Foto: Reuters/Scanpix
Mēdz teikt, ka šajā pasaulē nekas nav mūžīgs, tomēr daudzu talantīgu cilvēku slava neizzūd arī pēc viņu aiziešanas mūžībā. Un mūziķi pavisam noteikti ir vieni no spilgtākajiem šī paradoksa apliecinātājiem – šķiet, to pēcnāves slava varētu turpināties mūžīgi. Daudziem arī pēc nāves turpina iznākt dziesmas un albumi, kas radīti vēl dzīves laikā, taču to radītāja pēkšņā nāve negaidīti padarījusi tos par pēdējiem autora ģēnija dzirksts apliecinājumiem. Bieži vien gan šādi darbi ne tuvu nav uzskatāmi par labākajiem, īpaši, ja tie ir nepabeigti albumi, dziesmu skices vai paša mūziķa izbrāķēti darbi, ko viņa mantinieki tomēr vēlas izdot. Taču arī pēcnāves albumu vidū ir izcilības vai vienkārši labi piemēri. Dažus no tiem apkopojis medija “The Guardian” apskatnieks Maikls Kregs.

Nirvana “MTV Unplugged in New York” (1994)

Tehniski šis albums gan ir tikai koncertieraksts, ko leģendārā "grunge" grupa veica Ņujorkā, "Sony" studijā, vēl 1993. gada novembrī, un decembrī ieraksts tika demonstrēts kanālā "MTV". Jaunu dziesmu šajā albumā nav, toties ir vairākas interesantas kaverversijas. Sākotnēji grupa plānoja izdot koncertalbumu "Verse Chorus Verse", taču 1994. gada 5. aprīlī grupas līderis Kurts Kobeins izdarīja pašnāvību, un rezultātā dienasgaismu ieraudzīja viens no visaugstāk novērtētajiem koncertierakstiem mūzikas vēsturē, kas šodien ieguvis tīru kulta statusu daudzu jo daudzu melomānu vērtējumā.

Prinss “Originals” (2019)

Oriģinālās popa ikonas Prinsa "ziedu laiki", bez šaubām, bija 80. gadi, kad viņam iznāca vairāki klasikas kārtā iecelti albumi, tostarp leģendārais "Purple Rain". Tomēr mūziķis ne uz brīdi nepārtrauca radīt mūziku. Pateicoties vairākiem veiksmīgiem albumiem un sadarbībai ar uzlecošajām zvaigznēm, piemēram, Džaneli Monē, interese par Prinsu 21. gadsimta otrajā desmitgadē atkal bija pieaugusi. Taču liktenis lēma, ka Prinsa sirds apstājās 2016. gadā pēc nejaušas opioīdu pārdozēšanas. Kopš tā laika iznākuši jau trīs Prinsa albumi, tomēr Maikls Kregs izceļ tieši "Originals", kas ietver to Prinsa dziesmu demo versijas, ko slavas zenītā izcēlušas citas zvaigznes, to vidū "Manic Monday", "Love… Thy Will Be Done", "Nothing Compares 2 U" un citas.

Dženisa Džoplina “Pearl” (1971)

Dženisa Džoplina, protams, ir viena no bēdīgi slavenā "Kluba 27" dalībniecēm, un, pieturoties pie kluba "tradīcijas", arī viņas nāvē vainojamas narkotikas. Džoplinas otrais solo albums ierakstīts tikai mēnesi pirms folkmūzikas ikonas nāves un izdots trīs mēnešus pēc tās. Albums ietver vairākas par ikoniskām kļuvušas Džoplinas kompozīcijas, no kurām slavenākā, protams, ir "Me and Bobby McGee".

Alija “I Care 4 U” (2002)

Viņa noteikti būtu kļuvusi par "R&B" superzvaigzni, ja ne traģiska aviokatastrofa, kas izdzēsa talantīgās dziedātājas, aktrises un modeles dzīvību pašā slavas pilnbriedā. Tam sekoja ilgs juceklis ar viņas mantojuma dalīšanu, kā rezultātā vairāki dzīves laikā izdotie albumi joprojām nav pieejami straumēšanas platformās. Alijas pēcnāves albums "I Care 4 U" ir lielāko hitu un iepriekš neizdotu dziesmu sajaukums, tāpēc to nevar uzskatīt par pilnvērtīgu jaunu dziesmu izdevumu. Tomēr repera Timbaland producētā dziesma "Don't Know What To Tell Ya" viena pati atsver šī albuma iznākšanu, uzskata Maikls Kregs.

