Šovakar Latvijas Nacionālajā operā (LNO) notiek Dmitrija Šostakoviča baleta "Gaišais strauts" pirmizrāde.
Kā informēja LNO Preses dienests, iestudējumu veidojis Maskavas Lielā teātra galvenais baletmeistars Aleksejs Ratmanskis, diriģents Normunds Šnē, scenogrāfi Iļja Utkins un Jevegeņijs Monahovs, kostīmu māksliniece Jeļena Markovska.

Galvenās lomas dejo Jūlija Gurviča, Elza Leimane (Balerīna), Aleksejs Avečkins, Sergejs Neikšins (Baletdejotājs), Margarita Demjanoka, Viktorija Jansone, Baiba Kokina (Zina), Pāvels Vasiļčenko un Raimonds Martinovs (Pjotrs).

Šostakoviča balets "Gaišais strauts" pirmizrādi piedzīvoja 1935.gadā Ļeņingradas Valsts mazajā operteātrī. Pēc avīzē "Pravda" publicētās politiskā ķengu raksta baletu noņēma no teātra repertuāra.

Balets "Gaišais strauts" sacerēts laikā, kad tika rādītas sirsnīgās un pasakām līdzīgās melnbaltās kinolentes no kolhoznieku dzīves - "Traktoristi", "Volga-Volga", "Gaišais ceļš" un "Kubaņas kazaki". Slaucējas un traktoristi, mākslinieku brigāde, kvalitātes inspektori un vasarnieki, pārģērbšanās, pārpratumi, iemīlēšanās, greizsirdība un atkal iemīlēšanās, ražas svētki, kolhoza ļaužu valši un kubaņas kazaku dejas - tas viss notiek diennakts laikā pagājušā gadsimta 30.gadu kolhozā "Gaišais strauts" kaut kur Krievijas vidienē.

Baleta "Gaišais strauts" darbība risinās Kubaņas kolhozā, kur uz Ražas svētkiem ielūgti mākslinieki no Maskavas - balerīna, baletdejotājs un akordeonists, kuri kļūst par dažāda vecuma vietējo mīlnieku jūsmas objektiem. Izrādās, ka arī agronoma Pjotra sieva kādreiz bijusi balerīna, par ko vīrs pat nenojauš. Tagad noniecinātā Zina kļūst par īstu greizsirdi. Pa vidu maisās vēl kāds vecišķs atpūtnieks ar savu laulāto draudzeni, kuri arī mēģina spert kādu "sānsoli", bet traktoristam Koļam pat jāpārģērbjas par suni, lai neļautu savai Gaļinai tikties ar galvaspilsētas akordeonistu.

"Izrādē ir daudz specifiski baletisku jociņu. Bet arī normālajam skatītājam izrāde liksies homēriski smieklīga. Viss otrais cēliens ar nakts randiņu pārpratumiem ir caurviju atrakcija, kas uzbūvēta ar snaipera cienīgu režisora precizitāti," tā par Maskavas iestudējumu rakstīja laikraksts "Kommersant".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!