Turpinot portāla "Delfi" un Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) kopīgo projektu par 100 dārgumiem Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, kā 55.dārgumu no muzejiem, eksperti piedāvā bidri tehnikas priekšmetus no Indijas.

Metālapstrādes tradīcijas Indijā pazīstamas jau piecus gadu tūkstošus. Mākslas muzeja "Rīgas Birža" ekspozīcijā apskatāmi izstrādājumi no metāla, kurus raksturo plašs tehnisko paņēmienu pielietojums: lējumi, kalumi, dažāda veida gravējumi, griezumi, inkrustācijas un citi. Unikāls, tikai Indijai raksturīgs mākslinieciskās apstrādes veids ir tā dēvētais "bidri", kur pamatmateriāls ir cinka un vara sakausējums, kas inkrustēts ar smalkām sudraba sloksnītēm. To vērtē ļoti augstu un uzskata par bagātības simbolu.

Saskaņā ar tradīciju Bidri tehnikas sākumi meklējami Karnatakā Indijā 14.gadsimtā Bahamani sultāna valdīšanas laikā. Tehnikas nosaukums cēlies no Bidaras ciemata, kas vēl joprojām ir galvenais šīs unikālās metālapstrādes veida centrs. Bidri tehnika ir sarežģīta, laikietilpīga un sastāv no vairākām fāzēm – liešanas, pulēšanas, gravēšanas, inkrustēšanas un, visbeidzot, priekšmeta oksidēšanas.

Bidri tehnikā gatavotie priekšmeti tiek atlieti no vara un cinka sakausējuma (proporcijā 1:16). Sakarsēto metālu lej veidnēs, kuras veido no ar sveķiem un rīcineļļu sajauktas augsnes, tādēļ priekšmetu virsma ir negluda un pēc to atdzišanas ir jānopulē. Gatavo priekšmetu pārklāj ar stipru vara sulfāta šķīdumu, lai iegūtu pagaidu melno pārklājumu, kurā ar metāla irbuli iegravē meistara iecerēto rakstu. Tad gravētajās vietās iekaļ smalkas tīra sudraba sloksnītes, un no pagaidu melnā pārklājuma atbrīvojas, priekšmetu pulējot un nogludinot, līdz tas iegūst sudrabaini baltu toni.

Pēdējais bidri apstrādes posms ir melnēšanas process. Tajā izmanto īpašu augsni no Bidaras forta teritorijā esošo seno namu pamatiem, kas ilgstoši nav saskārusies ar saules gaismu. Bidri meistari stāsta, ka labu Bidaras augsni ir iespējams noteikt, to pagaršojot ar mēles galu. Augsni sajauc ar amonija hlorīdu un ūdeni un pagatavo pastu, kuru uzziež uz sakarsēta bidri priekšmeta virsmas. Pastas sastāvā esošās ķimikālijas piešķir noturīgu mirdzoši melnu toni ar sudrabu neapstrādātajām priekšmeta vietām, bet tīro sudrabu atstāj neskartu. Pastu noskalojot, uz melnā pamata atklājas sudraba ornaments. Visbeidzot, bidri priekšmeti tiek apstrādāti ar eļļu, lai izceltu mirdzoši melno toni un sudraba rakstu, kas fantastiski atspīd pret melno pamatu.

Bidri amata prasme tiek nodota no paaudzes paaudzei. Meistari viens otram nodod ne tikai zināšanas par priekšmetu izgatavošanu, bet arī par nepieciešamajiem instrumentiem, kas tiek īpaši izgatavoti. Populārākie ornamenti, kas parasti tiek izmantoti Bidri tehnikas darbos ir zvaigznes, vīnogu stīgas, stilizēti magoņu ziedi, Persiešu roze vai arābu raksti.

Mākslas muzeja "Rīgas Birža" patstāvīgajā ekspozīcijā Austrumu galerijā ir apskatāmi trīs 20.gadsimta pirmās puses bidri tehnikā izgatavoti priekšmeti no Indijas – svečturis, kastīte un piesta. Visi priekšmeti iegūti 1958. gadā kā dāvinājums.

Šo un citus LNMM dārgumus tuvplānā varat aplūkot arī šeit, kā arī iepazīties ar tiem īpaši izveidotajā tematiskajā sadaļā - 100 dārgumu mākslas muzejā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!