Maks Millers “Circles” (2020)

Amerikāņu reperim Makam Milleram arī nepaveicās attiecībās ar narkotikām, un līdz dalībai slavenajā klubā pietrūka vēl viens gads. Millera karjera aizsākās 2010. gadā, kad viņš parakstīja līgumu ar Pitsburgas ierakstu kompāniju "Rostum Records". Gadu vēlāk iznāca viņa debijas albums "Blue Slide Park". Viņš tika dēvēts par vienu no daudzsološākajiem jaunajiem amerikāņu reperiem, un ievērību izpelnījās arī viņa attiecības ar dziedātāju Arianu Grandi. Albumu "Circles" pēc viņa nāves pabeidza producents Džons Brions.

Joy Division “Closer” (1980)

Britu postpanka un "jaunā viļņa" aizsācēji savu otro albumu izdeva tikai divus mēnešus pēc ekscentriskā grupas līdera un dziedātāja Jana Kērtisa pašnāvības. Kērtisu mocīja depresija un epilepsijas lēkmes, tikko viņu bija pametusi sieva, un viņš izlēma šķirties no dzīves tieši pirms grupas pirmās turnejas pa ASV un Kanādu. Atlikušie grupas biedri izveidoja ne mazāk leģendāro elektroniskās mūzikas grupu "New Order", kas turpina aktīvu darbību arī šodien. Tikmēr "Closer" līdz ar grupas debijas albumu "Unknown Pleasures" ar lieliem burtiem ierakstīts rokmūzikas vēstures annālēs.

Selena “Dreaming of You” (1995)

Teksasā dzimusī latīņamerikāņu izcelsmes superzvaigzne bija sākusi darbu pie sava pirmā albuma, kurā būtu dziesmas gan angļu, gan spāņu valodā, taču to pabeigt viņai neizdevās. Jauno dziedātāju tikai 23 gadu vecumā noslepkavoja viņas pašas fanu kluba prezidente. "Dreaming of You" kļuva par pirmo latīņamerikāņu izcelsmes dziedātāja albumu, kas debitēja ASV ierakstu topa pirmajā vietā.

Eliots Smits “From a Basement on the Hill” (2004)

Dziesminieku Eliotu Smitu publika ļoti mīlēja, taču talantīgā mūziķa privātā dzīve bija depresīva, to pavadīja ilgstoša atkarība no alkohola un narkotikām. 2003. gadā 34 gadus vecā mūziķa ķermeni ar durtām brūcēm atrada viņa mājās, un joprojām nav pārliecinošu pierādījumu, vai tā bija pašnāvība vai tomēr slepkavība. Viņa sesto albumu "From a Basement on the Hill", kas ietver 15 iepriekš neizdotas dziesmas, pabeidza Smita producents un draudzene. Daudzi Smita fani uzskata šo albumu par mūziķa pirmsnāves atvadu vēstuli.

The Notorius BIG “Life After Death” (1997)

Agri slavu ieguvušā Rietumkrasta repera, dēvēta par Bigiju, otrais albums ar zīmīgo nosaukumu iznāca divas nedēļas pēc mūziķa slepkavības. Bigijam bija tikai 24 gadi, taču viņa nelielā diskogrāfija vedina domāt, ka reperis patiesi gatavojās savai nāvei. Ne velti viņa debijas albumu sauca "Ready to Die". "Life After Death" ieguva desmit platīna diskus un nepārprotami būtu padarījis Bigiju par hiphopa scēnas superzvaigzni, taču, kā zināms, 90. gadi Losandželosā nebija melnādainajiem reperiem labvēlīgs laiks.

Eimija Vainhausa “Lioness: Hidden Treasures” (2011)

Tikko apritēja apaļi desmit gadi kopš leģendārās britu dziedātājas nāves dienas. Arī Vainhausa savu pēdējo dzīves mirkli sagaidīja īstenā "Kluba 27" garā, pēc savas nāves uzreiz kļūstot par ikonu. Viņas pirmais pēcnāves albums iznāca jau 2011. gada beigās, to veido ieraksti, ko Vainhausa radījusi vēl pirms debijas albuma "Frank", līdz pat viņas pēdējām iestrādēm. To starpā ir arī vairākas interesantas kaverversijas – "The Girl From Ipanema" un Billijas Holidejas "Body and Soul", ko viņa iedziedāja duetā ar Toniju Benetu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!