Foto: DELFI

Latvijas Mūzikas ierakstu Gada balvas "Zelta mikrofons" scenogrāfijas risinājums, kurā uz Latvijas Nacionālās operas skatuves bija mēģināts radīt 360 grādu efektu, šķiet, ir viens no apspriestākajiem tematiem pēc svinīgās ceremonijas. Par skatuves veiksmēm un neveiksmēm sociālajos tīklos izteikušies gan tie, kuri ceremoniju apmeklēja klātienē, gan tie, kuri pasākumu baudīja pie TV ekrāniem. Skatītāju acīm nepalika nepamanīta arī mūziķu un balvu pasniedzēju neveiklības sajūta, nezinot uz kuru pusi uzrunāt publiku.

Pēc scenogrāfijas autora Kristapa Skultes ieceres, skatītāji sēdēja gan LNO zālē, gan uz skatuves, bet priekšnesumi lielākoties notika ar mugurām pret skatītāju zāli. Nenoliedzami, tiem apmeklētājiem, kuri sēdēja uz skatuves, pavērās brīnišķīgs skats, tāpat jaunus, līdz šim neredzētus vizuālos iespaidus atsevišķos brīžos varēja gūt TV skatītāji.

Jāpiebilst, ka rokmūzikā šāds 360 grādu skatuves risinājums, kur skatītāji no visām pusēm var vērot koncertu, ir ticis izmantots ar panākumiem. Uz šādam skatuvēm uzstājušās gan grupas "Metallica" un "U2", gan drīzumā Rīgā gaidāmā "Muse". No pašmāju grupām, ar 360 skatuvi 2008. gada koncertā, Mežaparka Lielajā estrādē skatītājus pārsteidza "Prāta vētra". Tomēr, jāpiebilst, ka visi iepriekšminētie koncerti notikuši stadionos vai arēnās, nevis operas vai teātra zālēs.

"Katastrofa, vienkārši katastrofa," tā par "Zelta mikrofona" scenogrāfiju sarunā ar portālu "Delfi" saka grupas "Astro'n'out" menedžere, Latvijas Radio 5 producente un STV raidījuma "Starp mums runājot" režisore Kristīne Komarovska.

"Uz skatuves sēdēja apmēram 150 ar mūzikas industriju nesaistīti cilvēki, kā arī daži izredzētie mūziķi, savukārt 900 cilvēku LNO zālē skatījās uz mūziķu dibeniem. Cik ļoti vēl var pazemot citus mūzikas industrijas pārstāvjus?" sašutumu neslēpj Komarovska.

"Sēdēju pirmajā rindā LNO zālē un man bija sajūta, ka bundzinieks sit man pa galvu. Gribēju doties prom jau pēc pirmās daļas pirmajām 10 minūtēm!" Kristīne uzsver – Operas nams pieprasa cieņu, turklāt mūziķiem šī ir viena diena gadā, kad visi sanāk kopā un patiešām vajadzētu būt svētkiem.

Tāpat Komarovska kritizē vakara vadītāju Andri Freidenfeldu, kurš šādos apstākļos manāmi bija zaudējis spēju profesionāli strādāt ar publiku. Tāpat nepieņemams ir fakts, ka ceremonijas laikā skatītāji tika aicināti apmeklēt ātro kredītu izsniedzēja mājaslapu un izteikt prognozes par uzvarētājiem.

"Es ceru, ka mūziķi, kuri sēdēja zālē, arī parādīs savu attieksmi un turpmāk ignorēs šo pasākumu, neiesniedzot savus ierakstus," nesaudzīga ir Kristīne.

Tviterī vienaldzīga nav palikusi arī grupas "Instrumenti" menedžere Līva Petersone.

Savukārt Latvijas lielākās mūzikas izdevniecības "Mikrofona ieraksti", kuras paspārnē top "Zelta mikrofona" ceremonija, repertuāra direktors Guntars Račs publiskajā apsveikumā visiem laureātiem savā Feisbuka profilā raksta, ka 360 grādu skatuves eksperiments vēl tiks ilgi apspriests. "Skaidrs ir viens, tas bijis drosmīgi un tas bija jauns izaicinājums, kas dažiem radīja savādas neērtības un diskomfortu, bet radīja arī jaunus un neparastus skata punktus (TV skatītājiem un operatoriem)." Viņš uzsver, ka šis būs labs atskaites punkts tam, ko vajadzētu un ko nevajadzētu darīt producējot jaunus pasākumus un meklējot jaunus skata punktus. "Bez eksperimentēšanas nav progresa. Tāpat kā bez diskusijas," raksta Račs.

Foto: DELFI

Grupa "The Sound Poets" "Zelta mikrofona" ceremonijā saņēma galveno balvu – uzvaru nominācijā "Gada ieraksts" par savu jaunāko albumu "Pulsē". Otru "Mikrofona" statueti grupa devās saņemt kategorijā "Labākais popmūzikas albums", savukārt grupas līdera Jāņa Aišpura priekšnesums ievadīja ceremonijas sākumu.

"Šis nebija pats komfortablākais priekšnesums. Īsti ērti es nejutos uz šādas skatuves," sarunā ar "Delfi" atzīst mūziķis.

"Visu cieņu tiem ar mūziku nesaistītajiem cilvēkiem, kuri sēdēja uz skatuves, tomēr šie vairāk ir svētki mūziķiem. Tāpēc es priecājos, ka man dziesmas laikā, kad nebija jāspēlē instruments, bija iespēja aiziet arī līdz publikai zālē un "sasveicināties" ar kolēģiem."

"Par šo tēmu runāju arī ar diriģentu Māri Sirmo, kura ieteikumu, varbūt, nākamgad balvas rīkotājiem vajadzētu ņemt vērā. Proti – mūziķus novietot skatuves sānā, lai viņiem būtu iespēja komunicēt gan ar tiem, kuri sēž uz skatuves, gan tiem, kuri sēž zālē – 90 grādu leņķī pret abām pusēm. Televīzijai arī šādā skatuves risinājumā nevajadzētu būt problēmām." Aišpurs nepiekrīt viedoklim, ka uz operas skatuves šādus eksperimentus nevajadzētu veikt. "Mūsdienās opera nav vairs tik dogmatiska un kanoniska mākslas nozare, kur nekas nedrīkst būt ārpus rāmjiem. Ir pieļaujami dažādi radoši risinājumi," saka "The Sound Poets" līderis.

"Zelta mikrofona" cermonijas skatītāju viedokļi:

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!