Formula 1 2011.gada sezona noslēdzās vakar ar sacīksti Interlagosas trasē, kur atkal dubultuzvaru izcīnīja "Red Bull", tikai šoreiz pie sava pirmā panākuma sezonā tika Marks Vēbers.

Kopumā piekritīsiet, ka salīdzinājumā ar 2010.gada sezonu kopvērtējuma intriga šogad bija niecīga vai sezonas beigās pat nekāda, tomēr katra sacīkse, atsevišķi ņemot, sagādāja lielāku baudījumu nekā pērn, kad dominēja vienādas stratēģijas, procesijas tipa pabraukāšanās un retas apdzīšanas uz boksu apmeklējuma rēķina. Kurš no scenārijiem ir labāks - tas jāizlemj katram pašam.

"Red Bull" neaizskaramība..?

Ja apskatāmies uz statistiku un sezonu kopumā, tad šķiet, ka "Red Bull" šogad bija neaizskatami un galvas tiesu pārāki par saviem konkurentiem. Tomēr nedaudz sīkāka lietu izpēte liecina, ka ļoti bieži "Red Bull" pārsvars pār "McLaren" un/vai "Ferrari" bija minimāls vai nekāds, tomēr komanda perfekti izmantoja stratēģiskos lēmumus savā labā un arī pilots (Sebastians Fetels) lieliski izmantoja savu talantu, lai summā jeb uz starta finiša līnijas komanda būtu priekšā sāncenšiem. Spilgtākie piemēri šeit būtu sacīkste Beļģijā vai kvalifikācija Japānā.

No otras puses nevar noliegt milzīgo Adriana Ņūveja ieguldījumu pēdējo 3-4 gadu laikā un ieliktos pamatus, uz kuriem šobrīd "Red Bull" būvē savus panākumus. Kamēr konkurenti (jo īpaši "Ferrari") spēlēja drošu spēli tehnisko jauninājumu ziņā, Ņūvejs ik gadu nāca klajā ar brīžiem pārdrošiem risinājumiem, kas bija uz noteikumu pārkāpuma robežas, bet kas galu galā ir nosvēruši kausus par labu enerģētisko dzērienu kompānijai.

Kā spilgtākie jauninājumu piemēri šeit jāmin elastīgais antispārns, kas bija uzamnības centrā jau pērn, izplūdes gāzu un difuzora mijiedarbības sistēma, kuru "Red Bull" ieviesa pirmie (modernajā versijā) un pirmie līdz ar to iemācījās no tās izvilināt maksimumu. Tāpat šajā sarakstā jāmin riteņu disku sildīšanas (arī ar izplūdes gāzēm) sistēma, kas pirms starta nodrošina riepu temperatūru vajadzīgajā līmenī un dod milzīgas priekšrocības Sebastians Fetelam pirmajā aplī, kuras vācietis arī perfekti izmantoja. Tas nozīmē, ka nākamajā sezonā konkurentiem vajadzēs izdomāt kaut ko neparastu un veiksmīgu, lai izlīdzinātu spēku samērus.

"McLaren" un "Ferrari" kļūdas

"McLaren" un "Ferrari" pieeja tehniskajai attīstībai pirms 2011.gada sezonas bija krasi atšķirīga, tomēr rezultās ļoti līdzīgs - nopietna un regulāra cīņa ar "Red Bull" par uzvaru izpalika. "McLaren" kārtējo reizi (atceramies 'F-Duct' sistēmu) nāca klajā ar pārdrošu un radikālu risinājumu - pirms sezonas testos debitēja 'astoņkājis' - ļoti sarežģīta izplūdes gāzu cauruļu sistēma ar mērķi ievērojami uzlabot aerodinamisko piespiedējspēju mašīnas aizmugurē, kas komandai dotu lielu pārsvaru (vai virmaz dzēstu deficītu līdz "Red Bull") līkumotajā trases daļā. Tomēr pēdējos testos Barselonā izrādījās, ka ar 15 testu dienām bija par maz, lai iegrožotu šo risinājumu un mācētu to izmantot - "McLaren" piloti bija vismaz sekundi aiz saviem konkurentiem. Pirms sezonas sākuma tika pieņemts radikāls lēmums atgriezties pie tradicionālāka risinājuma, kas nostrādāja, taču tikai pirmajos posmos, jo bija zaudēts laiks attīstot 'astoņkāji' un konkurenti tehniskās attīstības sacīkstē aizsteidzās priekšā.

