Foto: Publicitātes foto
Gadu desmitiem televīzijas ekrānos ir parādīti daudzi neaizmirstami Ziemassvētku mirkļi, ko radījis zīmols "Coca-Cola", sākot no Ziemassvētku vecīša debijas pirms gandrīz 100 gadiem, ikoniskās Ziemassvētku kravas mašīnas ar "Svētki tuvojas" melodiju, līdz pat iecienītajām leduslāču reklāmām. Daudzas no tām ir iekarojušas arī latviešu sirdis. Savas iecienītākās "Coca-Cola" reklāmas analizē arī jauno mediju un digitālā mārketinga speciālists Artūrs Mednis.

Leduslāči no Ziemeļpola

Leģendārie leduslāči "Coca-Cola" reklāmās pirmoreiz parādījās 1922. gada Ziemassvētkos, bet skatītāju sirdis iekaroja tieši 1993. gada Ziemassvētku kampaņa "Ziemeļblāzma", kurā pirmoreiz tika atainoti animēti leduslāči. Kampaņas veidotājs Kens Stjuarts (Ken Stewart) iedvesmu guva no sava suņa, kas izskata ziņā atgādināja leduslāci. Lai saprastu, kā lāči patiesībā kustās un spētu labāk iestrādāt šīs kustības reklāmā, K. Stjuarts kopā ar animatoru studiju pētīja filmas un fotogrāfijas ar īstiem leduslāčiem. Tā kā animāciju izstrādāšanas programmas toreiz nebija tik attīstītas kā mūsdienās, viena šāda video izstrāde prasīja 3 mēnešus. Lāči ieguva tik lielu popularitāti, ka atgriezās arī 1994. gada Ziemassvētku kampaņā slidojot un slēpojot, lai atbalstītu Ziemas olimpiskās spēles. Tajā pašā gadā pievienojās arī mazie lācēni, kopīgi stumjot Ziemassvētu eglīti ar lāču tēti.

2013. gadā "Coca-Cola" leduslāču ģimene atgriezās aizkustinošā Ridlija Skota (Ridley Scott) režisētā īsfilmā "Leduslāči" (The Polar Bears), lai aktualizētu vēstījumu "Esi tu pats!" un būt klātesošiem savām ģimenēm svētku laikā. Šoreiz "Coca-Cola" iepazīstina ar veselu leduslāču ģimeni - tēti, mammu, diviem pusaudžu dēliem un jaunāko meitu.

"Svētki tuvojas" reklāmas džingls

Mirgojošām lampiņām rotātās "Coca-Cola" Ziemassvētku kravas mašīnas ar saukli "Svētki tuvojas" (Holidays are coming) ASV ielās parādījās 1995. gadā. Kravas mašīnu sānus rotāja gleznotāja Hadona Sandbloma (Haddon Sundblom) 1931. gada Ziemassvētku vecīša versija. Trīs gadus vēlāk kravas mašīnu kampaņa "Ziemassvētku karavāna III" (Christmas Caravan III) tika pārraidīta vairāk nekā 100 valstīs vairākiem miljoniem skatītāju un joprojām ir visskatītākā "Coca-Cola" reklāma. 1999. gada reklāma "Ceļojums" (Journey) tika filmēta Kanādā, izmantojot tikai trīs kravas mašīnas, kas apstrādē tika pārveidotas veselā karavānā. Reklāmā atainots, kā kravas mašīnas dodas ceļā, vedot līdz svētku sajūtu un izgaismojot apkārtni mirgojošos rotājumos. Šo Ziemassvētku reklāmu pavadošais džingls kombinācijā ar "Coca-Cola" karavānu nu jau ir kļuvis par Ziemassvētku klasiku.

"Coca-Cola" ar iemīļoto Ziemassvētku garšu

2018. gada Ziemassvētkos, iedvesmojoties no cilvēku iemīļotās svētku garšas, "Coca-Cola" pievienoja dzērienam jaunu niansi - kanēļa bagātīgo garšu un aromātu. Jaunā garša bija piepildīta ar svētku noskaņojumu un siltumu. Šīs svētku garšas "Coca-Cola" pudelītes bija pieejamas ierobežotā daudzumā un radītas speciāli Ziemassvētku sezonai.

