Foto: PantherMedia/Scanpix
Antikvārie un mākslas priekšmeti ir viena no vispievilcīgākajām, taču arī sarežģītākajām ieguldīšanas jomām. Tā no investora prasa ne vien ievērojamu sākuma kapitālu, bet arī pamatīgu erudīciju. Tomēr, kā noskaidroja naudaslietas.lv, iespējas pelnīt šajā tirgū ir arī tiem, kam nav ne lielas naudas, ne plašu zināšanu.

Iepriekšējā rakstā " Antikvariāts: māksla investēt mākslā", rakstījām par tendencēm Latvijas antikvāro priekšmetu tirgū un tā specifiku. Šoreiz nolēmām veikt nelielu eksperimentu un autoritatīvu mākslas ekspertu pavadībā apmeklējām vairākus Rīgas antikvariātus. Izrādījās - ja kabatā ir "lieki" 500-1000 lati, tur iespējams atrast milzum daudz priekšmetu, kas investoru varētu ja nu ne gluži apzeltīt, tad pēc pieciem līdz desmit gadiem atnest viņam gluži labu peļņu gan.

Ko pirkt?

No vienas puses - mūsu valsts neizceļas ar antikvāro lietu kolekcionēšanas tradīcijām, un vietējais tirgus arī nav ar retumiem bagāts. No otras puses - šeit ir virkne unikālu lietu, kurām ir vērtība arī starptautiskā mērogā. Piemēram, Rīgas porcelāns, jūgendstila un Art Deco priekšmeti, kaujas ordeņi un medaļas, krievu sudrabs un latviešu glezniecība.

Apstākļu sakritības dēļ ievērojama daļa Latvijas antikvāro priekšmetu tirgus "rozīnīšu" pieskaitāma samērā šaurai, taču visnotaļ interesantai kategorijai. Tā ir tādu priekšmetu kategorija, kuru cena šodien nav augsta, taču tai ir labs pieauguma potenciāls nākotnē. Te, protams, ir savas nianses. Piemēram, ja tā saucamo "lielo"  antikvāro priekšmetu (slavenu meistaru gleznas, izsmalcinātas mēbeles utt.) vērtība vairumā  gadījumu gadu gaitā tikai pieaug, tad "mazie" var arī kļūt bezvērtīgi. Kā pareizi izvēlēties priekšmetus nelielām investīcijām? Pēc mūsu aptaujāto ekspertu vārdiem, pirmkārt jāpatur prātā noteikums: starp " lētiem" priekšmetiem (cena līdz tūkstoš latiem) vispirms uzmanību pelnījuši nepietiekami novērtētie tirgus segmenti. Tāds segments, piemēram, ir daži latviešu mākslinieki.

Nepietiekami novērtētie mākslinieki

"Lūk, tie ir Ādolfa Zārdiņa četrdesmito gadu darbi. Viņš dzīvoja noslēgti un strādāja Art Deco stilā, tomēr nelīdzinās nevienam. Viņš gleznoja žanra gleznas. Piemēram, sadzīviskas ainas teātros, publiskajos namos", savu stāstījumu uzsāk kolekcionārs un arī Rietumu bankas Sabiedrisko attiecību pārvaldes vadītājs Sergejs Grodņikovs, kad bijām iegriezušies antikvāro lietu salonā Volmars. Pēc Grodņikova teiktā, Zārdiņš "atklāts" visai nesen. Taču Maskavā Puškina vārdā nosauktā Valsts Tēlotāja mākslas muzejā jau ir noorganizēta viņa darbu izstādē, un tur publicēts arī katalogs.

"Šobrīd Zārdiņa vidējā formāta gleznu cenas ir precīzi jūsu nosauktajās robežās - no 500 līdz 1000 latiem, un tām ir ārkārtīgi liels izaugsmes potenciāls" , spriež eksperts.

"Runājot par latviešu glezniecību, es ieteiktu pievērsties vietējo mākslinieku darbiem, kuri gleznoti līdz 1934. gadam. 20. gadsimta sākumā latviešu mākslinieki gleznoja pasaules līmenī. Ja valstī nebūtu izvērtusies tāda politiskā situācija, viņi pilnīgi noteikti būtu varējuši kļūt par visā pasaulē atzītiem māksliniekiem", papildina salona īpašnieks antikvārs Artūrs Avotiņš.

