Foto: Publicitātes foto
Pieminot vārdu "atstarotājs", parasti nāk prātā mazais dzeltenais vai sudrabainais nieciņš, kas karājas kaut kur piesprausts, vai labi zināmā koši dzeltenā veste, kas obligāta atsevišķu profesiju pārstāvjiem. Savukārt zīmola ZIB* izveidotāju Ingu Priedīti atstarotāji iedvesmoja radīt kaut ko pavisam jaunu – atstarojošas cepures un cimdus, kas ikdienā kalpo kā stilīgs apģērbs, bet naktī kļūst par drošības elementu.

Inga absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmiju Tekstilmākslas nodaļu un apgūto specialitāti liek lietā biznesa idejas attīstībā. 2012. gada februārī viņas reģistrēja savu mikrouzņēmumu ZIB tekstils, un pašlaik tajā darbojas radoša un idejām bagāta piecu darbinieku komanda. Par ZIB* plašāk stāsta Inga.

Īsi noraksturojiet, kas ir ZIB*?
Apģērbu zīmola ZIB* ideja ir ielikt mazliet mākslas ikdienas apģērbā, piedāvājot ērtus, oriģinālus trikotāžas apģērbus. Pats nosaukums ZIB* radies no darbības vārda "zibēt, zibsnīt", apzīmējot gaismas uzplaiksnījumu tumsā. Tāds īss mirklis, pārsteigums, kas sasaucas ar mūsu radošo procesu, jo strādājam impulsīvi un neparedzami. Mūsu apģērbi ir kvalitatīvs roku darbs par pieņemamu cenu un radīts tepat Latvijā, mūsu darbnīcā.

Kā radās ideja par atstarojošu trikotāžu?
ZIB* sākās ar ideju par adītiem atstarotājiem. Tolaik gatavoju maģistra darbu par inovatīviem tekstilmateriāliem un īpaši interesējos par uz gaismu reaģējošiem materiāliem. Ņemot vērā, ka atstarojošie adījumi ir sezonāla prece, tad, apvienojot spēkus ar kolēģi Irēnu Andrejevu, ZIB* piedāvājums ir paplašinājies. Patlaban piedāvājums pakārtots sezonai - gada karstajam laikam - košas, vieglas šifona kleitas un krekliņi, vēsajam - silti, mīksti kokvilnas reitūži, bet ziemā atstarojošie adījumi.

Kāds bija ceļš līdz savam uzņēmumam?
Ar savu ideju piedalījos biznesa ideju konkursā Ideju kauss. Tika izstrādāts biznesa plāns un daudz laika ieguldīts, izpētot tirgus situāciju, materiālu iespējas un izstrādājot ražošanas modeļus. Par konkursā iegūto naudas balvu tika iegādāti pirmie materiāli. Darbs sākās ar daudziem izmēģinājumiem, eksperimentiem. Kad bija radīti pirmie eksperimentālie modeļi, noorganizējām fotosesiju, attēlus ievietojām sociālajos tīklos, saņēmām pirmos pasūtījumus un sākām piedalīties tirdziņos.

Kā tehniski top ZIB* izstrādājumi?
Tērpu dizainus izstrādājam pašas, un tas ir vienots komandas darbs. Pāris reizes esam sadarbojušās arī ar citiem māksliniekiem, radot nelielas kolekcijas par kādu noteiktu tēmu. Izejmateriālus cenšamies lielākoties iepirkt Latvijā, bet šo to pasūtām arī no ārvalstīm, piemēram, audumus no Itālijas, krāsas no Lielbritānijas.

Vai uzņēmuma attīstībā bijusi nepieciešamība pēc aizdevuma, vai iztiekat pašu spēkiem?
Līdz šim esam auguši lēnām un prātīgi, tāpēc nav bijusi vajadzība pēc aizdevuma. Arī tagad daļu nopelnītā ieguldām attīstībā. Ļoti daudz strādājam ar rokām un tikpat radoši cenšamies strādāt ar galvu, piemēram, domājot, kā atrast ekonomisku un arī oriģinālu risinājumu iepakojumam.

Konkurence apģērbu tirgū ir ļoti liela. Kas ir Jūsu "stiprie" punkti un priekšrocības?
Mūsu priekšrocība ir personiskā pieeja - tas, ko radām, vispirms ir interesanti mums pašām. Nevaru pat iedomāties darīt kaut ko citu. Studiju laikā esam izgājušas cauri visām materiāla radīšanas fāzēm no pašiem pirmsākumiem, protam aust, apdrukāt, adīt, šūt utt.

