
Kāpēc mākslīgai pīlītei vēderā oliņa, bet īstajai nē? Kāpēc pie Nacionālās bibliotēkās ir tāda nepabeigta vāze? Vai uz apmeklētāju galvām nevar nogāzties Rīgas biržas "Gondola"? Kas tā par bēgli pie Zviedru vārtiem? It kā muļķīgi jautājumi, tomēr klusībā katrs no mums tādus sev ir uzdevis. Kā skatīties un kā saprast mākslu? Pēc pieciem gadiem Rīga beidzot tiks pie sava Laikmetīgās mākslas muzeja, bet kā ieraudzīt un baudīt tā saturu?
Ar šo rakstu uzsākam sēriju – "Māksla nezinīšiem", kurā dažādi eksperti saprotami un vienkārši skaidro, kas jāzina, lai visu skaisto baudītu pēc pilnas programmas.
Kā pirmā eksperte uz sarunu aicināta Helēna Demakova – mākslas kritiķe un kuratore, Latvijas Mākslas akadēmijas pasniedzēja, Baltijas jaunā mākslinieka balvas žūrijas locekle, Borisa un Ināras Teterevu fonda programmas "Māksla publiskā telpā" kuratore. Pateicoties viņai, Rīgā dažādās vietās parādījušies vairāki neparasti mākslas objekti. Par mākslu Rīgas ielās – mūsu turpmākajā sarunā.
- 1. Kā saprast, ka mūsu priekšā ir mākslas darbs, nevis vienkārši pīlīte vai lauva, kas maksā bargu naudu?
- 2. Kurš izlemj, kādi vides objekti parādīsies pilsētā?
- 3. Kāpēc vāzei pie LNB trūkst viena ceturtā daļa?
- 4. Kāpēc Māra Liepas ģimenei nepatīk baleta leģendai veltītais piemineklis pie LNO?
- 5. Par Viesturdārza pīlītēm un olām
- 6. Bēgle vai rēgs pie Zviedru vārtiem?