Foto: Auseklis Baušķenieks, Gribu tikt zirgā.1995
"Kim?" Laikmetīgās mākslas centrs, sadarbībā ar Heseles mākslas muzeju un Kuratoru Studiju Centru "CCS Bard" 7. aprīlī atklāj Zanes Onckules veidoto izstādi "Balticana". Izstāde būs apskatāma no 7. aprīļa līdz 26. maijam Heseles mākslas muzejā Ņujorkā, ASV, portālu "Delfi" informē "Kim?" pārstāvji.

Izstādes atklāšanas pasākumā būs skatāma Vitauta Jurēviča (Vytautas Jurevičius) performance "Vai laime ir ilūzija?".

Izstādē būs aplūkojamas gleznas, manuskripti, fotogrāfijas un kolāžas, ko radījuši tādi mākslinieki kā Auseklis Baušķenieks, Pīters Fends, Iļja Lipkins un Koljēra Šolla, kā arī Tobiasa Kaspara veidots reflektīvais panelis un jauni pasūtījuma darbi. Starp šiem norises vietai pielāgotajiem darbiem ir BRUD (Aditjas Mandajama) efemera gaismas instalācija, Vitauta Jurēviča skaņa un performance un Īana Rozena tiešsaistes intervence. Izstādes iekārtojumu noteikuši arhitektoniski elementi, tostarp tāds, kas iecerēts kā portāls, kurš ved uz Baltijas reģiona nacionālajām, filozofiskajām, vēsturiskajām, laikmetīgajām, absurdisma un postkoloniālisma drāmām.

"Šī safabricētā nevalsts – Balticana, ir izveidota laikā, kad piedzīvojam dažādu veidu patriotisma uzplūdus, sākot ar naivo pastišveida pieeju visam nacionālajam, kas lielā mērā bija vērojama Baltijas valstu simtgades svinību programmās, un beidzot ar galēji labējo nacionālismu, kas savu izpausmi rod ksenofobiskos izteikumos un fašistiskos simbolos Eiropā – kā Polijā un Vācijā, tā arī citviet pasaulē," raksta izstādes veidotāji.

"Uz šī fona "Balticana" postulē, ka pastāv vitalitātes un dāsnuma potenciāls, atbilstība starp privāto un (a)politisko, un ka tas var būt ne-pasūtījuma objekts. Lai gan mana Balticana ir mana Balticana un visticamāk, tā nav jūsējā, šī fantāzija nav tīri individuāla – tā rod savu izaugsmi, pateicoties sociālajiem simboliem un alegorijām, kas piešķir jēgu līdzdalībai, kuru mēdz dēvēt par "nacionālo iztēli".

"Balticana" poētiskā veidā pievēršas neskaidrajām, bet daiļrunīgajām saiknēm starp Baltijas reģiona vēsturisko, kulturālo un sociālpolitisko kontekstu, uzsverot līdzīgu noskaņu mākslā, sabiedrībā un cilvēku uzvedībā. Kā sākumpunktu izmantojot īpašo Baltijas miglas atmosfēru, izstāde, kurā iekļauti mākslinieki, mākslas darbi un efemeri projekti, apkopo un saauž kopā dažādas par Latvijai, Lietuvai un Igaunijai raksturīgām metaforām izvēlētās – "Portāls", "Noskaņa", "Faktūra", "Sīpols", "Balti" un "Balkāni", lai radītu jaunu, alegorisku ceturto valsti-trīs Baltijas valstu pus-māsu vārdā Balticana .
Lai arī "Balticana" pētījuma objekts ir izdomāts, realitāte aplūkota iztēlotas identifikācijas un fantāziju gaismā, Balticanas nebūtu bez distancēšanās no tās izcelsmes vietas un tā netiktu izsacīta valodā, kas nav tai dzimtā, Balticanas nebūtu, ja tā nebūtu pētīta, kūrēta un uzrakstīta latviski, igauniski, lietuviski vai krieviski, kā arī Balticanas nebūtu, ja kāds šajā procesā nebūtu adresējis "Dienvidslāviju"," par izstādes ideju raksta tās veidotāji.

Izstādes darbi nāk no privātkolekcijām, to vidū, "Marieluise Hessel Collection", Zuzānu kolekcijas un kuratores personiskās kolekcijas. Izstādi pavada pētījums-rakstu darbs "Balticana".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!