Mākslas saistība ar IKP

Kopumā investoram, kurš ir iesācējs antikvāro priekšmetu un mākslas jomā, būtu noderīgi atcerēties, ka no autentiskuma viedokļa drošāk pirkt katalogos iekļautos priekšmetus. Taču, investīcijām izvēloties šo tirgus segmentu, jābūt gatavam ne tikai uz risku, ka var gadīties nopirkt viltojumu. Kā atzīmē eksperti, "mazo" antikvāro lietu cenas pieaugums (un ieguldītājs taču cer uz cenas kāpumu!) būs vairāk atkarīgs no ekonomiskās situācijas nekā tas ir  ar "lielajām" senlietām . Tā, piemēram, krievu Msteras ikonu meistaru darbi" , - mākslas zinātnieks un salona Volmar eksperts Konstantīns Artamonovs rāda nelielu ikonu platā rāmī -  "Šajā ikonā precīzi izzīmētā seja, tās izteiksme un kolorīta kopējā organizētība liecina par to, ka šis darbs atbilst ļoti augstām prasībām pret mākslu. Un lūk, runājot par cenu dinamiku: pēc Padomju Savienības sabrukuma šīs ikonas cena bija ap 300 dolāriem (aptuveni 150 latu). Divdesmit pirmā gadsimta sākumā, kad šeit sāka veidoties tirgus, ikonas cena pieauga līdz 400-700 latiem. Ekonomikas buma laikā, kad cenas sasniedza augstāko punktu, tā maksāja jau 2 līdz 2,5 tūkstošus latu, bet tagad tā kļuvusi lētāka un maksā 1,5 tūkstošus latu. Tādēļ ir diezgan sarežģīti precīzi pateikt, kā tās cena mainīsies nākamo desmit gadu laikā. Taču, ja būs stabila ekonomiskā situācija, ikonu vērtība pilnīgi noteikti pieaugs".

Sudraba galda piederumi

"Lūk, sudraba tējas servīze, Ovčiņņikova darbs. Viņš ir viens no labākajiem 19.gadsimba otrās puses un 20.gadsimta sākuma juvelieriem. Tāpat kā Hļebņikovs un Faberžē, viņš piegādāja izstrādājumus imperatora galma vajadzībām, un šie priekšmeti ir ar augstu māksliniecisko un antikvāro vērtību", Konstantīns Artamonovs rāda. Pēc viņa teiktā, krievu sudraba galda piederumi ir veiksmīgs nelielo investīciju objekts antikvārās lietās. Konkrēti šī servīze maksā ap 10 tūkstošiem eiro. Taču tirgū var atrast atsevišķus krievu sudraba priekšmetus (piemēram, tasīti ar apakštasīti) par mazajam ieguldītājam visnotaļ pieņemamu cenu.

"Vēl viena interesanta investīciju joma ir Rīgas porcelāns. Pēc tam, kad Latvijā porcelānu pārtrauca ražot, par to jūtami vairojusies kolekcionāru interese. Un tā kā ar gadiem šie priekšmeti iet mazumā, to cena pieaugs. Šobrīd īpaši iecienītas ir dzīvnieku figūriņas", Sergejs Grodņikovs turpina. Viņš piezīmē, ka, ieguldot porcelāna, jāatceras: kolekcionāri parasti tiecas savākt priekšmetus, kurus apvieno kāda kopīga pazīme. Piemēram, visas vienas sērijas figūriņas, vai arī kādā noteiktā laikposmā ražotas figūriņas.

Vienas figūriņas cena ir visnotaļ pieņemama - 100 līdz 150 latu -, ja vien tai nav plaisu vai robu. Porcelānam ir vēl viena laba īpašība: tas praktiski viss aprakstīts uzziņu krājumos un var viegli pārbaudīt, cik un kādi priekšmeti tikuši saražoti, kas ievērojami samazina risku iegādāties viltojumu.

