Foto: Publicitātes foto
Spraiga cīņa par goda pjedestālu Platu25 jahtu klasē norisinājās sacensībās Usmas ezerā. Stiprā vējā par “Usma SPA kausu” cīnījās 11 burāšanas komandas, no tām četras bija komandas no Lietuvas. Līdz pēdējam, septītajam, braucienam vietu sadalījums nebija viennozīmīgs – trīs vadošo komandu "Pandora", "Bestija" un "Voodoo" punktu skaits bija līdzīgs. Vien pēdējais finišs noteica uzvarētāju un šoreiz veiksmīgāka izrādījās lietuviešu komanda "Bestija".
Zīmīgi, ka tieši komanda "Bestija" ir ne tikai šā gada Baltijas čempioni, bet jahta piektdienas vakarā pa ceļam uz bāzes vietu Usmas jahtklubā cieta Ceļu satiksmes negadījumā (CSN). Piekabe kopā ar visu laivu apgāzās uz A10 autoceļa Rīga – Ventspils vien nepilnus 25 kilometrus pirms sacensību norises vietas. Jahtai nopietni tika sasists labais borts, izveidojās plaisas korpusā un bija izlauztas reliņu stiprinājumu vietas. Kā paskaidroja "Bestija" pārstāvji, tā ietekmē komandai bija ierobežotas iespējas stiprā vējā atkantēt laivu. Tāpat tika sasists ķīlis un nedaudz saliekts masts.

“Neraugoties uz visiem tehniskajiem defektiem īpaši priecājamies par panākumiem, jo, protams, pēc negadījuma pirmā doma bija, ka jahtu vajadzēs norakstīt,” tā par uzvaru un notikušo negadījumu ceļā uz Usmas jahtklubu "Bestija" komandas kapteinis Algirdas Žižis. “Sākumā šķita, ka ar to mūsu burāšanas sezona šogad ir galā un nevarēsim piedalīties ne tikai “Usma SPA kausa” sacensībās Latvijā, bet arī atlikušajās divās regatēs, kuras ieplānotas vēl šogad Lietuvā.”


Kā skaidro kapteinis, kad komanda saprata, ka var iecelt jahtu ūdenī, primārais uzdevums esot bijis vien piedalīties, lai novērtētu, cik lieli ir tehniskie bojājumi un cik ļoti pēc kritiena ir ietekmēta jahtas kopējā ģeometrija. Nav noslēpums, ka Platu25 jahtu klasē nereti izšķiroša ir tieši laivu precīza regulācija, masta un vanšu nospriegojums, kas notiek ar milimetru precizitāti. Šim niansētajam spēku sadalījumam uz jahtas takelāžu ir ļoti liela nozīme, kas līdz ar komandas meistarību atspoguļojas rezultātos.

Pirmajā sacensību dienā, kad vēja brāzmas brīžiem tuvojās 20 mezgliem jeb 10 metriem sekundē, "Bestija", neraugoties uz tehniskajām ķibelēm, jau spēja ierindoties pirmajā trijniekā. Bet vēl sestdien pārliecinošu pirmo vietu ar sešiem punktiem (pēc svītrota viena sliktākā rezultāta) ieņēma A.Žižis dēla Tadas Žižis kapteiņotā komanda no Lietuvas "Pandora", bet otrajā vietā atradās pašmāju komanda "Vododoo" ar kapteini Rihardu Vaivodu.

Kopumā sportisti vērtē šīs sacensības kā sarežģītas, jo abas sacensību dienas tika aizvadītas stiprā vējā. Svētdien brāzmas bija līdz 25 mezgliem jeb līdz 13 metriem sekundē, kas nelielajām 7.5 metrus garajām Platu25 klases jahtām un komandām ir pamatīgs izturības pārbaudījums. Brāzmainā vēja dēļ sportisti neiztika bez laivu bojājumiem. Otrajā dienā, lai izvairītos no tehniskām likstām, lēmumu nestartēt sacensībās pieņēma komandas RA EVOLUTION ar kapteini Ievu Kaļķi un KAŅEPE ar kapteini Līgu Platais.

Noslēdzošajā sacensību dienā stirpā vējā teju visas komandas piedzīvoja pa kādam bročingam, kas ir jahtas asa un spontāna sagāšanās uz sāna, ejot kursā pa vējam. Pirmā trijnieka līdzīgie punkti līdz ar šīm spontānajām sānsverēm nesa pārsteigumus uzvaras pjedestāla secībā.

Pēc otrās dienas pirmā brauciena, kas kopsummā bija sestais pēc kārtas, līderos atradās pašmāju komanda "Voodoo" ar 10 punktiem, bet otro un trešo vietu ar vienādu punktu skaitu dalīja tēva un dēla komandas – "Bestija" un "Pandora" ar 11 punktiem. Pēdējā, septītajā, braucienā broučingu piedzīvoja gan Vaivoda, gan T.Žižis vadītās komandas un tas ļāva izvirzīties vadība A.Žižis, ļaujot pirmajiem apņemt sacensību distances noslēdzošo zemvēja marku un arī pirmajiem nonākt finišā. Šādi "Bestija" ieguva liktenīgo vienu punktu un kopvērtējumā izcīnīja pirmo vietu ar 12 punktiem. "Pandora" finišēja otrie un kopsummā ar 13 punktiem apsteidza Vaivoda "Voodoo". Latvijas komandai kopsummā arī bija 13 punkti, tomēr septiņos braucienos par vienu otro vietu mazāk nekā lietuviešiem, kas bija noteicošais iemesls bronzas godalgas saņemšanai.

Kā skaidro Latvijas Platu25 jahtu klases asociācijas pārstāvji, šī bija noslēdzošā 2020.gada burāšanas sezonas regate Latvijā. Komandas plāno aktīvi piedalīties nākamā gada sacensībās, jo 2021.gada augustā Lietuvā Nidā ir plānots pasaules čempionāts, kurā, ticamāk, Latviju pārstāvēs vismaz piecas pašmāju komandas. Un jau patlaban ir droši zināms, ka, ja tiks atcelti Covid-19 ierobežojumi, nākamgad čempionātā piedalīsies arī pasaulē labi zināmā burāšanas komanda no Austrālijas EASY TIGER, kas 2018.gada pasaules čempionātā Latvijā izcīnīja otro vietu, piekāpjoties vien meistarīgajiem itāļiem - EUZ II komandai.

Platu25 klases jahta ir 7.5 metrus gara sporta tipa jahta. Tās komandā ierasti burā 5 sportisti. Platu25 sporta jahtu klase ir viena no populārākajām monotipa jahtu klasēm Eiropā un patlaban tā ir vienīgā monotipa sporta jahtu klase jūras burāšanā Latvijā. Platu25 klase tiek uzskatīta par iespējami labāko tiltu starp Olimpisko bērnu un jauniešu burāšanu un burāšanu komandās ar jūras ķīļjahtām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!