitīti pārbaudīti tirgotāji

Izmantot vietējos resursus cenu salīdzināšanai, piemēram, salidzini.lv un kurpirkt.lv, ir ļoti ērti. Pirmkārt, tāpēc, ka uzreiz ir redzams, par kādu cenu ir iespējams iegādāties vienu vai otru preci – resursos ir pārstāvēti visi lielākie Latvijas interneta veikali, tiek ņemti vērā arī īpašie piedāvājumi un atlaides. Vēl viena laba ziņa: Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) sadarbojas ar cenu salīdzināšanas portāliem. Pieaugot saņemto sūdzību skaitam par noteiktu interneta veikalu, PTAC nodod tiem lūgumu neparādīt šī veikala piedāvājumus savos portālos. Tas nozīmē, ka iegādāties preces interneta veikalos, kas iekļauti cenu salīdzināšanas portālu sarakstā, ir samērā droši.

Tajā pašā laikā, ja pārdevējs (pat no saraksta) jums šķiet apšaubāms vai jums jau nācies dzirdēt par viņa negodīgajām darbībām, ir ieteicams pirms pirkšanas doties uz PTAC mājas lapu, kur tiek publicēti dati par visiem tirgotājiem, kuri saņem lielu sūdzību skaitu no pircējiem, kā arī tirgotāju "melnais saraksts". Tajā ietilpst uzņēmumi, kuri nepilda savas saistības ar klientiem.

No kā būtu jāuzmanās

Uz lielākiem pirkumiem un labiem piedāvājumiem, ko "medī" Latvijas pircēji izpārdošanas laikā, attiecas ceļojumi, lidojumi, atpūta viesnīcās un SPA, kā arī abonementi uz sporta klubiem. Saprotamu iemeslu dēļ tieši šie pakalpojumi 2020. gadā kļuvuši par riskantu ieguldījumu. Jau otrajā gada ceturksnī PTAC saņēma trīs reizes vairāk sūdzību par nesniegtiem tūrisma pakalpojumiem un gandrīz divas reizes vairāk sūdzību par nesniegtiem pakalpojumiem izklaides, sporta un atpūtas jomā, salīdzinot ar to pašu periodu pagājušajā gadā.

Likums "Par negodīgas komercprakses aizliegumu" aizsargā visus Latvijas iedzīvotājus. Mūsu tirgus apstākļos komersanti salīdzinoši reti ķeras pie krāpnieciskām metodēm, bet kopumā negodīgas komercprakses gadījumi ir diezgan izplatīti, un tos fiksē Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Tātad, no kā būtu jāuzmanās labākās cenas meklējumos?

Preces daudzums ir ierobežots. Reizēm ļoti izdevīgs piedāvājums vai liela atlaide attiecas tikai uz nelielu preču vienību skaitu. Tik ļoti nelielu, ka piedāvājums beidzas dažu minūšu laikā, bet veikala reklāma ar izsludināto atlaidi turpina piesaistīt klientus. Ļaunprātīga šīs prakses izmantošana ir likuma pārkāpums.

Viltus atlaide. Nosvītrotā cena uz cenrāža ir paaugstināta, cena ar atlaidi – nedaudz zem (vai pat virs) standarta preces cenas. Lai arī cik daudz netiktu piemēroti sodi, veikali joprojām turpina pielietot šo paņēmienu. Lielu izpārdošanu laikā, kad veikalos valda haoss, bet preces ir uz plauktiem pārāk ilgi neaizkavējas, notiesāt tirgotāju par šādu pārkāpumu ir sarežģīti. Tas ir iemesls, kāpēc šajā gadījumā pircējiem ir vērts paļauties uz savu prātu un rūpīgi izvērtēt atlaižu piedāvājumus.

Neapstiprināti apgalvojumi par preču ārstnieciskām īpašībām. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs turpina saņemt sūdzības un slēgt tīmekļa vietnes, kas nodarbojas ar tādu medicīnas un veselības preču pārdošanu, kam nav nekāda medicīniska pamatojuma. Svarīgi zināt, ka tas ir ne tikai ļoti rupjš likuma pārkāpums, bet arī ļoti bīstami. Esiet atbildīgi par savu veselību un iepērcieties apzināti, nezaudējot veselo saprātu.

Visefektīvākais knifs – dodoties iepirkties "Melnajā piektdienā", atcerieties, ka izpārdošana ar to nebeidzas. Tieši otrādi, jauna atlaižu sezona tikai sākas. Pati "piektdiena" parasti ilgst vairākas dienas vai pat pāris nedēļas. Tai seko tiešsaistes izpārdošana "Kiber pirmdiena", kad elektronikas un sadzīves tehnikai ir burtiski degošas cenas. Decembra sākumā startē Ziemassvētku izpārdošana, bet pēc Jaunā gada – sezonas atlaides. Papildus tam visam katrs tirdzniecības centrs regulāri organizē savus pasākumus: novembrī un jūnijā t/c "Spice" notiek "Šopinga festivāls", augustā un februārī "Domina Shopping" lielveikals rīko izpārdošanu "Bazārs", savukārt aprīlī un oktobrī t/c "Stockmann" rīko "Trakās dienas".

Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form