Foto: Vida Press
Sociālajos tīklos arvien lielāku popularitāti gūst ādas darinājumu eksperts Volkans Džilmazs no Turcijas. Puisis ar ādu strādā jau kopš 11 gadu vecuma, tāpēc prot atšķirt labu izstrādājumu no slikta. Lielo popularitāti Volkans guva tāpēc, ka uzdrošinās izdīrāt ļoti dārgas somiņas, makus un zābakus, lai paskatītos, vai tie tiešām ir savas cenas vērti.

Pats Volkans ar sievu šobrīd dzīvo ASV, kur izveidojis savu nelielu ādas aksesuāru biznesu, raksta "Mail Online". Taču popularitāti "Instagram", "TikTok" un "YouTube" platformās puisis guvis kā eksperts luksusa zīmola preču izpētē. Īpaši tuvas viņam ir somiņas, kuras maksā vismaz vairākus tūkstošus dolāru.

Kā zināms, ādas kvalitāti var pārbaudīt, to aizdedzinot, un šīs manipulācijas dēļ Volkans iesaukts par "somu dedzinātāju". Tāpat viņš izstrādājumus pārbauda ar acetonu, ūdeni, virskārtas skrāpēšanu un citām metodēm – tādējādi meistars nosaka ne tikai to, vai āda ir dabīga, vai mākslīga, bet arī ādas kvalitāti. Jo dārgāka ir āda, jo dārgāk maksās somiņa, vai ne?

"Īsta āda nav lēta, bet nav arī astronomiski dārga," – tā saka eksperts, kurš savos video pa vienam vien pierāda, cik pārcenots ir dažs labs luksusa zīmola produkts. Tā, piemēram, kādas "Chanel" rokassomiņas, kura maksā 1140 eiro, patiesā vērtība ir 85 eiro, un šajā summā ietlipst gan āda, gan ražošanas izmaksas.

Puisis apskatījis arī "Bottega Veneta" darinājumu par 2380 eiro – izrādās, ka tās patiesā cena varētu būt tikai 237 eiro. Lielu vilšanos viņam sagādāja šī paša zīmola vīriešu maciņš no teļa ādas par 615 eiro – makam ir plastmasas slāņi, izmantotās ādas daudzums maksā ap deviņiem eiro; produkts ir rūpīgi nostrādāts, taču tā vērtība nav lielāka par 33 eiro.

Volkans saka, ka luksusa segmenta zīmoli bieži izmanto metodi ar akrila uzklāšanu ādai, lai nomaskētu tās trūkumus. Un tādi ir – dzīvnieku ādai bieži ir rētas, kodumu pēdas utt. Produktu apstrāde, piešķirot tai zīmējumu, ir normāla lieta, tomēr tekstūras iespiešana ādā bieži vien nozīmējot trūkumu slēpšanu.

"Protams, somiņas cena neatspoguļo tikai ādas vērtību. Mēs maksājam arī par statusu, ko nodrošina atpazīstams zīmols. Somu cenā ietilpst arī dizains un mārketinga izmaksas," skaidro Džilmazs.

Viņa aizraušanās ar dārgu somu izpēti sākās 2021. gadā pēc paviesošanās "Louis Vuitton" veikalā. Tur viņu satriekušas augstās cenas un gribējies noskaidrot, kas tad lācītim vēderā. Meistars iegādājās ādas portfeli par 1500 eiro un ņēmās pētīt kvalitāti – atklājās, ka somas galvenais korpuss izgatavots no stingra audekla, nevis ādas. Šajā kontekstā viņš slavē "Hermes" zīmolu, jo šis izmantojot patiešām augstākās kvalitātes ādu, uzņēmumam ir pašam sava ādas miecētava, visas somas ir roku darbs. Turpretī daudzi citi luksusa zīmoli somas "štancē" uz lielapjoma ražošanas līguma pamata.

Tāpēc savos video somu cenās Volkans ierēķina arī provizoriskās darbaspēka izmaksas un citu izmantoto materiālu cenu. Taču tik un tā atklājas, ka somiņas ir pārcenotas "brenda" dēļ. Rau, kāda YSL rokassomiņa, kas veikalā maksā 1600 eiro, pēc tiesas un taisnības maksā 150 eiro. Arī ne lēti, jo izstrādājums ir kvalitatīvs. "Prada Saffiano" somiņa tiek tirgota par 2060 eiro, bet Volkana ieskatā tai nevajadzētu maksāt vairāk par 115 eiro.

"Hermes" somas ir pavisam ekskluzīvas, piemēram, slavenā "Birkin bag" tiek ražota tikai pēc individuāla pasūtījuma un vidusslānim nav pieejama. "Hermes" ir tik iekārojams zīmols, ka par visnotaļ nopietnu ciparu pieejami šo somu viltojumi. Vienu tādu apskatījis arī Volkans:

Šādā pašā izpētes ceļā Volkans aprakstījis arī masu zīmolu produkciju. Piemēram, koši oranža ādas soma no "Marks&Spencer" – 79 eiro veikalā, 49 eiro pēc sastāva. Bet "Zara" somiņa ar raibaļas rakstu veikalā maksā apmēram 113 eiro, bet pēc viņa analīzes tā ir 42 eiro vērta.

Ādas pazinējs savos sociālo tīklu profilos pēta arī zābakus, piemēram, slavenos "Dr. Martens" izstrādājumus, kā arī ādas jostas. Meistars regulāri uzsver, ka viņa radītais saturs nav neviena uzņēmuma apmaksāts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!