Foto: Andrejs Strokins
"Emīlija – Latvijas preses karaliene" ir spēlfilmu sērija par Latvijai svarīga, neatkarīga mediju biznesa attīstības neredzamo pusi. Tuvplānos redzami mediju uzņēmumam svarīgi cilvēki, viņu attiecības, idejas un vērtības.

Mākslas darba atsvešinātība padara vieglāku skatu uz reālās mediju impērijas izaugšanu un izzušanu. Neuztraucoties par vēsturisko patiesību, filmu sēriju var skatīties kā svarīgu sarunu par mediju kultūru un mediju lomu sabiedrības kultūrā, neatstājot nepamanītas mediju attiecības ar politiku un biznesu. Tā arī esmu nolēmusi darīt. Kritiski un paškritiski, sirsnīgi un ironiski, pieskaroties dažiem saviem iespaidiem un izjūtām.

Redakcija un personības

Filmu sērijas pirmie kadri parāda avīzes "Jaunākās Ziņas" redakciju. Esam liecinieki komerciāla panākuma brīdim, kad izdevies panākt simts tūkstošu laikraksta eksemplāru pārdošanu, tāpēc tas jāsvin. Redakcija, tās gaismas un attiecības, šķiet, ir vienīgais spēles laukums, kas nemainās filmās aptvertajos 17 Emīlijas Benjamiņas dzīves gados.

Mūsdienu izpratnē tas ir atvērts birojs, kurā strādājošie ir līdzvērtīgi. "Jaunāko Ziņu" redakcijā rit draudzīgas sarunas, savstarpēja apcelšanās, visi ir iesaistīti aktuālo rakstu apspriešanā. Redakcijai ir horizontāla menedžmenta struktūra. Nejūt hierarhiskumu. Atklāti skan joki par īpašnieka Benjamiņa aizraušanos ar pretalkohola kustību, un arī laikraksta īpašnieki atrodas ļoti tuvu – vien aiz stikla durvīm. Viņi un jo sevišķi Emīlija ikdienā ir iesaistīti redakcijas darbā. Seriālā tā ir galvenā vieta, kurā sastopas personiskās drāmas un sabiedriski politiskās transformācijas pazemes grūdieni. Tā ir tipiska neliela medija redakcija, kādu vēl nesen bija ļoti daudz kā Latvijā, tā citās valstīs. Brīnišķīgas vietas, kas mainījušās līdz nepazīšanai, medijos ieviešot korporatīvo biznesa attiecību modeli ar kārtību, kontroli, kvantitatīviem darba rezultātiem.

Arī mūsdienās mediju redakcijas uzmeklē cilvēki, kas pārņemti ar kādām idejām, vēl neatklāti talanti, ļaudis, kas mēģina iegūt sabiedrības uzmanību. Dīvaiņi un ģēniji. Filmas redakcijā savu izaugsmi piedzīvo Vilis Lācis, darba lietās ieklīst Eižens Finks un Augusts Kirhenšteins. Vairāki lieli vārda meistari jau strādā "Jaunākajās Ziņās" – Kārlis Skalbe, Jānis Ziemeļnieks, Jūlijs Lācis. Mūsdienās lasiet meistarīgāko autoru vārdus, ieklausieties, kas zvana uz Latvijas Radio "Krustpunktu" vai sociālās tīklošanās platformās raksta vērtējumus, teiksim, par TV24 darbu. Priekšstats par talantu, centienu, ambīciju, māniju daudzveidību redakcijās un ap tām radīsies itin viegli.

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Loading...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!