Pēdējo divu gadu pieredze liecina, ka daudzas lidostas nespēj laikus apkalpot lielo ceļotāju skaitu. Aizkavētu vai atceltu lidojumu dēļ daudziem jāmaina ceļojuma plāni, kas ir īpaši riskanti, ja galamērķi plānots sasniegt ar vairākiem lidojumiem. Apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmuma "Balcia" viceprezidents Reinis Bērzkalns dalās noderīgos padomos par to, kā rīkoties, ja plānotais avioreiss kavējas vai tiek atcelts, un kāda veida kompensāciju iespējams saņemt no aviokompānijām un apdrošināšanas uzņēmumiem.

"Avionozare ir viena no tām industrijām, kas pandēmijas laikā cieta visvairāk. Atjaunojoties iespējai ceļot, cilvēki steidz šo iespēju izmantot, taču lidostām un aviokompānijām ir grūti atgūt pandēmijas gados zaudēto personālu un jaudu. Īpaši jūtams tas ir atvaļinājumu un skolēnu brīvlaiku laikā, kad daudzi eiropieši nolemj atpūsties, izvēloties tālākus galamērķus. Saskaroties ar avioreisa būtisku aizkavēšanos vai atcelšanu, ceļotājs var vērsties gan pie sava apdrošinātāja, gan aviokompānijas," stāsta Bērzkalns.

Pirmkārt, jāvēršas aviokompānijā

Saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) noteikumiem par aviopasažieru tiesībām, klientam ir tiesības saņemt kompensāciju, ja avioreiss kavējas vairāk nekā trīs stundas, un aizkavēšanās nav saistīta ar ārkārtējiem apstākļiem, piemēram, drošības apdraudējumiem, politisku nestabilitāti u.tml. Tomēr jāatceras, ka kavējumu laiku rēķina, salīdzinot reālo ielidošanu ar oficiāli plānoto, nevis izlidošanas laiku. Savukārt reālo ielidošanas laiku var noskaidrot lidostu mājaslapās.

Ja lidojumu atceļ, klients var pieprasīt pilnu atmaksu no aviokompānijas par visām neizmantotajām biļetes daļām vai lūgt nodrošināt lidojumu uz galamērķi ar citu reisu. Dažas aviokompānijas nodrošina kompensāciju arī par citām ar lidojuma atcelšanu saistītām neērtībām. Gadījumos, kad lidojuma atcelšana saistīta ar "force major" apstākļiem, kurus aviokompānija nevar ietekmēt, piemēram, ekstremāliem laikapstākļiem, diemžēl kompensāciju saņemt nebūs iespējams.

Ja lidojumu atceļ jau pēc reģistrēšanās lidostā, kompensācijas apjoms būs lielāks. Tajā tiks iekļauti izdevumi par naktsmītni, ja nav iespējams atgriezties mājās, ēdienu, ceļu līdz viesnīcai, kā arī izdevumi par telefonisku saziņu. Ja tas netiek nodrošināts uz vietas, ir jāsaglabā čeki par izdevumiem, lai atmaksu par izdevumiem pieprasītu vēlāk.

Dubults neplīst

Lai, mainoties ceļojuma plāniem, saņemtu daudz plašāku atbalstu, eksperts iesaka iegādāties arī ceļojumu apdrošināšanu, kas būs kā drošības buferis, ja nāksies sastapties ar ceļojuma plānu maiņu gan personisku iemeslu, gan lidojuma aizkavēšanās vai atcelšanas dēļ.

Apdrošināšanas apmērs būs atkarīgs no polises seguma, un katrai apdrošināšanas kompānijai tas var atšķirties. Ceļojumu apdrošināšanas pamata riskos parasti ietilpst kompensācija par medicīnisko palīdzību, zobārsta pakalpojumiem, nelaimes gadījumiem un repatriāciju, taču tā var ietvert arī dažādus papildu riskus, piemēram, ceļojuma izmaiņas vai nokavētu tranzītu. "Novērojam, ka ceļotāji aizvien biežāk izvēlas papildus apdrošināt tieši bagāžu," skaidro Bērzkalns.

Apdrošinātājs var kompensēt izdevumus arī par atceltu vai neplānoti pārtrauktu ceļojumu, kas radies personisku iemeslu dēļ, piemēram, apdrošinātā persona ir saslimusi, iestājusies tuvinieka nāve, nozaudēti ceļošanas dokumenti u.c. Nebūs jāraizējas arī par naktsmītnēm, par kurām jau veikta samaksa un naudu nav iespējams atgūt, taču noteikti jāpārbauda iekļautie kompensācijas
limiti.

Diemžēl gan aviokompānijas, gan apdrošinātājs var atteikties segt zaudējumus, ja notiek oficiāli pieteikts streiks lidostās. "Ņemot vērā augsto inflāciju, kas smagāk vai vieglāk skārusi gandrīz visas Eiropas valstis, arvien biežāk lidostās notiek darbinieku streiki, protestējot pret zemajām algām. Nav pieejami oficiāli dati, bet "Eurocontrol" aplēses liecina, ka dienā, kad kādā no Eiropas lielajām lidostām notiek streiks, tiek ietekmēts katrs trešais lidojums kontinentā," atklāj Bērzkalns.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!