Foto: LETA
"Tik milzīgs teātris ir kā Titāniks. Piemērs varbūt ir slikts, bet galvenais – tas nav pagriežams uz sitiena kā velosipēds. Dodiet man trīs četrus gadus, tad sāksim izvērtēt," tā darbu Dailes teātra mākslinieciskā vadītāja amatā sarunā ar laikraksta "Diena" pielikumu "Kultūras diena" sauc režisors DžDž Džilindžers, atzīstot, ka šī ir pirmā sezona, kad viņš ir 100% piedalījies repertuāra izvēlē.

Kopumā jaunajā sezonā teātrī būs 19 pirmizrādes. "Ir trauksme un bažas, protams. Bet uz papīra izskatās cerīgi. Man, galvenā režisora amatā atrodoties, galvenais uzdevums ir nodrošināt, lai būtu pēc iespējas mazāk neveiksmju, pat ja tās teātrī ir normāla parādība. Tā ir milzīga atbildība, un es par katru izrādi pārdzīvoju kā par savējo," sarunā ar "Kultūras dienu" pauž režisors, uzsverot, ka īpašs prieks ir par to, ka teātrī arvien biežāk strādā Eiropas līmeņa režisori, kā nule iestudētās "Finita la Comedia" veidotājs Aleksandrs Morfovs no Bulgārijas. Uz nākamo gadu ir noslēgts līgums ar Oskaru Koršunovu, Konstantīnu Bogomolovu, iespējams, nākotnē teātrī strādās arī Jurijs Butusovs un Kristians Smedss.

Jautāts par teātra galvenajām problēmam Džilindžers teic, ka šovasar viņa uzmanība vērsta uz faktu, ka Dailes teātrī aktieri nav elastīgi.

"Tas man nāca kā atklājums. Jā, mūsu lielākā problēma ir tā, ka Dailes teātrī visi aktieri ir zvaigznes. Pirms diviem gadiem uzskatīju, ka tas ir pozitīvi. Šobrīd redzu, ka tā ir liela problēma. Nesen saskāros ar to, ka trīs aktieri man izvirza pretenzijas, ka viņiem ir pārāk maza loma, varbūt kāds cits varētu... Tas ir bīstams signāls," "Kultūras dienai" atdzīst teātra mākslinieciskais vadītājs.

Kā otru problēmu režisors min samaksu, par kuru nevar prasīt 100% atdevi. Pēc viņa domām aktieri ir pārāk nodarbināti seriālos, reklāmās un tamlīdzīgos peļņas projektos.

"Jā, mums ar Ģirtu Ķesteri par to, piemēram, bija smaga saruna. Pirms gadiem viņš bija paraugs visiem aktieriem – tikai audioreklāmas, neatļāvās spēlēt seriālos, bet vienīgi mākslas filmās, kas ir normāli. Ķesteris bija brends. Tagad brends ir Leons. Protams, gadi seriālā ir atstājuši dziļas pēdas, viņam ir jāsaspringst, lai tiktu atpakaļ uz sliedēm. Es mīlu šo aktieri, cienu, bet man liekas, ka viņš iet bojā. Un tas ir ekonomiskās nesakārtotības dēļ. Vīrietī, domājot par to, kā ģimeni nodrošināt, jaunības ideālus acīmredzot var nogalināt. Skaidrs, jaunajiem aktieriem varbūt pietiek ar mazumiņu. Kaut gan es domāju, ka jaunie, kas lielajos teātros sāk saņemt normālus honorārus, "Dirty Deal" neatgriezīsies. Neticu. Pienāk brīdis, kad tu uzskati – ar savu darbu ir jānopelna," teic Džilindžers.

Tieši ar to atšķiroties režisora darbs Liepājas teātrī, jo tur nav ierunājamu televīzijas filmu, haltūru, seriālu. "Un te mēs atgriežamies arī pie aktieru elastības. Liepājā viņi man absolūti uzticas. Pat ja es kļūdīšos, man piedos, un es tur varu uz tā mīlestības viļņa izdarīt vairāk. Dailē no manis baidās, it kā godprātīgi strādā, bet tā aizņemtība ārpus teātra...," pārdomās dalās režisors.

Sarunā ar "Kultūras dienu" Džilindžers atzīst, ka pats mēģinājis gadiem kultivēt pārliecību, ka Dailes teātra aktieri ir zvaigznes, bet nu tas ir kļuvis par šķērsli. "Zvaigžņu sistēma diemžēl ir pretrunā teātra attīstībai," uzskata režisors, paužot, ka riskantākus projektus ir vieglāt taisīt ar jauniem aktieriem.

"Tas, ka trīs aktieri Morfova izrādē sūdzas par lomām... Liepājā es to nevaru iedomāties. Tur aktieris arī savus divus teikumus godprātīgi izdarīs. Un vadošo lomu spēlētājiem nebūs nievājošas attieksmes pret aktieriem mazajās lomās. Mums ar to ir problēmas. Varbūt arī tāpēc daudzi vadošie aktieri negribēja, lai es kļūstu par galveno režisoru. Jo visu mūžu esmu bijis ļoti prasīgs pret sevi, un viņi zināja, ka sāksies zināma diktatūra," saka Džilindžers.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!