Mūsu pieeja ir nepakļauties modes tendencēm, savus izstrādājumus neierobežojam noslēgtās sezonālās kolekcijās, bet radām daudz jaunus modeļus. Gandrīz katru dienu izmēģinām kaut ko jaunu, kaut mazu sīkumu, detaļu. Sākotnēji arī vēl pilnībā neizstrādātus modeļus izmēģinām pašas un iegūstam draugu, paziņu pirmo vērtējumu. Bez tam lielākoties strādājam ar individuāliem klientiem, līdz ar to tiešā veidā saņemam gan pozitīvas, gan negatīvas atsauksmes, kas ļauj mums augt un pilnveidoties.

Kas ir ZIB* galvenā mērķauditorija?
No sākuma varētu šķist, ka mūsu darinātie tērpi domāti tīņiem. Nē, mūsu pamatauditorija ir jauni cilvēki 25 - 35 gadu vecumā. Ir kolekcijas arī bērniem, kur piedāvājam saskaņotu apģērbu vecākiem un bērniem. Mūsu pircējs novērtē rokām darinātas, oriģinālas dizaina lietas un vēlas kaut ko unikālu. Arī mūsu izstrādājumu cenu līmenis nav pārspīlēti augsts un līdz ar to daudziem pieejams.

Kādus izplatīšanas kanālus izmantojat?
Pārdodam savā internetveikalā www.zib.lv un www.etsy.com. Tā ir tiešā pieeja klientam, bez starpnieku vai veikalu uzcenojuma. Vienīgais veikals, kur iegādājama ZIB* prece, ir Paviljons, jo latvieši salīdzinājumā, piemēram, ar amerikāņiem ir prātīgi pircēji un pirms iegādes vēlas piemērīt, pataustīt. Īpaši Latvijas pircējiem nesen aizsākām rīkot arī POP UP pasākumus - kā svētku tirdziņu ar iespēju iepazīties ar mūsu jaunumiem, satikt mūs, piemērīt un apskatīt visus izstrādājumus. Kas attiecas uz pircējiem ārzemēs, kā pluss jāmin, ka strādājam ar trikotāžas apģērbiem, kas ir ērti un elastīgi, piekļaujas augumam.

Tātad, notiek arī eksports.
Jā, un lielāko daļu ienākumu veido tieši eksports, īpaši uz ASV, Kanādu, Austrāliju. Tikai pēc tam seko Eiropa un tostarp arī Latvija. Eksportam aiziet ap 75% saražotā, tikai 25% paliek Latvijā.

Kā potenciālie klienti var uzzināt par Jums?
Aktīvi darbojamies sociālajos tīklos un izmantojam visas to sniegtās iespējas. Neslēpjam, bet tieši izceļam un radām darba procesu - darbnīcu, kā notiek ražošana, kā izstrādājam jaunus dizainus, kur gūstam iedvesmu. Tas ļauj saņemt pirmos komentārus, pirms produkts vēl ir palaists tirgū. Neizmantojam drukāto reklāmu, jo tā, manuprāt, nesniedz tik labu atdevi. Mūsdienās tomēr vairāk dzīvojam virtuālā vidē.

Ko no Jūsu piedāvātā pircēji iecienījuši visvairāk?
Pašlaik visiecienītākie joprojām ir trikotāžas reitūži jeb legingi, ar kuriem var kombinēt visdažādākos apģērbus. Gada aukstajā laikā, īpaši uz Ziemassvētkiem, iecienīti ir atstarojošie adījumi, kas ir lieliska un praktiska dāvana.

Pirmās atziņas, kas gūtas, darbojoties savā biznesā:

  • Daudz jaunu atziņu gūstam, mācoties no savām kļūdām un analizējot tās. Biznesā domāt radoši, brīvi un būt elastīgiem ir ļoti vērtīgi.
  • Mana personīgā atziņa kā uzņēmuma vadītājai - nevajag censties visu darīt pašai, bet pareizi sadalīt atbildību, jo liela daļa no uzņēmuma veiksmes ir darbinieki, kas ir novērtēti, spēj realizēt savas idejas un izmantot potenciālu, nevis tikai precīzi izpildīt vadītāja rīkojumus.
  • Ņemot vērā, ka esam pavisam jauns uzņēmums, panākumi ir pozitīvais feedback (atgriezeniskā saite). Fakts, ka tavs piedāvātais produkts ir saistošs un interesants, novērtējums no klientiem ir dzinulis turpināt darboties un norāda, ka virziens ir pareizais.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!