Meteorītu tirgus

Kas attiecas uz markām un ordeņiem, tos speciālisti neiesaka apsvērt kā investīciju objektus: tā ir pārāk specifiska joma, viltojumu ir pārlieku daudz, un cenu veidošanās mehānisms ir pārāk nenoteikts. Vienlīdz neinteresantas mazajiem investoriem ir zelta montētas: to cenas parasti izrādās piesaistītas zelta cenai, nevis vēsturiskajai vērtībai.

"Antikvāro lietu jomā ir tāds jēdziens kā "provenance". Ja konkrēto lietu pārdod kopā ar dokumentiem, kas apliecina tās autentiskumu - vēstulēm, piezīmēm, īpašnieka personas apliecību utt. -, tā maksās dārgāk. Un maksās vēl dārgāk, ja piederējusi kādai slavenībai", Grodņikova kungs turpina iepazīstināt ar ābeces patiesībām antikvāro priekšmetu jomā.

Novatoriskā ideja kolekcionēt meteorītu gabaliņus (kāpēc gan debesu ķermenis, kura vecums mērāms miljonos gadu, nevarētu būt antikvārs priekšmets?) mūsu ekspertus no tiesas sasmīdināja. "Jā, droši vien meteorītam kā retumam varētu būt kaut kāda kolekcijas vērtība. Taču pilnīgi noteikti ne mākslinieciskā vērtība. Un diez vai to var uzlūkot kā investīciju objektu. Kā nekā uz Zemes nokritušo meteorītu daudzums nav kontrolējams. Pie tam, tiklīdz pārdošanā parādīsies kaut kas "modīgāks", piemēram, Mēness grunts, meteorītu tirgus vienkārši sabruks", viņi smaida.

Skaistums un briljanti

Antikvāro priekšmetu tirgū piedāvātie juvelierizstrādājumi radikāli atšķiras no juvelierveikalu preču klāsta. Piespraudes, auskari, rokassprādzes, gredzeni un citi izstrādājumi, kas nēsāti senos laikos, mūsdienās var kļūt par interesantu objektu nelieliem kapitālieguldījumiem. "Piemēram, pagājušā gadsimta 40. gados firmas Van Cleef ražota piespraude zariņa formā ar tējas krāsas briljantiem. Tā maksā dārgāk par jūsu minētajām summām - ap 2,7 tūkstošiem latu. Taču starp šāda veida rotas lietām atrodamas arī lētākas. Lūk, Art Deco stila piespraude ar akvamarīna un briljanta izrotājumiem. Visām šīm rotaslietām piemīt labs investīciju potenciāls. Un gan tāpēc, ka tās rotātas ar dārgakmeņiem, gan arī tāpēc, ka tās pašas par sevi ir mākslas priekšmeti", nobeigumā atzīst Konstantīns Artamonovs.

Vēl viena niša, kurā "tūkstošlatu ieguldītājs" varētu izmēģināt savus spēkus, ir iespieddarbi ar antikvāru vērtību un senatnīgi fotouzņēmumi. "Šajās nišās vērojams pastāvīgs cenu kāpums: kā grāmatu, tā arī fotogrāfiju vērtība, laikam ritot, tikai pieaug", mums skaidro Trasta komercbankas mākslas eksperts Vitālijs Ļeščenko.

Pēc Ļeščenko teiktā, bukinistu biznesā retums praktiski nozīmē arī vērtību. Jo vairāk laika pagājis kopš grāmatas izdošanas, jo tā vairāk maksā. Turklāt īpaša vērtība ir izdevumiem, kuri nākuši klajā, autoram dzīvam esot.

Bukinistika un fotogrāfijas

"Pēc manām domām, mūsdienās nepietiekami novērtēts segments ir 20. gadsimta sākuma krievu ilustrētie izdevumi. Piemēram, Bloka poēma "Divpadsmit" ar Aņenkova zīmējumiem. Ilustrācijas ir nozīmīgs grāmatas cenu veidojošs elements. Grāmatas 1918. gada pirmizdevums šodien varētu maksāt ap 400 latiem", mums skaidro antikvariāta Konvents vadītājs Kontantīns Beloglazovs. Saskaņā ar viņa teikto, lai noteiktu, cik reta ir tā vai cita grāmata, iespējams izmantot speciālus katalogus. Turklāt arī paši katalogi var būt no aizpagājušā gadsimta.

