Foto: AP/Scanpix
Lai gan lielākā daļa uzmanības olimpisko spēļu laikā tiek pievērsta atlētiem, daudzi olimpiādes dalībnieki nemaz nav cilvēki. Rio šonedēļ ieradās vairāk nekā 300 zirgi no visas pasaules, kam paredzēts startēt gaidāmajās sacensībās. Šo četrkājaino atlētu nogādāšana uz sacīkstēm sagādāja lielu izaicinājumu loģistikas un kravu pārvadājumu uzņēmumiem, raksta izdevums "Bloomberg".

2016. gada Riodežaneiro olimpiskajās spēlēs izmantos vairāk nekā 30 miljonus lietu, tostarp prezervatīvus un šaujamieročus, kas no visas pasaules uz Brazīliju nogādāti 6000 kravas konteineros pa ūdeni, gaisu un sauszemi. Teju 70% importēto preču Rio nogādātas ar kravas kuģiem, 25% ar lidmašīnām, bet pārējo lietu piegādei izmantots sauszemes transports, atsaucoties uz Rio olimpisko spēļu loģistikas direktoru Fernando Kotrimu, raksta izdevums "Bloomberg".

Piemēram, no Ķīnas uz olimpisko ciematu atvestas 40 000 gultas un matrači, kas jau izpelnījušies Austrālijas delegācijas kritiku par smaku un to ērtumu.

Taču matraču piegāde ir viegla, raksta "Bloomberg". Droša sacīkšu zirgu nogādāšana Rio ir viens no trim lielajiem izaicinājumiem, ar ko jātiek galā organizatoriem un loģistikas speciālistiem, izdevumam "Bloomberg" skaidro Kotrims.

Otrais izaicinājums ir šaušanas disciplīnām paredzēto ieroču aizgādāšana uz Brazīliju. Ieroči, kas iziet muitas kontroli tiek nogādāti olimpiskajā šaušanas centrā un tiek novietoti glabātuvē, no kurienes atlēti tos var izņemt, lai trenētos un piedalītos sacīkstēs, "Bloomberg" skaidro organizatoru komitejas starptautiskās loģistikas speciāliste Tabata Villas Boasa.

Savukārt trešais šķērslis ir atlētu dopinga kontroles paraugu pārvešana, kas pakļauta stingriem drošības protokoliem, jo īpaši ņemot vērā neseno ažiotāžu, ko raisīja Krievijas atlētu sistemātiskā dopinga lietošanas shēma.

Taču tieši zirgu nogādāšana uz sacīkstēm prasa vislielāko rūpību no loģistikas speciālistiem. Pirmais no vairākiem zirgu pārlidojumiem uz Rio notika 29. jūlijā. Lidsabiedrības "Emirates SkyCargo" lidmašīna devās 12 stundas ilgajā ceļojumā no Londonas Stanstedas lidostas, taču vēlāk tika organizēti četrkājaino atlētu lidojumi arī no Ljēžas, Maiami un Ņujorkas. Pēdējie zirgi no 310 atlētu lielās delegācijas uz Rio dosies 7. augustā.

Rio starptautiskā lidosta kopš 2014. gada augusta ir investējusi teju 570 miljonus eiro infrastruktūras attīstībā, raksta "Bloomberg". Izbūvētas arī rampas, kas savieno zirgu konteinerus ar autotransportu, kas atlētus nogādā uz sacensībām.

Tāpat kā pasažieru pārvadātāji augstas klases klientiem cenšas izdabāt, piedāvājot pašus smalkākos ēdienus, dzērienus un servisu, arī kravas pārvadājumu un loģistikas speciālistiem ir jābūt vienlīdz rūpīgiem, kad darbs notiek ar augstas vērtības kravu.

"Tev ir jānodrošina paši labākie apstākļi taviem atlētiem (dzīvniekiem)," izdevumam "Bloomberg" stāsta "Peden Bloodstock" izpilddirektors Martins Atoks. "Peden Bloodstock" ir Vācijas uzņēmums, kas jau kopš 1976. gada olimpiskajām spēlēm Monreālā nodrošina olimpisko zirgu pārvadājumus. "Mēs nogādājam zirgus uz sacīkstēm pašā labākajā fiziskajā formā un to ir iespējams izdarīt vien tad, ja mēs nodrošinām optimālus ceļojuma apstākļus."

Katrā "Boeing 777" kravas lidmašīnā, kas uz olimpiskajām spēlēm ved zirgus, atrodas 11 apkalpes locekļi un veterinārārsti. Katrā lidojumā uz klāja ir jābūt vismaz vienam vetārstam, raksta "Bloomberg". Lidsabiedrības "Emirates" lidmašīnās ir staļļi, kuros pasaules atlētiskākajiem zirgiem ir vieta pastaigām. Reisi ir plānoti tā, lai Rio tie ierastos pulksten 11 vakarā, tādā veidā pēc iespējas samazinot rindu, kas jāizstāv, lai izvestu no lidmašīnas kravu. "Peden Bloodstock" šim procesam sāka gatavoties vairāk nekā pirms gada.

Olimpisko spēļu loģistikas darbinieki sacensībām nepieciešamās lietas ir iedalījuši trīs kategorijās: sporta aprīkojumā, tehnoloģijās un lielā lērumā ikdienas preču, kas vajadzīgas, lai varētu aizvadīt 16 dienas ilgo pasākumu. Galvenais laika mērīšanas aprīkojuma nodrošinātājs "Omega" uz sacensībām nogādājis 450 tonnas ar dažādām lietām, kas ietver arī kabeļus, kas kopā veido teju 200 kilometru kopgarumu, kā arī 414 rezultātu tablo.

Brazīlija pērn pieņēma likuma grozījumus, kas atvieglo ar olimpiskajām spēlēm saistītā ekipējuma ieviešanu valstī. Tika samazināts nepieciešamo dokumentu skaits, kā arī pilnībā atcelts muitas nodoklis, izdevumam "Bloomberg" skaidro Kotrims. Rezultātā inventārs caur muitu var iziet tās pašas dienas laikā, kad prece tur nogādāta.

Savukārt tradicionālais muitas kontroles process Brazīlijā var ilgt līdz pat 146 stundām, secināts Pasaules Bankas pētījumā "Doing Business".

Parasti vislielākās problēmas muitas kontrolē rada nepieciešamo dokumentu apjoms, stāsta Kotrims. "Tas patiesībā ir liels pārsteigums, jo mēs gaidījām, ka saskarsimies ar problēmām. Taču līdz šim viss rit bez problēmām."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!