Foto: Privātais arhīvs

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pieņēmis lēmumu patērētāju kolektīvo interešu pārkāpuma lietā, kurā par konstatētajiem pārkāpumiem influencerei Katrīnei Saulietei ir piemērota soda nauda 1000 eiro apmērā un uzlikts tiesiskais pienākums izbeigt lēmumā konstatēto negodīgo komercpraksi.

Kā portālam "Delfi" skaidro PTAC, Katrīnei Saulietei uzliktais sods attiecas uz publikāciju interneta vidē, kurā patērētājs nebija informēts par tās komerciālo nolūku.

PTAC nolēmumā redzams, ka runa ir par kādu plāksteru reklāmu, kas Saulietes "Instagram" profilā publicēta 2020. gada jūlijā, kā arī citiem Saulietes vēstījumiem. Centrs bija guvis apstiprinājumu no uzņēmumiem, ka ar Saulieti tikuši slēgti līgumi par reklāmas aktivitātēm, pretī saņemot atlīdzību un/vai dāvanas.

PTAC paziņojumā medijiem lasāms, ka centrs sazinājies ar Saulieti, lūdzot vēstījumiem pievienot tēmturi, kas skaidri norāda uz sadarbību ar zīmolu, taču tas izdarīts tikai daļēji.

Papildus PTAC konstatēja, ka Sauliete, reklamējot tirdzniecības zīmes "NL" ūdens pudeli, sniedz šādus apgalvojumus: "Ūdens kļūs dzīvs – tīrs, nedaudz sārmains, strukturēts, ar negatīvu redox potenciālu. Filtrs satur dabisko ceolītu, šungītu, silīciju, koloidālo sudrabu, metāla sakausējumu. Šī sapņu komanda attīra ūdeni no piemaisījumiem, smagajiem metāliem, nitrātiem, pesticīdiem, radionuklīdiem, dezinficē, piesātina ar minerālvielām, normalizē pH skābumu līdz ķermeņa iekšējās vides rādītājiem."

PTAC vērsa uzmanību, ka, izmantojot šādus paziņojumus par attiecīgajam produktam piemītošām īpašībām, tostarp to iedarbīgumu vai funkcijām, komercprakses īstenotājam ir jāspēj pierādīt šo apgalvojumu patiesumu. Pretējā gadījumā īstenotā komercprakse var tikt vērtēta kā negodīga.

Pēc PTAC vairākkārtējiem aicinājumiem veikt labprātīgas darbības, Sauliete nav veikusi visus nepieciešamos pasākumus. Vienlaikus Sauliete administratīvajā procesā ar iestādi nav sadarbojusies, tāpēc pieņemts lēmums par sodu 1000 eiro apjomā.

Pēc radušās ažiotāžas Sauliete savā skaidrojumā "Instagram" īsajos video pauda savu versiju par piemēroto sodu: viņa uzskata, ka valsts tādā veidā mēģinot aizlāpīt kādus caurumus savā budžetā un notikušo sauc par smieklīgu. Viņasprāt, ar šādiem sodiem valsts pūlas atgūt viņai izmaksātos 1000 eiro par divām meitām tā dēvētajā helikopternaudā. Sauliete esot pielikusi norādi par sadarbībām visos PTAC minētajos gadījumos, atskaitot vairākus gadus veciem ierakstiem, jo nav varējusi tos atrast. "Tas ir smieklīgi, kā valsts šādā veidā mēģina aiztaisīt savus robus. Okei, turpmāk haštags 'reklāma' būs visur," sacīja Sauliete.

Vēstījām arī par 1500 eiro sodu dziedātājai Adrianai Miglānei (apmēram 80 tūkstoši sekotāju). Tādējādi Katrīne Sauliete (50 tūkstoši sekotāju) un Adriana Miglāne kļuvušas par pirmajām satura veidotājām jeb influencerēm, kurām par negodīgu komercpraksi piemēroti reāli naudassodi.

PTAC mājaslapā vēstīts, ka satura veidotājiem (jeb influenceriem) ir jāievēro prasības, kas attiecas uz preču un pakalpojumu reklamēšanu vai tai pielīdzināmu saziņu. Influenceriem jāsniedz skaidra un uzskatāma norāde par saziņas komerciālo raksturu, piemēram, izmantojot atsauces norādi: #reklāma, #apmaksāts, #sponsorēts, #apmaksātareklāma, #paidpartnership, #ad vai tml.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!