Foto: DELFI
Otrdien, 13. janvāra vakarā, tika atklāts jaunais izstāžu cikls Laikmetīgās mākslas centrā "kim?". Tas sastāv no divām izstādēm – no Kristas un Reiņa Dzudzilo izstādes "kim?* kas ir mīlestība?" un "Pakui Hardware", kas apzīmē Ugniusa Gelgudas un Neringas Černauskaites sadarbību, izstādes "Lost Heritage".

Krista Dzudzilo (1989) un Reinis Dzudzilo (1987) ir laulāts pāris, kas tandēmā darbojas vizuālajā mākslā un teātra jomā. Reinis ir scenogrāfs un Krista ir vizuālā un kostīmu māksliniece; kopš 2009. gada veidojuši scenogrāfiju un tērpus iestudējumiem Jaunajā Rīgas teātrī, Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī, Latvijas Nacionālajā teātrī, Latvijas Nacionālajā operā, Valmieras Drāmas teātrī, "Dirty Deal Teatro", Smiļģa teātra muzejā un Andrejostā. 2012. gadā abi starptautiskajā Tartu Drāmas festivālā saņēmuši balvu par "Izcilu vizuālo tēlu" Nacionālā teātra izrādei "Izrāde gals".

"kim?" Laikmetīgā mākslas centra jeb trīs vārdu un jautājuma zīmes abreviatūras atšifrējums ir vaicājošais "kas ir māksla?". Izstādes mākslinieki izvēlējušies uzdot citu – ietilpīgāku un pēc visiem parametriem lielāku jautājumu jeb "kas ir mīlestība?". Emocionāli un intīmi interpretējot trešā burta apzīmējumu, "m" top par "mīlestību" un jautājums - par izstādes jēgu. Tās vēstījumam ir domraksta forma - ievads, iztirzājums un nobeigums.

Savukārt Ugnius Gelguda un Neringa Černauskaite uzsāka sadarbību 2012. gadā. Pakui Hardware ir 2014. gadā dibināts viņu sadarbības zīmols, kura autors ir Alekss Ross. Abi mākslinieki dzīvo Viļņā un Bruklinā, Ņujorkā. Pakui Hardware darbības centrā ir attiecības starp materialitāti, tehnoloģijām un ekonomiku. 

Mākslinieku duo jaunākās personālizstādes norisinājušās: Jenifer Nails, Frankfurtē, Laikmetīgās mākslas centrā (ŠMC), Viļņā, 321 Gallery, Bruklinā, Ņujorkā, NADA, Ņujorkā (2014). Mākslinieki 2014. gada rudenī ieguva Zviedrijas IASPIS (Starptautiskās mākslinieku darbnīcu programmas) stipendiju.

Savā jaunākajā projektā "Lost Heritage" ("Zudušais mantojums") "Pakui Hardware" turpina savus pētījumus par attiecībām starp materialitāti, tehnoloģijām, bioloģiju un dabu. Kā tehnoloģijas veido un maina fizisko realitāti, tostarp arī cilvēka ķermeni? 

Brīdī, kad mākslīgā bioloģija mēģina no nekā, no pavisam jaunām gēnu kopām, radīt organismus, dabas loma no evolūcijas pārtop par rakstīšanu, programmēšanu un dizainu. Kā būtu ar mūsu pašu iekļaušanu saglabājamā mantojuma sarakstā, ko saglabāt tālākai izpētei nākotnē?

Izstādes ir apskatāmas no 14. janvāra līdz 22. februārim.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!