Viena no pretrunīgāk vērtētajām Emira Kusturicas kinofilmām - 1993.gada uzņemtie "Arizonas sapņi" jeb "Arizona Dream" parāda slaveno čigānu režisoru gluži citas kultūras perspektīvā, turklāt tradicionālo aktieru - amatieru vietā ap sevi pulcējot veselu profesionāļu armiju.
Filma, ko sākotnēji bija lemts saukt "The Arrowtooth Waltz", savu daudzšķautņaino stāstījumu aizsāk inuītu mednieka dzīves atainojumā, dodoties mājup ar svaigi noķertu buti. Šī bute un tās parādīšanās visneraksturīgākajās vietās arī veido zināmu simbolisku filmas mugurkaulu. Tajā pašā laikā Aksels (Džonijs Deps) mēra un iezīmē zivis Ņujorkā, līdz kādu dienu ierodas ziņnesis, lai paziņotu, ka Akselam jādodas uz Arizonu, uz sava onkuļa kāzām. Akselu pierunā palīdzēt ģimenes biznesā - pārdot kadiljakus. Šajā laikā viņš iepazīstas ar divām dīvainām sievietēm un iemīlas vienā no viņām, kamēr otra, sirgstot ar depresiju, spēlē akordeonu saviem bruņurupučiem.

Iedabūt vienā "kadrā" Džoniju Depu, Feju Daneveju, Lilī Teilori un ekscentrisko Vinsentu Gallo ir daudzu režisoru sapnis. Taču runa pat nav tikai par aktieriem - turpinot sadarbību ar filmas "Time Of The Gypsies" kontekstā jau pieminēto Goranu Bregoviču, "Arizonas sapņu" skaņu celiņā spilgtu debiju Emira Kusturicas kontekstā piedzīvo mūziķis Igijs Pops, kura izpildītā filmas tituldziesma 'In The Deathcar' joprojām uzskatāma par konkrētas paaudzes un auditorijas top 10 šūpuļdziesmu, kļūstot arīdzan par vienu no vispopulārākajām Emira Kusturicas filmu mūzikas pērlēm.

Interesanti fakti:

  • Pateicoties augošajai Dienvidslāvijas nestabilitātei šajā laikā, Emirs Kusturica izlemj doties trimdā uz Amerikas Savienotajām valstīm, kur Kolumbijas universitātē Ņujorkā režisors plāno mācīt kinematogrāfiju. Tajā pašā laikā Sarājevā bosnijas musulmaņi rīko kratīšanu KUsturicas ģimenes dzīvoklī, konfiscējot pat režisora apbalvojumus. Viņa vecāki bēg uz Melnkalni; tēvs pēc pāris mēnešiem mirst. Emirs Kusturica joprojām uzsver, ka sava tēva nāvi saista arī ar Dienvidslāvijas "nāvi".

  • Filma tika uzņemta Amerikas Savienotajās valstīs - Duglasā (Arizona), Ņujorkā un Aļaskā, un tās izplatīšanu bija uzņēmusies kinokompānija "Warner", taču "Arizonas sapņus" nebija paredzēts izrādīt pat ne vienā vienīgā ASV kinoteātrī. Šāds, pirmajā brīdī neizprotams lēmums, rod sev attaisnojumu vietējo kritiķu bezgalīgajos nopēlumos, piemēram, "Viss, kas še atrodams, ir savādi un nebaudāmi tēlota garlaicība, kas garantēti atbrīvos kinoteātru zāles rekordlaikā" ("Boxoffice Magazine").

  • Autortiesību problēmu dēļ, filmas skaņu celiņš tika izņemts no pārdošanas tikai pāris nedēļas pēc tā izdošanas. Atkārtoti pārpublicēts 2002.gada septembrī, tas sevī ietver papildus skaņdarbus, kā arī pilnas atsauces kinolentes jau pieminētās tituldziesmas "In The Deathcar" sakarā. Kā izrādās, skaņdarba melodija ir aizgūta no Korsikāņu melodijas "Solenzara".

  • Pols Ledžers, kuru filmā tēlo Vincents Gallo, uz pārējo fona visnotaļ izceļas ar savu mīlestību pret kino. Viņa mīļākās filmas (fragmentāri pavīdot arī pašos "Arizonas sapņos") ir "North by Northwest" (1959), "The Godfather: Part II" (1974) un "Raging Bull" (1980).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!