Foto: Olga Pikaso (stāv pa kreisi), Pablo Pikaso (sēž centrā). Plage de la Garoupe, Antiba. 1923. Attēls no: Silver, K. E. Making Paradise: Art, Modernity, and the Myth of the French Riviera. – Cambridge: Mass; London: MIT Press, 2001. – 111. lpp.
Otrdien, 4. decembrī, pulksten 17.30 Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejā notiks mākslas vēstures pēcpusdiena "Modernisma laboratorija", kurā ar stāstījumu par Franču Rivjēru un māksliniekiem, kuri tajā atrada iedvesmu, uzstāsies mākslas zinātniece Dr. art. Nataļja Jevsejeva, portālu "Delfi" informē muzeja pārstāve Natālija Sujunšalijeva.

"Luxe, calme et volupte" – greznība, miers un baudkāre – šo citātu no Šarla Bodlēra poēmas "Aicinājums ceļojumā" savas 1904. gadā Sentropēzā tapušās gleznas nosaukumam bija izmantojis Anrī Matīss. Cilvēces Zelta laikmeta ideja, doma, ka kaut kur pastāv idilliska vieta, mūžīgās laimes zeme – Arkādija, kopš Vergīlija laikiem saistīja gan dzejniekus, gan māksliniekus. 19. gadsimta beigās Klods Monē, Ogists Renuārs un Pols Siņjaks bija pirmie, kas atrada savu Arkādiju dzimtās Francijas dienvidos, Vidusjūras piekrastē. Viņiem sekoja 20. gadsimta sākuma modernisti – Pablo Pikaso, Fernāns Ležē, Haims Sutins, Andrē Derēns, Pjērs Bonārs, Rauls Difī un jau pieminētais Anrī Matiss. Eskeipisma tieksmes, vēlmi bēgt no urbanistiskās Parīzes mākslinieku vidū sekmēja arī Pirmais pasaules karš. Rezultātā 1920. gadu sākumā Franču Rivjēra kļuva par mājvietu daudziem vadošiem Parīzes skolas māksliniekiem. Kaut arī Franču Rivjēras krastu nevar uzskatīt par Eiropas mākslas metropoli, kur dzimtu jauni virzieni un stili, šīs vietas nozīme atsevišķu autoru daiļradē un mākslas vēsturē kopumā bija īpaši liela.

Kas darīja Franču Rivjēru tik pievilcīgu radošās inteliģences acīs? Šo kultūras fenomenu mēģinājuši skaidrot daudzi speciālisti. Muzeja organizētā lekcija arī piedāvās atbildi uz jautājumu un ļaus iepazīt šo brīnišķīgo vietu caur daudzu slavenu franču gleznotāju darbiem.

Šīs lekcijas atkārtojums krievu valodā kultūras cienītājiem tiks piedāvāts 11. decembrī pulksten 17.30.

Biļešu cena: pieaugušajiem – 5 eiro skolēniem, studentiem, pensionāriem – 2,5 eiro.
Pirms lekcijas apmeklētāji var iepazīties ar muzeja pastāvīgo ekspozīciju un aktuālo izstādi "Portrets ar smaidu. Šarži un karikatūras Latvijā. 20. gadsimts".

Vietu skaits ierobežots, tāpēc interesentus lūgums pieteikties iepriekš pa tālruni (+371) 67 288800 vai e-pastu sbm@lnmm.lv.

Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejs atrodas Rīgā, Elizabetes ielā 57a, dz. 26 (ieeja caur pagalmu, 5. stāvs).

Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzeja piedāvātais pasākumu cikls "Modernisma laboratorija" aicina uz viedokļu apmaiņu un sarunām par Latvijas un Eiropas modernismu. Programma veidota kā diezgan neformāla pēcpusdiena ar priekšlasījumiem un tiem sekojošām diskusijām, kas pulcētu dažādu kultūras jomu profesionāļus, studentus un citus interesentus. Ar vakara referātiem "Modernisma laboratorijā" viesosies pētnieki, tai skaitā arī jaunie un topošie speciālisti, kuri strādā pie tēmām, kas saistītas ar 20. gadsimta 20.–30. gadu vizuālo un lietišķo mākslu, teātri, operu, mūziku, kino, mākslas teoriju utt.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!