Lai arī pasaule Emira Kusturicas vārdu pirmām kārtām tomēr asociē ar režisora izcilajām kinolentēm, tomēr multimākslinieka saistība ar mūzikas pasauli un jo īpaši čigānu kultūru ir tā vērta, lai šajā un turpmākajos rakstos izpētītu un, iespējams, daudziem atklātu gluži no jauna vēl nekad nedzirdētus čigānu mūzikas izpildītājus un kolektīvus, kurus dzīve savedusi kopā ar Emiru Kusturicu.
Kočani orķestris


Cēlušies no Kočani pilsētas Maķedonijā, šī pūšamo instrumentu kolektīva dalībnieki iedvesmu savai daiļradei smēlušies gan maķedoniešu tautas dejās, turku un arābu popmūzikā, gan arī latīņamerikas ritmos un džezā, eksperimentējot ar visu minēto savstarpējiem savienojumiem. Vietumis Kočani orķestra daiļradē jaušamas pat ķīniešu un indiāņu mūzikas kultūru iezīmes, kā izmantotajos instrumentos, tā dziesmu aranžējumos.

Kočani orķestra spēle ir saklausāma dažās Emira Kusturicas kinofilmas "Underground" scēnās, kur kolektīva vadītājs Nats Velijovs demonstrē trompetes solo, kā arī filmā "Time of the gypsies". Mūziķi bieži izmanto septiņu vai deviņu astotdaļu ritma zīmējumus, kas nav īpaši izplatiīti citās kultūrās, taču rada ļoti specifisku mūzikas pulsāciju, kurai pretoties ir neiespējami. To pierāda arī Nata Velijova koncerti, kuri, kā runā, parasti pārvēršas par nebeidzamām dzīrēm.

Nats Velijovs ir Kočani orķestra "mugurkauls" jau kopš pagājušā gadsimta 90.gadu sākuma, taču strikti uzsver, ka nav ietekmējies ne no Taraf de Haidouks vai Gorana Bregoviča daiļrades, ne arī no rietumu mūzikas.

Gadu gaitā Kočani orķestra sastāvs ir mainījies vairākkārt un šobrīd tajā muzicē trīs Velijovu paaudzes, piedaloties arī Nata tēvam un vectēvam, kura līdzšinējās trompetes solopartijas nu spēlē Nats.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!