NASA zinātnieki, pētot starpplanētu zondes "Kassini" uzņemtās fotogrāfijas, Saturna gredzenos ir atklājuši vairākas mīklainas atlūzas. Tās varētu apstiprināt hipotēzi par to, ka piektās planētas no Saules gredzeni ir izveidojušies kosmiskas katastrofas rezultātā.
Pamatmateriāls, no kā sastāv gredzeni, ir salīdzinoši sīki putekļi un ledus gabaliņi, kas riņķo ap planētu. Šo daļiņu izmērs nepārsniedz dažus metrus. Turklāt šajā rajonā tika atklāti arī divi pavadoņi, kuru izmērs ir dažas jūdzes. Tagad zinātniekiem ir izdevies saskatīt arī starpposmu - četras atlūzas, kuru izmērs ir apmēram simts metri.

Šie "pavadonīši" ir arguments, kas apstiprina katastrofālo Saturna gredzenu rašanās teoriju. Līdz šim zinātniekiem nav vienota viedokļa par to, kā radās šie iespaidīgie putekļu diski. Pēc vienas no versijām, gredzeni ir atlikumi no materiāla, no kuriem pirms četriem miljoniem gadu veidojās pats Saturns un tā pavadoņi. Cita hipotēze paredz, ka šie putekļi orbītā palikuši pēc viena no planētas pavadoņu sadursmes ar komētu vai citu lielu objektu. Šāda trieciena rezultātā abiem kosmiskajiem ķermeņiem bija jāsadalās daudzās sīkās dažādu izmēru atlūzās.

Ja hipotēze par katastrofu ir pareiza, tad Saturna gredzenos ir jāatrodas ne tikai ledus gabaliem un neliela izmēra akmeņiem, bet arī salīdzinoši lielām atlūzām. Taču ilgu laiku atklāt un nofotografēt šādus objektus neizdevās. Tikai tagad, pēc rūpīgas zondes "Kassini" 2004. gada uzņemto attēlu, izpētes, NASA zinātnieki spēja saskatīt gredzena A zvaigžņu putekļos dažus objektus, kuru forma atgādina propelleru. Pēc pētnieku domām, kopumā gredzenos varētu atrasties pat desmit miljoni šāda izmēra "pavadonīšu". Iespējams, drīzumā zinātniekiem izdosies apstiprināt pieņēmumu par šādu atlūzu skaitu: jau šogad "Kassini" atkal pietuvosies gredzeniem un nofotografēs to virsmu.