"Grāmatas par mākslu minamas kā antikvāro grāmatu iecienīta tematika, īpaši par mākslas avangardu. Krievijas kolekcionārus varētu ieinteresēt t.s. "rossika" grāmatas par Krieviju, kas izdotās ārpus tās robežām. Taču jāpiezīmē, kā senlaicīgas grāmatas vērtības noteikšanas kritērijs ir arī tās stāvoklis", piemetina Ļeščenko kungs.

Runājot par senlaicīgām fotogrāfijām, kā eksperts atzīmē, tās jau sen sevi pierādījušas kā stabils sektors mākslas priekšmetu tirgū. Kaut arī šodien to cena ir samērā zema, to vērtība ar laiku augs. "Tas paliek jūsu pašu ziņā, kuram no žanriem pievērsties - mākslas foto, vēsturiskajām vai dokumentālajām fotogrāfijām. Te būtu jāvadās no tām, kam dodat priekšroku no estētiskā viedokļa. Bet, protams, foto pasaulē nozīmīgs orientieris ir atzītu autoru vārdi. Piemēram, latviešu fotogrāfe Inta Ruka un lietuviešu meistars Antanas Sutkus plaši pazīstami starptautiskajā tirgū un jau paši par sevi ir : "likvīdi". Un, kas nav mazsvarīgi, pastāv reāla iespēja viņu darbus atrast vietējā tirgū", viņš stāsta.

Padomājiet par dvēseli

Tomēr eksperti neiesaka pret antikvārām lietām un mākslu attiekties vienīgi kā pret izdevīgiem investīciju objektiem. Ja izvēlētie priekšmeti jūs pašu interesē, to nonākšana jūsu īpašumā nesīs ne vien finansiālu, bet arī personīgu gandarījumu. "Pērciet mākslas priekšmetus pirmkārt jau savai dvēselei. Un nemitīgi attīstiet savu estētisko gaumi, iepazīstiet klasisko un moderno mākslu - apmeklējiet izstādes, galerijas, mūsu lieliskā Nacionālā mākslas muzeja ekspozīcijas. Pamazām uzkrātā pieredze jums ne vien dāvās prieku par nonākšanu saskarē ar daiļo, bet arī nākotnē palīdzēs ar lielāku pārliecību pieņemt investīciju lēmumus par mākslas priekšmetu pirkšanu", naudaslietas.lv lasītājiem iesaka Avotiņa kungs. Sergejs Grodņikovs ar viņu ir vienisprātis. "Tas ir ārkārtīgi aizraujoši. Tu iedziļinies tēmā, izlasi milzum daudz literatūras, apmeklē izstādes, braukā pa pasauli, iepazīsties ar cilvēkiem, un galu galā, kolekcijai augot, arī tu pats audz", viņš secina.

Starp citu

Kā naudaslietas.lv jau informēja, Latvijā mākslas un senatnes priekšmetu tirgus gada apgrozījums varētu būt ap 1,5-3,6 miljoniem latu.

Kam iesācējam investoram vajadzētu pievērstu uzmanību?

-          latviešu glezniecības nepietiekami novērtētajiem pārstāvjiem
-          20.gadsimta sākuma grāmatām
-          Rīgas porcelānam
-          rotaslietām ar dārgakmeņiem
-          fotogrāfijām
-          krievu sudraba galda piederumiem
-          ikonām

Mazas viltībiņas

Kā mums pastāstīja tirgus dalībnieki, mākslas un antikvāro lietu investoriem nebūt nav svešas arī dažas labas viltībiņas. Piemēram, viņi zina, ka pirms tā vai cita mākslinieka vērienīgas (un īpaši piemiņas) izstādes pieprasījums pēc viņa darbiem krasi palielinās. Tā pirms gleznotāja Jāņa Oša piemiņas izstādes viņa darbu cena antikvāro lietu galerijās Rīgā pieauga turpat vai piecas reizes. Līdz ar to investori cenšas realizēt tiem piederošos konkrētu autoru darbus tieši šajos periodos. Starp citu, nākamajā gadā ieplānoto izstāžu saraksts pieejams Nacionālā mākslas muzeja interneta vietnē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!