Pēc 13. janvāra vakara, kad Liepājas teātrī pirmizrādi piedzīvoja Reja Kūnija farsa iestudējums "Precējies nav miris", pilsētā visai ātri izplatījās ziņa, ka teātra repertuārā parādījies viens traki labs un smieklīgs gabals. Valentīna Maculēviča iestudējumā aktieri strādā vaiga sviedros un skatītāji zālē smejas kā kutināti. Tomēr latviešu teātra vēsturei no šī iestudējuma visdrīzāk paliks vien "čiks", bet skatītājam kārtējo reizi nākas secināt – cik lielisks ir Jānis Reinis! Pārlieku forsētajam un brīžiem bezgaumīgi skaļajam komēdijas iestudējumam talantīgais aktieris Jānis Reinis piešķir profesionālas kvalitātes zīmi.

Taksometra šoferis Džons Smits pēc vieglas galvas traumas negadījumā pēkšņi "pazaudējies" starp divām sievām un divām mājām, bet Jāņa Reiņa iekšējais miers un nepārforsētā uzvedība taksista lomā komisko farsa situāciju padara vēl atraktīvāku. Kamēr pārējie apkārt skrien un spiedz, nejēdzīgi virinot n-tās durvis (scenogrāfs Mārtiņš Kalseris), Jāņa Reiņa Džons Smits ar pārnopietnu sejas izteiksmi mēģina saglābt savu perfekti izstrādāto grafiku, kurā pusi no laika viņš pavada ar vienu sievu, bet pusi – ar otru. Reja Kūnija teksts ir gana asprātīgs, pārpratumi savā absurdumā komiski, iestudējuma dinamika ir komēdijai atbilstoša, taču trūkst konkrētības tēlu attiecībās, kuru Jānis Reinis viens pats diemžēl nevar radīt.

Sievu lomās iestudējumā spēlē Gunta Virkava (Mērija Smita) un Inga Aizbalte (Barbara Smita). Režisors, iespējams, pārāk paļāvies uz abu aktrišu atšķirīgo temperamentu un vizuālo tēlu. G. Virkava jau krietni izspēlējusies ekspresīvas, pavulgāras un seksapīlu uzsverošas kundzītes, kāda arī šoreiz ir viņas Mērija Smita. Savukārt Ingas Aizbaltes aktrises tēls allaž saistījies ar sievišķīgi klusinātām intonācijām, par kurām šoreiz pat nojaust nevar. Iestudējumā uzticīgās sievas loma iedota Guntai Virkavai, bet uz seksu kārā "zaķīša" loma Ingai Aizbaltei. Ideālā gadījumā, piešķirot šīm aktrisēm viņu būtībai diametrāli pretējas lomas, protams, varētu sagaidīt patīkami pārsteidzošu rezultātu, taču Guntas Virkavas forsētā enerģija, tāpat kā Ingas Aizbaltes neizprotami nervozā darbošanās rada neizpratni, uzdodot jautājumu – kādēļ vispār simpātiskais un visnotaļ jaukais Jāņa Reiņa Smits ir gatavs upurēt savu miegu šādu divu eksaltētu būtņu dēļ. Pat izrādes programmiņā starp atzīmētajiem Reja Kūnija farsa likumiem ir uzsvērts, ka raksturiem komēdijās esot jābūt patiesiem un pazīstamiem – tikai tad skatītāji smiešoties.

Salīdzinoši labāk ar sarežģītajiem situāciju komēdijas noteikumiem galā tiek otrā plāna lomu atveidotāji, režisora Valentīna Macilēviča audzēkņi Ulvis Kravalis (inspektors Trautons), Kristiāns Karēļins un Jānis Gaveika (Bobijs Frenklins). Naivi izbrīnīts, iejūtīgi labsirdīgs un neadekvāti centīgs ir K. Karēļina kriminālinspektors Porterhauss, īpaši atraisoties un omulīgi iejūtoties otrā cēliena notikumos Barbaras Smitas dzīvoklī. Kā eksotiska un koša parādība šeit defilē arī Jāņa Gaveikas gaumīgi kariķētais transvestīts Bobijs Frenklins. Tomēr žēl, ka šajā teātrī skatāma izrāde bez neviena paša Liepājas teātra aktiera...

Iestudējuma nosaukums "Precējies nav miris" labi piesaista skatītāju uzmanību, kaut tam ar izrādes stāstu vien tēlaina saistība. Izmainīts oriģinālais nosaukums bija arī Dailes teātra iestudējumam pirms nepilniem 10 gadiem, kad R. Kūnija luga "Run for Your Wife" bija paslēpusies zem nosaukuma "Glābjas, kas var!" Tikai ar grūtībām iespējams atcerēties, kuri aktieri iepriekšējā iestudējumā spēlējuši un ka reiz jau šīs lugas iestudējums ir redzēts. Arī Latvijas teātru vēstures jaunākais sējums apliecina iestudējuma marginalitāti – tajā Dailes teātra iestudējums pieminēts vien garāmejot un hronikā. Un arī Jāņa Reiņa aktiera biogrāfijā Džona Smita lomai nebūs pārāk svarīga vieta. Diemžēl pēdējā laikā kaut cik nozīmīgas lomas viņa skatuves dzīvē uz vienas rokas pirkstiem var saskaitīt…

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!