Sarežģītā etiķete, kas pārvērš pudeli dāvānā

"Coca-Cola" iepriecināja pircējus Ziemassvētkos ar etiķeti, kuru varēja pārveidot bantē tikai ar vienu darbību. Jaunās etiķetes izstrāde sākās 2013. gadā un tika īstenota tikai 2015. gada beigās. Šī kampaņa izraisīja plašu cilvēku interesi sociālajos medijos. Cilvēki publicēja ierakstus, nosaucot jaunās etiķetes radītāju par ģēniju. Pats etiķetes izstrādes process bija ļoti sarežģīts, jo materiālam bija jābūt pietiekami stingram, lai tas nesaplīstu bantes veidošanas procesā, un pietiekami vieglam, lai neveidotos krunkas, kas varētu sabojāt banti vizuāli.

Reklāmas, kas iekrīt sirdī un paliek atmiņā

Arī Artūrs Mednis, jauno mediju un digitālā mārketinga speciālists, atzīst, ka bērnībā "Coca-Cola" reklāmas gaidījis kā lielus notikumus: "Tagad, strādajot reklāmas nozarē, "Coca-Cola" ir viens no zīmoliem uz ko ir interesanti skatīties, tā kā viņu kampaņas bieži ne tikai lieliski atspoguļo to, kas tobrīd ir aktuāls sabiedrībā, bet arī bieži ar savām inovācījām ir soli priekšā citiem. Piemeram, "Share a Coke" noteikti ieies vēsturē kā viena no labākajām kampaņām pasaulē - kampaņa, kur "Coca-Cola" nosaukuma vietā uz pudelēm bija rakstīti dažādi vārdi. Tā sākās 2011. gadā Austrālijā, un pēc neticamās veiksmes nākošajos gados tā tika ieviesta arī visā pasaulē. Tobrīd tas bija kaut kas jauns - zīmols sava nosaukuma vietā uz pudelēm raksta dažādus vārdus! To varēja atļauties tikai ļoti, ļoti atpazīstams zīmols, kāds ir "Coca-Cola"."

Taču runājot par Ziemassvētkiem, kurš gan neatceras reklāmas ar braucošām "Coca-Cola" smagajām automašīnām izrotātām ar lampiņām kā Ziemassvētku eglītes? "Arī tā nu jau ir kļuvusi par klasiku un vienu no ne tikai "Coca-Cola" atpazīstamākajām kampaņām, bet arī iegājusies tautas ikdienas folklorā, kad redzi kādu līdzīgi izrotātu braucamo," atzīst eksperts.

"Tomēr, man pašam no visām "Coca-Cola" Ziemassvētkiem reklāmām visvairāk patika un atmiņā palikusi ir tieši reklāma ar baltajiem polārlāčiem. Iepriekš jau bija šādas vairākas īsās reklāmas, taču bija arī viena garā filmiņa 2013. gadā par lāču ģimenīti un mazā lācēna Kaja piedzīvjumiem. Šī ir ne tikai jauka, forša 7 minūšu īsfilmiņa kuru ir interesanti vērot kopā ar bērniem, bet tā arī ir samērā netipiska "Coca-Cola" reklāma, tā kā multenītē neparādās pats produkts. Bez tam, tā lieliski iezīmē arī laiku, kad reklāmas sāka kļūt garākas, pārsniedzot tipisko 30, 45 vai pat 60 sekunžu garumu, un reklāmas klipu vietā zīmoli sāka veidot īsfilmas. Garā formāta dēļ tās vairs nerādīja TV, taču sociālo tīklu un Youtube popularitātes dēļ tās ieguva miljoniem skatījumu šajās platformās," par mīļāko zīmola reklāmu stāsta A.Mednis.

Šajos Ziemassvētkos dod kaut ko, ko vari dot tikai Tu – sevi pašu

Šogad "Coca-Cola" ir izveidojusi jaunu Ziemassvētku reklāmu un aicina Ziemassvētkos dot kaut ko, ko vari dot tikai Tu – sevi pašu! Globālais stāsts "Vēstule" mudina ikvienu būt patiesi klātesošam vienam ar otru un atcerēties par saviem mīļajiem.

Jaunā 2020. gada globālā svētku reklāma "Vēstule", atklāj Ziemassvētku burvību cerību pilnā pasakā par tēva neizsīkstošo mīlestību pret meitu un piedzīvojumiem pilno ceļojumu, lai piepildītu meitas Ziemassvētku vēlēšanos. Tas atdzīvina vēstījumu "Šajos Ziemassvētkos dod kaut ko, ko vari dot tikai Tu – sevi pašu," mudinot cilvēkus būt patiesi klātesošiem vienam ar otru.

Noskaties pilno stāstu šeit: links

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!