Foto: Shutterstock
Dažās pilsētās pasaulē vai pat visā valstī kopumā sabiedriskais transports pieejams bez maksas. Vairākās vietās šādi atvieglojumi pieejami vietējiem, bet citviet arī tūristi var izmantot iespēju braukt bez maksas ar dažāda veida pasažieru transportu: vilcieniem, tramvajiem, prāmjiem, pat funikulieriem.

Luksemburga

Luksemburga 2020. gadā kļuva par pirmo valsti pasaulē, kurā sabiedriskais transports pieejams bez maksas. Pirms tam četri no pieciem braucējiem deva priekšroku braukšanai ar automašīnu, tādēļ atcelt maksu par sabiedrisko transportu valdībai šķita veids, kā veicināt sabiedriskā, nevis privātā transportlīdzekļa izmantošanu, samazināt satiksmes sastrēgumus un turklāt ļaut mājsaimniecībām ietaupīt līdzekļus.

Ceļojumu karte vai jebkāda cita veida biļete Luksemburgā nav nepieciešama – vienkārši iekāpj sabiedriskajā transportlīdzeklī un doties, kur plānoji! Bez maksas var apceļot Luksemburgu pat no pašiem tās ziemeļiem līdz dienvidiem. Arī funikulieris šeit pieejams bez maksas. Tomēr, ja ir vēlme braukt pirmajā klasē, par to gan jāmaksā trīs eiro.

Nīderlande

Amsterdamā prāmji no Centrālās stacijas aizmugurējās ieejas bez maksas ved pāri upei uz apgabalu "Waterland", kurā ir maz tūristu, bet daudz interesantu veidu, kā pavadīt laiku, tālāk jau apkārtni izpētot kājām vai ar velosipēdu.

Spānija

Spānijā braukšana ar vilcienu ir bezmaksas, izņemot braucienus ar ātrvilcienu. Tomēr, lai to darītu, jāiemaksā depozīts un jārezervē vairāki braucieni uz priekšu. Par braukšanas karti iemaksātā nauda tiek atskaitīta pamazām, tādēļ šī sistēma ir ērta vietējiem, bet ne ceļotājiem. Šāda bezmaksas braukšanas politika ar vilcieniem Spānijā pagaidām aktīva būs līdz nākamā gada beigām.

Ir divu veidu braukšanas kartes starppilsētu vilcieniem, kas veic pasažieru pārvadājumus, – viena, kas ļauj pārvietoties pa lielākajām pilsētām (tās nosaukums ir "Cercanías", izņemot Kataloniju, kur to dēvē par "Rodalies") un otra, kas veic vidēja garuma pasažieru pārvadājumus ("Media Distancia"). Lai iegūtu šo karti, lietotājam jāreģistrējas mājaslapā www.renfe.com vai "Renfe" mobilajā aplikācijā vai jāizmanto pašapkalpošanās biļešu automāts stacijās. Īso pārbraucienu karte maksā 10 eiro, garāko – 20 eiro. Ja līdz gada beigām pasažieri veic vismaz 16 braucienus, nauda tiek atgriezta un, lai gan ārvalstu ieceļotāji naudu visticamāk neatgūs, šo karti iegādāties ir izdevīgāk, nekā pa pilsētu braukt ar ātrvilcienu.

Foto: Shutterstock

Melburna, Austrālija


Melburnā ir ne tikai lielākā, bet, iespējams, arī labākā tramvaju sistēma pasaulē. Bezmaksas braukšana ar tramvajiem iespējama centra rajonā, ieskaitot braukšanu ar retro tramvaju, kura maršruts ved pa Melburnas centrālo biznesa rajonu.

Amerikas Savienotās Valstis


Prāmis "The Staten Island Ferry", kas veic pasažieru pārvadājumus maršrutā Manhetena–Steitenailenda, ir bezmaksas, un valdība jau ilgu laiku cīnās ar krāpniekiem, kas mēģina pārdot biļetes par braucienu ar šo prāmi.

Daudzās pilsētās ASV sabiedriskā transporta cenas pēdējos gados ir samazinātas un, piemēram, Kanzassitijā "RideKC" autobusu līnija līdz nākamajam gadam vēlas ieviest nulle tarifu. Citās pilsētās savukārt, piemēram, Detroitā, sabiedriskais transports bez maksas kursē neregulāri un pirms tam netiek izziņots, kad, tādēļ tā vienmēr ir laimes spēle gan ceļotājiem, gan vietējiem.

Jorkšīra, Apvienotā Karaliste

Rietumjorkšīrā – Veikfīldā, Hadersfīldā un Djūsberijā – bez maksas kursē pilsētas autobusi. Sākotnēji šis bija paredzēts kā eksperiments, taču lielās atsaucības dēļ valdība izlēma saglabāt iespēju ar autobusiem pārvietoties bez maksas.

Raksta sagatavošanā izmantota informācija no "The Independent" un "Traveller" mājaslapas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!