Foto: Shutterstock

"The Ruby Glow" ir ananass, kas tiek audzēts tā raksturīgā sarkanā izskata un salduma dēļ, un tas maksā 395 9 dolārus (364 eiro) Kalifornijā reģistrētā speciālo augļu un dārzeņu tirgotavā "Melissa’s Produce", raksta CNN.

Vairumtirgotājam "Del Monte", kas specializējas ananasu audzēšanā, bija vajadzīgi 15 gadi, lai izveidotu sarkanās nokrāsas augļus. Sākumā sārtie ananasi bija pieejami tikai Ķīnā, bet tagad tos par astronomisku summu pārdod arī ASV. Neraugoties uz cenu, interese par augstākās kvalitātes augļiem ir pietiekami liela.

"Patērētāji ir gatavi maksāt par kaut ko īpašu," saka Sindija van Raisvika, globālās pētniecības komandas svaigo produktu stratēģe. "Tirdzniecība notiek ar augstākās klases restorāniem, gardēžiem vai noteiktiem tiešsaistes kanāliem," viņa zina teikt.

Amerikāņi pēdējos gados ir sākuši interesēties par jaunām augļu un ogu šķirnēm, maksājot dažam neiedomājamas summas par, piemēram, "Honeycrisp" āboliem, "Cotton Candy" vīnogām, vai vertikāli audzētām Japānas zemenēm. Milzum lielā cena skaidrojama ar to, ka jauna produkta izstrāde ir ļoti dārga. Pētniekiem jāaudzē un jākrusto šķirnes, jānogaida augšanas cikls, un, ja kaut kas noiet griezi, jāsāk no jauna.

Lai atrastu kaut ko, kas ir gan garšīgs, gan pietiekami izturīgs, un lai gūtu komerciālus panākumus, ir vajadzīgs laiks un rūpīgs darbs. Vēl augu zinātniekiem ir jāpārliecina audzētājus ieguldīt un veltīt resursus nepārbaudītajā auglī, kurus varētu lietot arī jau zināmiem, veiksmīgiem produktiem. Vienmēr pastāv iespēja, ka jaunais produkts būs izgāšanās.

Risks gan reizēm atmaksājas. Tā notika ar "Cotton Candy" vīnogām, kas tā nodēvētas salduma dēļ. Īpašās ogas pirmo reizi parādījās 2011. gadā un strauji guva popularitāti, lai gan bija krietni dārgākas par "parastajām" vīnogām. Vēl piemērs ir "Oishii" zemenes, kuras tiek audzētas kontrolētā klimatā, vertikālajā saimniecībā (audzēšana notiek bezaugsnes vidē, vertikāli, vienu virs otra izkārtotos, vairākos slāņos). Kad nu šādas zemenes pirmo reizi 2018. gadā bija pieejamas plašākai sabiedrībai, astoņu zemeņu paciņa maksājusi 50 dolārus (46 eiro).

Kamdēļ tik dārgi? Pats "Oishii" stāsta – viņi nepārdod tikai zemenes, viņi pārdod luksusa preci. Tās iepakotas glaunās kastēs, kas katru odziņu atsevišķi izceļ. Tās nav samestas pelējumu maskējošās plastmasas kārbās lielveikalā. Katra sārtā oga ir ideāla. Un par to tad arī maksā. Tagad gan zemenes ir krietni lētākas un iegādājamas par aptuveni desmit eiro.

Un tāpēc arī sārtais ananass ir tik nedraudzīgs naudas makam. Del Monte pētnieki gadiem ilgi ir izgudrojuši dažāda veida ananasus, izstrādājot patentētus augļus un bieži vien optimizējot to garšu. 2020. gadā uzņēmums laida klajā savu skaisto, "Pinkglow" ananasu, kam ir rozā mīkstums un kas tiek piegādāts īpašā kastītē. Tas nekad nav bijis paredzēts kā pārtikas preču saraksta pamatelements.

Lai arī "The Pinkglow" ananass nav tik absurdi dārgs kā "The Ruby Glow", arī šis saldais auglis maksā no septiņiem līdz pat 27 eiro. "Tas ir ļoti mazs tirugus, un nav paredzēts visiem," teic Roberts Šūllers, "Melissa’s Produce" sabiedrisko attiecību direktors.

364 eiro dārgo ananasu nogaršoja populārs ēdienu influenceris Bo Korlijs. Viņš atzinis, ka auglis bijis "absolūti apburošs", bet ne tik daudz eiro vērts. Korlijs gan domā, ka daudzi sadārdzināto augli pirks tik un tā. Ja ne garšas dēļ, tad vismaz tāpēc, lai parādītu, – viņiem tāds ir.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!