Ikviena lidojuma neatņemama sastāvdaļa ir drošības pasākumu demonstrācija īsi pirms pacelšanās. Tomēr vai esat kādreiz aizdomājies, kādēļ pacelšanās un nolaišanās laikā lidmašīnas salonā tiek samazināts apgaismojums, un cik smagas ir lidmašīnas avārijas izejas durvis?

Aviokompānija British Airways piedāvā iziet lidmašīnu drošības kursus (Flight Safety Awareness Course), kas ir ļoti līdzīgi tiem, ko apgūst visas stjuartes. To laikā ikvienam ir iespēja iegūt izpratni par visām drošības procedūrām un kādēļ tās ir nepieciešamas, kā arī to visu izmēģināt praktiski. Kursu dalībnieki uz savas ādas var izbaudīt avārijas situāciju simulācijas imitētā Boeing 737 lidmašīnas kabīnē un tādā veidā apgūt visus nepieciešamos drošības soļus un pasākumus.

Iespējams, jūs jau esat dzirdējuši par to, ka gadījumā, ja lidmašīnas salonā strauji krītas gaisa spiediens, vispirms ir obligāti jāuzliek sava skābekļa maska un tikai tad var palīdzēt blakussēdētājiem. Kādēļ tā? British Airways drošības kursu laikā var uzzināt, ka šādā ārkārtas gadījumā jums var būt vien 15 līdz 20 sekundes laika pirms viss gaiss no lidmašīnas tiek izsūkts ārā, un 30 līdz 45 sekunžu laikā jūs visdrīzāk zaudētu samaņu. Šāda veida neparedzētās situācijās cilvēki bieži vien krīt panikā un aizmirst visu drošības pasākumu demonstrāciju, tādēļ jārīkojas ir ļoti ātri un vispirms jāuzliek pašam sava skābekļa maska.

Kursu laikā var uzzināt arī to, ka pacelšanās un nolaišanās laikā salona apgaismojums tiek samazināts tādēļ, lai pasažieru acis spētu vieglāk pielāgoties tumsai, kas var sagaidīt izlidojot cauri mākoņiem vai arī tad, ja kaut kādu iemeslu dēļ lidmašīnas salons piepildās ar dūmiem.

Interesanti ir arī tas, ka dažas aviokompānijas saviem pasažieriem lūdz pacelšanās un nolaišanās laikā nenovilkt kurpes, jo avārijas situācijās, kad lidmašīnu var nākties pamest nolaižoties pa piepūšamo avārijas slīdkalniņu, uz skrejceļa var būt degoši materiāli. Šis lūgums gan neattiecas uz augstpapēžu kurpēm, jo ar tām var saplēst avārijas slīdkalniņu.

Lidmašīnu drošības instrukciju kartiņās, kas parasti ir atrodamas priekšējā sēdekļa kabatā, ir nodemonstrēta arī ķermeņa pozīcija, kas jāieņem avārijas nosēšanās laikā. Bieži vien tur ir redzams tas, ka ir jānoliecas pie saviem ceļgaliem un galva jāpiesedz ar rokām, turklāt vienai rokai noteikti ir jābūt uzliktai virs otras. Kādēļ tā? Ja avārijas nosēšanas laikā uz jūsu galvas un rokām kaut kas uzkrīt, viena roka tomēr būs pasargāta un ar to jūs varēsiet atsprādzēt savu drošības jostu.

Lidmašīnu drošības instrukcijās nejaušību nav - viss ir pārdomāts un izstrādāts līdz pēdējam sīkumam, turklāt lai maksimāli pasargātu visus pasažierus. Lai arī neskaitāmie drošības pasākumi varētu uzjundīt pastiprinātas bailes par fatālu aviokatastrofu, uztraukumam nav pamata. Kā izrādās, lidot ar lidmašīnu ir 10 reizes drošāk kā braukt ar vilcienu un pat 19 reizes drošāk kā braukt ar automašīnu. Turklāt statistika rāda, ka uz katriem 100 miljoniem pasažieru tikai 2 iet bojā. Tādēļ bailēm no lidošanas nevajadzētu būt lielākām par bailēm sēsties automašīnā. Tomēr tiem, kas joprojām nejūtas pārliecināti, British Airways drošības kursi ir iespēja pilnībā atbrīvoties no paranojas un bailēm no lidošanas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!