Noklausoties februārī izdoto "Goldfrapp" ceturto studijas albumu "Seventh Tree" pie pirmajām dziesmām lieku reizi pārbaudīju vai tiešām atskaņotājā griežas īstā blīvplate, paklausījos un tad vēlreiz pārbaudīju – ak jā – suģestējošās, seksīgās balss īpašniece – Alisona Goldfrapa.
Vērtējums:

Clowns

Little Bird

Eat Yourself

Un tagad, godīgi sakot, es pat īsti nezinu ar kuriem klausītājiem runāt – ar tiem, kas pirmo reizi satiekas dīvas daiļradi, vai ar tiem, kas jau iepriekš sagatavojušies gaidīja viņas ceturto albumu, nojaušot, ka tas nesīs gana daudz pārsteigumu.

Vispirms informācija pirmajiem – tiem, kas pirmo reizi dzird stāstu par britu duetu "Goldfrapp", pārējie sekojošo rindkopu var mierīgi izlaist.

Duets "Goldfrapp" radās ap 99. gadu, sadarbojoties dziedātājai Alisonei Goldfrapai un programmētājam, multi instrumentālistam Vilam Gregorijam, kurš vienmēr ir bijis savas daiļās partneres ēnā. Pirmo albumu "Felt Mountain" duets izdeva 2000. gadā, kas bija neierasts, viegli ambients ieraksts ar atsaucēm uz labākajām kino mūzikas tradīcijām. Albums saņēma cildinošas kritiķu atsauksmes, nomināciju prestižajai "Mercury" balvai un daudzi vēl joprojām to uzskata par spožāko "Goldfrapp" ierakstu. Pārējie divi ieraksti – "Black Cherry" un "Supernature" piedāvāja sintpopā un smalkā, visai erotiskā elektronikā balstītas deju mūzikas noskaņas, kas, godīgi sakot, manā muzikālajā apziņā visvairāk asociējās ar duetam raksturīgo stilistiku.

Bet runājot par pēdējo blīvplati, tas nudien bija pārsteigums, pat zinot abu dueta dalībnieku eksperimentu prieku un mainīgo dabu. Neko labāku par žurnāla 'Q' piedāvāto stilistisko raksturojumu neizdomāšu, kuri jauno albumu raksturo kā 'psyhodelic folk'. Katrā ziņā vairs ne miņas no kaislīgās disko dīvas, kur nu vēl no ala Marlēna Dītriha imidža. Pati Alisone kā krāšņs un neparasts dabas bērns publicitātes bildēs redzama punktainās, nobrukušās getrās, koši rozā vaigiem, dabā nesastopamu izmēru un krāsas pūces apskāvienos. Bet pirmā singla "A&E" videoversija vispār ir īstas koku un lapu vīriņu deju orģijas, ar visādiem meža zvēriem pa vidu. Jauki.

A&E

Starp citu, arī iepriekš viņa izmantojusi dažādus dzīvnieku pasaules elementus, radot savdabīgu "Goldfrapp" totēmdzīvnieku pasauli. Piemēram, 2004. gadā Glastonberijas festivālā fona dejotājas un pati Alisona uzstājās ar krāšņām zirgu astēm, tāpat bijuši pāva spalvu elementi un briežu galvas fona dejotājām, zaķu maskas u.c.

Kaut kādā ziņā muzikāli šī, protams, ir atgriešanās pie pirmā albuma "Felt Mountain" ambientās noskaņas, tomēr tik daudz, kas ir mainījies pa šiem astoņiem gadiem, kas šķir abus albumus. Pirmkārt, šo diez vai varētu nosaukt par albumu ar kino (jeb kā daudzviet teikts kinematogrāfiskajām) noskaņām, tiesa gan, vairākas albuma epizodes varētu būt īsts saldais ēdiens tieši šīs noskaņas cienītājiem"Goldfrapp" pirmajā albumā. Piemēram, albumu ievadošā dziesma 'Clowns' vai 'Collogne Cerrone Houdini'.

Otrkārt, jaunā albuma kontekstā var runāt par Goldfrapas pakāpenisku pārtapšanu par modernā folka dziesminieci, kas nozīmētu pievēršanos šī brīža modes kliedzienam, atsaucoties uz apgalvojumu, ka šīs gads ir dziesminieku un dziesminieču gads. Par attālināšanos no elektronikas liecina arī akustiskās ģitāras parādīšanās grupas daiļradē. Tiesa gan, jūtamas reminiscences no disko dīvas ēras var atrast arī šajā albumā, piemēram, kompozīcijā 'Caravan Girl'.

Kopumā šis ir nevainojams un maigs ieraksts, taču ne spilgts un satriecošs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!