Kā informēja VARAM sabiedrisko attiecību nodaļā, Rīgas domes lēmums ar atbilstošu pamatojumu tiks izvērtēts pēc tam, kad VARAM būs saņēmusi pilnu tā tekstu.

"Ministrijai ir būtiski no Rīgas domes saņemt šodien pieņemtā lēmuma pilnu tekstu, lai detalizēti iepazītos ar pamatojumu par labu šādam regulējumam. Iespējams, ka Rīgas domes sniegtie argumenti var atspoguļot jaunus šī jautājuma aspektus," pauda VARAM valsts sekretārs Aleksandrs Antonovs.

Ja VARAM nepiekritīs saņemtajam pamatojumam, vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Edmunds Sprūdžs (RP) ar motivētu rīkojumu var apturēt šādu domes izdoto saistošo noteikumu vai citu normatīvo aktu vai to atsevišķu punktu darbību.

VARAM arī atgādina, ka ir pieprasījusi Rīgas domei sniegt paskaidrojumus par šādu braukšanas maksas atvieglojumu noteikšanas lietderības apsvērumiem un aprēķiniem par līdzekļiem, kas nepieciešami papildu braukšanas maksas atvieglojumu noteikšanai.

Jau ziņots, ka pagājušā gada 18.decembrī domnieki atbalstīja priekšlikumu "īpašos apstākļos" Rīgā sabiedrisko transportu ļaut izmantot bez maksas. Tie paredz, ka "īpašos apstākļos", piemēram, masu pasākumos, plūdos, stiprā putenī un citos nelabvēlīgos laika apstākļos, avārijas situācijā, Rīgas pilsētas izpilddirektors varēs dot rīkojumu īslaicīgi veikt izmaiņas kārtībā, kādā pasažieri var izmantot pilsētas sabiedrisko transportu, tostarp izpilddirektoram būs tiesības noteikt, ka sabiedrisko transportu iedzīvotāji var izmantot bez maksas.

Šādi grozījumi tika veikti, lai radītu tiesisku pamatu stipras snigšanas laikā automašīnu īpašniekiem, uzrādot automobiļa tehnisko pasi, sabiedrisko transportu izmantot bez maksas.

VARAM iebilst, ka šāda kārtība, kas pēc būtības nozīmē iespēju īpašos gadījumos braukt bez biļetes vai cita braukšanas tiesības apliecinoša dokumenta, neatbilst Ministru kabineta noteikumiem par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtību un ir svītrojama.

Ministrijas atzinumā norādīts, ka gadījumā, ja saistošo noteikumu mērķis ir noteikt braukšanas maksas atvieglojumus, tostarp noteikt personu kategorijas, kuras var braukt bez maksas, tad šīs pasažieru kategorijas ir nosakāmas Rīgas domes saistošajos noteikumos par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā, vienlaicīgi nodrošinot braucēju uzskaiti un biļešu izsniegšanu.

Rīgas dome šādam viedoklim nepiekrīt, jo saistošie noteikumi, kas atsevišķos gadījumos var paredzēt tiesības īpašos apstākļos sabiedrisko transportu lietot bez maksas, neparedz pastāvīgus braukšanas maksas atvieglojumus kādai noteiktai pasažieru kategorijai, bet gan paredz pašvaldības tiesības īpašos apstākļos grozīt sabiedriskā transporta lietošanas kārtību, ieviešot tajā izmaiņas, tostarp nosakot īslaicīgus braukšanas maksas atvieglojumus.