Uzturs un ēšanas paradumi ir ļoti būtisks faktors, runājot par aptaukošanos un atbrīvošanos no liekā svara. Cilvēk mēdz uzskatīt, ka, lai iegūtu laidu ķermeni, nepieciešams vienkārši ēst mazāk. Bet svarīgi ir ne tikai tas, cik daudz tiek ēsts, bet arī – kas tiek ēsts. Turklāt badošanās un kaloriju deficīts ilgtermiņā labus rezultātus nenesīs, jo, atsākot ēst tāpat kā iepriekš, svars atgriezīsies. Tāpat jāatceras, ka badošanās var būt pirmais solis uz nopietniem ēšanas traucējumiem.

Ja vēlies būt vesela un justies labi, protams, liekais svars var būt šķērslis, jo veicina dažādu veselības problēmu attīstīšanos. Iedvesmojoties no "Women's Health" un "Web Md", piedāvājam iepazīties ar vairākiem vienkāršiem paradumiem un ieteikumiem, kas palīdzēs ēst veselīgāk un izvairīties no svara pieauguma. Tie var sniegt arī nozīmīgu devumu mēģinājumos atbrīvoties no kāda kilograma.

Tiecoties pēc slaidāka auguma, tomēr der paturēt prātā, ka ļoti daudziem cilvēkiem, kas cenšas notievēt, tas nebūt nav vajadzīgs. Šeit tu vari izrēķināt savu ķermeņa masas indeksu un iegūt vismaz aptuvenu priekšstatu par to, vai tavs svars atrodas normas robežās.

Ēd pie galda, dari to lēni un daudz runā


Foto: Shutterstock
Mūsdienās ļoti daudzi cilvēki ietur maltītes, stāvot kājās un kaut kur dodoties. Taupot laiku, mēs nereti varam nodarīt sev pāri. Ēdiens, kas notiesāts steigā, ir viegli aizmirstams. Tas nozīmē, ka galu galā mēs apēdam daudz vairāk nekā mums nepieciešams. Ja bieži ēd steigā, tad pie galda ieturētas maltītes un ēšana no šķīvjiem ir vienkāršs veids, kā neapēst vairāk nekā tev nepieciešams. Jāpiebilst arī, ka maltītes, ko ieturam pie galda, bieži ir krietni veselīgākas par līdzi paņemamām uzkodām.

Kad esi apsēdusies pie galda, ēd lēnām, izbaudot katru kumosu. Kārtīgi sakošļā ēdienu. Arī tas palīdzēs apēst mazāk. Kārtīgu sakošļātu ēdienu organismam ir vieglāk pārstrādāt. Kārtīga ēdiena sakošļāšana palīdz izvairīties arī no pārēšanās, kas, savukārt noved pie svara pieauguma. Atceries, ka smadzenēm ir nepieciešamas apmēram 20 minūtes, lai dotu signālu par to, ēsts pietiekami.

Lai arī bērnībā mums mācīja nerunāt ēšanas laikā, to darīt ir pat veselīgi. Protams, runa nav par pļāpāšanu ar pilnu muti, jo tas palielina aizrīšanās risku. Pļāpāšana maltītes laikā ir vēl viens triks, kā ēst lēnāk un samazināt pārēšanās risku.

Mazi šķīvji un viegli pieejamas veselīgas uzkodas


Foto: Shutterstock
Ja vēlies izvairīties no pārēšanās un neveselīgas našķošanās, nepaļaujies tikai uz gribasspēku. Veic darbības, lai to izdarīt būtu vieglāk, piemēram, rokas stiepiena attālumā turot veselīgākus našķus rokas stiepiena attālumā un ieturot uzkodas starp lielākām maltītēm. Saujiņa riekstu un ābols starp brokastīm un pusdienām palīdzēs atteikties no kāda cepuma vai konfektes, kā arī mazinās risku, ka pusdienlaikā būsi tik izsalkusi, ka krietni vien pārspīlēsi savas spējas un kārtīgi pārēdīsies.

Otrs vienkāršs veids, kā izvairīties no pārēšanās ir mazāku šķīvju izmantošana. Ja ikdienā ēd no ļoti lieliem šķīvjiem, ir lielāka iespēja, ka regulāri pārēdīsies. Uz lielāka šķīvja ir iespējams uzlikt vairāk, bet apstāties, kad notiesāta tikai puse porcijas, nav viegli. Tāpat atceries, ka uz galda labāk neturēt lielo zupas katlu vai visu nupat uzcepto vistu. Sagatavo vienu porciju virtuvē, bet ēd to pie galda citā telpā. Reizēm pat tik vienkārša lieta kā slinkums var palīdzēt apēst mazāk. Turklāt var gadīties, ka sātu sajutīsi tieši pa ceļam uz virtuvi, kad būsi devusies pēc papildporcijas.

Atsakies no 'diētiskiem' ēdieniem un saldinātiem dzērieniem


Foto: Shutterstock
Tie, kas jau tagad pievērš uzmanību tam, kādus produktus iegādājas veikalā, noteikti būs pamanījuši, ka veikalu plauktos atrodams lērums produktu, kas tiek pasniegti kā diētiski un bez taukiem. Ja vēlies notievēt, šie produkti var pat kaitēt, ne tikai nesniegt cerēto rezultātu. Ļoti bieži šādiem produktiem ir pievienots liels daudzums cukura vai citu saldinātāju, kas nebūt netuvinās tevi mērķim notievēt.

Piemēram, runājot par beztauku jogurtiem, uztura speciāliste Eva Kataja projektā "Našķis vai veselīgs produkts" skaidroja, ka produktiem, kuru sastāvā nav tauku, ļoti bieži ir pievienots daudz cukura. Arī citos gadījumos der paturēt prātā – produktiem, kuros ir samazināts noteiktu vielu daudzums, garšas uzlabošanas nolūkos nereti pievieno kaut ko citu, kas ne vienmēr ir tas, kas cilvēkam nepieciešams.

Tāpat ļoti daudz kaloriju cilvēki mēdz uzņemt ar saldinātiem dzērieniem. Ja esi iecienījusi dažādas limonādes, sulas un sulu dzērienus, nebrīnies, ja svars nezūd tik ātri, kā vēlētos. Par labu nenāks arī dzērieni ar mākslīgajiem saldinātājiem tajos, jo tie var veicināt izsalkuma sajūtu un kāri pēc cukura.

Pieļauj izņēmumus, bet atceries – katra diena nav īpašs notikums


Foto: Shutterstock
Viena no biežākajām kļūdām, ko pieļauj daudzi tievētgribētāji, ir galējības. Piemēram, pārāk strikti ierobežojumi un sevis vainošana par to pārkāpšanu nepalīdzēs atbrīvoties no liekajiem kilogramiem. Tas drīzāk veicinās to, ka ātri vien atmetīsi visam ar roku. Tāpat šāda sevis ierobežošana un vainošana var palielināt ēšanas traucējumu risku.

Tomēr paturi prātā, ka arī otra galējība, proti, ēst visu, ko un kad gribi, arī pie laba gala nenovedīs. Jā, īpašos gadījumos notiesāts tortes gabals vai picas šķēle nebūt nenozīmē, ka iedzīvosies liekajos kilogramos vai ka centieni no tiem atbrīvoties ir velti. Tomēr, ja katrā dienā atradīsi iemeslu, kāpēc vari atļauties kādu našķi par godu īpašajam gadījumam, rezultāta nebūs.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!