Tikmēr "Ferrari" tieši pretēji - izvēlējās drošu tehniskās attīstības ceļu, atsakoties no jebkādiem eksperimantiem. Mašīna nebija slikta, tomēr tai trūka jomas, kurā tā būtu pārāka pār citām un izšķirošos brīžos varētu izmantot šo trumpi, lai gūtu nepieciešamo pārsvaru. Turklāt vēl nāca problēma ar aerodinamisko tuneli - pārejot no 50% uz 60% mērogu tika pieļautas kalibrācijas kļūdas un tas atklājās tikai sezonas sākumā, kad trases dati nesakrita ar tuneļa datiem. Tā rezultātā darbu zaudēja tehniskais direktors Aldo Kosta, bet pirmā 'pareizā' uzlabojumu pakete nāca klajā tikai Spānijas GP - tātad laika ziņā "Ferrari" bija zaudējuši 2 mēnešus, kas F1 attīstības zibenīgajā sacīkstē ir gandrīz gaismas gads. Sezonas izskaņā "Ferrari" parādīja savu attīstības potenciālu, jo spēja noķert konkurentus un sastādīt nopietnu konkurenti vismaz "McLaren".

Masa vs Hamiltons

Vēl viens no sezonas hitiem bija Luisa Hamiltona biežās sadursmes trasē ar konkurentiem - viesbiežāk Felipi Masu. Abiem pilotiem turklāt ir sava attiecību priekšvēsture - 2008.gadā Masa savās mājās Brazīlijā bija bez 30 sekundēm čempions, kad Hamiltons pēdējā līkumā apdzina Timo Gloku un izrāva no brazīlieša rokām šo trofeju, kuru acīmredzot Masam vairs neredzēt savā karjerā. Ko tādu nav viegli pārdzīvot un ja pieskaitām Hamiltona 'kamikadzes' paņēmienus attiecībā uz apdzīšanu, tad abu satikšanās trasē bija labs priekšnoteikums skandālam pēc sacīkstes.

Vismaz sešas reizes 2011.gada sezonas laikā abi piedzīvoja sadursmi trasē, pēc kurām sekoja arī pāris saķeršanās ārpus trases, lai gan līdz dūru vicināšanai par laimi nenonāca, jo kā rāda vēsture, tad pilotu kaušanās atgādina tantiņu vicināšanos ar rokas somiņām. Par incidentiem trasē sodus šogad saņēma abi (krietni biezāk gan Hamiltons) un daudz netrūka, lai arī pēdējā posmā Brazīlijā scenārijs atkārtotos. Taču šoreiz veselais saprāts uzvarēja - sadursme nenotika, bet pēc sacīkstes Hamiltons devās pie Masas, lai noslēgtu mieru, kas tika apstiprināts ar draudzīgu apskāvienu. Uzvarētājam vienmēr ir vieglāk pirmajam sniegt roku - gan jau arī Hamiltons nojaušs, ka viņa un Masas karjera šobrīd virzās pa atšķirīgām trajektorijām.

DRS un "Pirelli"

Divi lielākie tehniskie jauninājumi pirms šīs sezonas bija pāreja uz krietni mazāk izturīgām (ar nodomu) "Pirelli" riepām un DRS (Drag reduction system) izmantošana. Abi jauninājumi kopā nodrošināja krietni vairāk apdzīšanu šajā sezonā nekā iepriekš, bet riepas turklāt nopietni sareģžīja dzīvi komandām un stratēģijas plānotājiem, kas viemēr ir pozitīvs atpekts priekš skatītājiem.

"Pirelli" gumijas īpašību izprašana, mašīnas regulējumu pielāgošana riepām un to īpašību maksimāla izmantošana bija galvenie uzdevumi komandām šajā sezonā un arī šajā ziņā "Red Bull" bija solīti priekšā. Brīžiem "Red Bull" komanda no "Pirelli" riepām izspieda pat vairāk nekā tas bija paredzēts - atceramies Spa gadījumu ar pārspīlētajiem priekšējo ritņu savērsuma leņķiem.

Sezonas sākumā "Pirelli" riepas bija nezināmā teritorija viesiem un tas nodrošināja apdzīšanu festivālus, kas lēnām noplaka sezonai attīstoties un komandām gūstot lielāku informācijas bāzi. Sezonas izskaņā riepu situācija iegāja jau rutīnas sliedēs un apdzīšanu ziņā atsevišķās problēm-trasēs vairāk nācās paļauties uz DRS sistēmu, kas it kā nelika vilties, taču sākās diskusija par to vai apdzīšana ar paceltu antispārnu ir tikai lēts, mākslīgs apdzīšanas manevra viltojums.

Statistika liecina, ka no visiem veiksmīgajiem apdzīšanas manevriem 2011.gada sezonā 45% ir veikti izmantojot paceltu aizmugurējā antispārna sekciju jeb DRS sistēmu. Dažās trases gan šis DRS īpatsvars ir milzīgs - Abū Dabī posmā gandrīz 90%, Valensijā 81% un Indijā 78%. No tā secinām, ka šajā trasēs ir problēmas ar tradicionālo apdzīšanu un DRS šeit glāba situāciju. Lielākā daļa vadošo pilotu ir izteikušies ļoti labvēlīgi par šo risinājumu un izskatās, ka tas turpinās pastāvēt arī 2012.gadā, kad lielas izmaiņas tehniskajos noteikumos nav gaidāmas, ja neskaita aizliegumu eksperimentēt ar izplūdes gāzu sistēmu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!