Foto: F64

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā līdz 2013. gada 6. janvārim ir apskatāma izstāde "Marimekko. Dizains. Somija.". Pirmo reizi Latvijā pasaules dizaina virsotnes iekarojušais somu dizaina zīmols "Marimekko" piedāvā tik plašu un vērienīgu ekspozīciju ar jaunu darbu atlasi, kas ir īpaši komplektēta Latvijas skatītājam.

Šo apjomīgo izstādi (60 audumu paraugi, 53 apģērbu modeļi, kā arī dažādi ar zīmolu saistīti izstrādājumi, arhīva foto- un videomateriāli) ir sagatavojis Helsinku Dizaina muzejs, kura kolekcijā glabājas vairāk nekā 4000 "Marimekko" audumu un apģērbu paraugu. Ekspozīcija sniedz izsmeļošu priekšstatu par uzņēmuma vēsturi un Somijas mūsdienu dizainu kopumā. Starp eksponātiem ir gan pirmās 1951. gada modes skates kleitas, gan šobrīd aktuālie modeļi.

"Marimekko" stāsts sākas ar 1939. gadu, kad tekstilmāksliniece Armi Ratia kara konflikta rezultātā ar Padomju Savienību bija spiesta likvidēt savu aušanas uzņēmumu Karēlijā Vīpuri pilsētā. Turpmākos septiņus gadus Armi Ratia strādāja Helsinkos par reklāmas tekstu rakstītāju, saglabājot interesi par audumu apdruku kā modernu alternatīvu aušanas tehnikām.

1949. gadā viņa sāk darināt jaunus tekstilapdrukas paraugus uzņēmumam "Printex", bet drīz vien saprot, ka ir spējīga veidot un vadīt pati savu uzņēmumu. 1951. gadā Armi Ratia nodibināja "Marimekko" tekstila nozares uzņēmumu, kļūdama par vienu no pirmajām sievietēm–uzņēmumu vadītājām Somijā. 1972. gadā "Marimekko" ieguva Somijas valsts uzņēmumu godalgu. Šis fakts guva ļoti plašu rezonansi sabiedrībā kā pirmais gadījums Somijas vēsturē, kad godalga tika piešķirta sievietei uzņēmējai.

"Marimekko" uzņēmums radās pēc Otrā pasaules kara – laikā, kad cilvēki izjuta vēlmi pēc skaistuma un romantikas, ko palīdzēja piepildīt "Marimekko" audumu ražotāji. Vienlaikus uzņēmumā notika arī eksperimenti jaunu apdruku un tekstilmateriālu radīšanā, strauji attīstoties un ieviešot ražošanā jaunus paraugus. "Marimekko" koncepcija bija minimālisms, lakonisms un ieturēts stils, ko inspirēja japāņu mākslas elegance. Zināmā mērā arī pēckara smagā ekonomiskā situācija un materiālu trūkums noteica šādu pieeju, bet šis virziens turpmāk izveidojās par somu dizainam raksturīgo tendenci.

"Marimekko" zīmola dibināšana bija viens no stimuliem, kas veicināja Somijas kā rūpnieciskas valsts izlaušanos starptautiskajā arēnā. "Marimekko" zīmola pirmā publiskā prezentācija notika Milānas devītajā triennālē 1951. gadā, kur savu slaveno instalāciju no izciliem tekstila, keramikas un stikla priekšmetiem izstādīja Tapio Virkala, kas lieliski ilustrēja radoša mākslinieka un dizainera veiksmīgu sadarbību. Ar šo brīdi aizsākās somu dizaineru zvaigžņu kults un starptautiskā atzinība, kas pamudināja rūpnieciskos uzņēmumus investēt dizainā un veidot noturīgas saites ar māksliniekiem, tai pašā laikā ļaujot brīvas mākslinieciskās interpretācijas un izpausmes iespējas. Šajā aspektā "Marimekko" panākumi bija cieši saistīti ar Somijas rūpniecības un dizaina uzplaukumu.

Sākotnēji dibinātais zīmols bija atpazīstams ar tekstila dizainu, ko raksturoja spilgtas un neordināras apdrukas. "Marimekko" tika pieņemti pastāvīgā darbā dizaineri, bet papildus uzņēmums iegādājās arī audumu apdruku skices no brīvmāksliniekiem, piemēram, gleznotājas Maijas Isolas, ar kuru uzņēmums sadarbojās vairākus gadu desmitus. "Marimekko" paši izstrādāja savu veikalu dizainu, prezentēja zīmola preces skatēs un starptautiskos tirgos.

"Marimekko" zīmola starptautiskai popularitātei nozīmīgs bija 1960. gads, kad Žaklīna Kenedija – ASV pirmā lēdija un modes ikona – iegādājās deviņas "Marimekko" kleitas. Arī tādi ietekmīgi un pazīstami žurnāli kā "Life" un "Vogue" veidoja vairākas iespaidīgas fotoreportāžas par "Marimekko" produkciju. Foto sesijas tika uzņemtas uz Somijas vasaras dabas skatu fona, kas savā veidā veicināja interesi par šo ziemeļu valsti.

"Marimekko" zīmola dizaina rokraksts ir pilns kontrastu un ir saistīts ar tādiem pretmetiem kā daba un pilsētvide, unikālā māksla pret masu produkciju, mākslinieciskais pret funkcionālo, ikdienišķais pret svinīgo, dabas iedvesmotais pret ģeometrisko, racionālais pret romantisko, mājīgais pret eksotisko vai citādo, ergonomiskais pret tīru formu, askētiskais pret formu bagātību, somu mentalitātei raksturīgais pret starptautiskām tendencēm.

20. gadsimta 80. gados "Marimekko" pārgāja daudznozaru uzņēmuma "Amer" īpašumā. Savukārt jaunu zīmola uzplaukumu atnes īpašnieku maiņa, kad 1991. gadā uzņēmumu iegādājas bijusī reklāmas biroja īpašniece Kirsti Pākanena. Pašreiz uzņēmuma izpilddirektors Mika Ihamuotila mērķtiecīgi virza "Marimekko" pasaules tirgus apritē. Pēdējās desmitgadēs "Marimekko" audumu zīmējumi no jauna atgriežas modē. Jaunie dizaineri ienes svaigas, laikmetīgas idejas un jaunu skatījumu "Marimekko "produkcijā.
21.
Izstāde tapusi pateicoties Somijas Izglītības un kultūras ministrijas Kultūras eksporta programmai sadarbībā ar Somijas Institūtu Igaunijā un Helsinku Dizaina muzeju.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!