Pēdējo reizi, kad Bjorka bija Rīgā, 96. gadā, viņa pārsteidza, izkāpjot no lidmašīnas pilnīgi blondiem, izbalinātiem matiem. Leģendas stāsta, ka tieši šī iemesla dēļ pat fani Vecrīgā nav atpazinuši tolaik jau slaveno īslandieti, kura brīvgaitā devusies iedzert alu. Ne mazāk leģendas vijās ap Bjorkas pirmo koncertu Latvijā, vēl kopā ar "Sugarcubes" 80. gadu beigās, kuru, šķiet, apmeklējuši tikai īpaši izredzētie. Šoreiz Bjorka Latvijā atgriežas jau lielzvaigznes statusā.

imageFoto galerija Bjorka Rīga

Pirms koncerta jau vairākkārt tika pārcilātas ziņas par Bjorkas veselības stāvokli un problēmām ar balsi, kas lika atcelt pāris koncertus Eiropā, un pat pavisam nesen paredzēto koncertu Helsinkos. Acīmredzot veselības kūres Lietuvā un Latvijā dziedātājai bija nākušas par labu. Neskatoties uz to, ka izskanēja saīsinātā koncerta versija, Bjorka, tomēr bija labā formā, vai vismaz nelika manīt, ka kaut kas nav kārtībā, enerģiski dejojot un izdzīvojot līdzi katrai kompozīcijai.

Bjorka šoreiz Rīgā bija ieradusies ar krāšņu skatuves šovu un piesātinātu muzikālo priekšnesumu, kurā lielākoties skanēja dziesmas no 2007. gada maijā iznākušā Bjorkas pēdējā albuma "Volta". Tiesa gan, izskanēja arī pa kādai iepriekšējo albumu dziesmai, tai skaitā arī izcilais deviņdesmito gadu hīts 'Army of Me', pēc kuras tad arī beidzot publika tā pa īstam atdzīvojās, pieņemot Bjorkas koncerta noteikumus.

Nu jau aptuveni pusotru gadu atpakaļ iznākušais "Volta" ir viens no egoistiskākajiem Bjorkas albumiem, kura klausīšanās prasīja diezgan pamatīgu uzmanību un iedziļināšanos, tomēr "Volta" bija saprotams turpinājums 2004. gadā izdotajam "Medulla", kas bija caur un cauri Bjorkas spēlēšanās pašai ar savu balsi. Pati Bjorka albumu "Volta" bez liekām šaubām nosauca par popmūzikas albumu un arī runāja tajā par populārām tēmām – globālo sasilšanu, resursu patērēšanu, neatkarību, utt. Par politisku sensāciju kļuvis šī albuma singls 'Declare Independence', kas jau izsaucis protestus Ķīnā un Serbijā, pēc šīs dziesmas veltījumiem attiecīgi Tibetai un Kosovai. Taču, lai cik neizmērojami būtu popmūzikas plašumi, par viegli klausāmu un uztveramu šo plati nenosauksi, neskatoties uz to, ka tajā kā producents piedalījies teju vai visu iespējamo popzvaigžņu aizbildnis, producents Timbalands.

Nu lūk, albuma "Volta" tūres koncerts pār "Arēnas Rīga" apmeklētāju galvām tad arī gāzās kā milzīgs, piesātināts, taču acīmredzot pārdomāts skaņu jūklis, kurā droši vien apmulsa dažs labs klausītājs, taču kā zivs ūdenī jutās pati Bjorka. Krāšņs meiteņu pūtēju orķestris, perkusijas un vairāki sintezatori, kā arī, iepriekš jau reklamētais pieskārienjūtīgais instruments 'Reactable' un spožu konfeti sprādzieni pār skatītāju galvām - tas viss radīja uz skatuves avangardisku, āfrikāniska rituāla cienīgu izrādi ar diezgan industriālu pieskaņu.

Īpaša uzmanība jāvelta, jau iepriekš daudzinātajam 'Reactable', kur darbošanos ik pa laikam varēja vērot arī uz lielajiem ekrāniem abās skatuves pusēs. Taisnības labad gan jāsaka, ka pārbagātajā skaņu plūsmā vairumā gadījumu bija grūti izšķirt tieši 'Reactable' radītās skaņas un drīzāk kādreiz tas varētu būt atsevišķs priekšnesums – klusumā, tikai ar Bjorkas balsi un šo 'Reactable'.

Pēc publikas vētrainiem aplausiem, Bjorka atgriezās uz skatuves, un tieši tāpat kā Lietuvā pieteica šūpuļdziesmu, jau iepriekš pieminēto 'Decleare Independence'. Zālē nav Tibetas karogu, kā tas bieži ir šīs dziesmas laikā Bjorkas koncertos Eiropā, taču mums pašiem ir sava sajūta un savs stāsts par neatkarību un Īslandi. "No Īslandes Latvijai!" - uz atvadām sauca Bjorka. Publikas applausi ir tādi, kā Bjorka pilnīgi mierīgi varētu vēlreiz atgriezties uz skatuves, taču tā nenotiek un zālē tiek iedegta gaisma.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!