Foto: Shutterstock
Lai gan ir dzirdēts par cilvēkiem, kas atrod savu sapņu darbu jau pirmajā piegājienā un to nepamet līdz pat pensijas vecumam, tomēr ļoti daudzos gadījumos, apstākļu spiesti vai meklējot jaunus izaicinājumus, darbinieki nolemj līdzšinējās darba attiecības pārtraukt. Neskatoties uz to, vai uz darbu ej ar prieku, jo tev no sirds patīk tas, ko dari, vai tomēr birojā ierodies sakostiem zobiem, jo jūti – tas nav tavs īstais aicinājums, ir jāprot ne tikai savu darbu veikt, bet arī no darba aiziet.

Ļoti iespējams, atlūguma iesniegšana ir viena no tām lietām, kas iztēlē ir vieglāk izpildāma nekā realitātē, jo tev kādam būs jānodod nepatīkamā vēsts, kas tiešā veidā ietekmēs citu nākotni. Tāpat nav svarīgi, vai darbavieta tev ir ļoti mīļa vai arī nepatīk, vien doma par to, ka jāpaziņo par aiziešanu, tevi dara nervozu, rada stresu, pat trauksmi. Iespējams, tu vēlies mainīt darbu, taču prātā šaustās dažādas domas, piemēram, kā vadītājs uzņems šo ziņu, vai viņš kļūs dusmīgs, ko par lēmumu domās kolēģi u. tml. Taču, lai arī kādas domas tevi nenomocītu, atceries – tu neesi nedz pirmā, nedz pēdējā, kas pamet darbu.

Aiziešana no darba var radīt arī vainas apziņu, it īpaši tad, ja vadītājs tevī ir daudz ieguldījis, sekmējis, lai tu profesionāli augtu. Tomēr, ja šāds lēmums nāks par labu tavai karjerai, tev sevī jāieslēdz egoists un darba attiecības jāpārtrauc. Taču, kā jau minēts, jāmāk ne tikai strādāt, bet arī aiziet no darba.

Lai nesabojātu profesionālo iespaidu par sevi, saglabātu abpusēju cieņu un tu paliktu gan kolēģiem, gan priekšniecībai atmiņā kā uzticams, smagi strādājošs un izcils darbinieks, iedvesmojoties no portāla "HubSpot" bloga, piedāvājam iepazīties ar ieteikumiem, kā profesionāli nevainojamā veidā pārtraukt darba attiecības.

Vispirms informē darba devēju, tikai pēc tam – kolēģus


Foto: Shutterstock
Pat tad, ja tev ar kolēģiem ir ļoti tuvas attiecības, turies pretim kārdinājumam vispirms par savu aiziešanu informēt viņus. Ja tomēr nespēsi noturēt mēli aiz zobiem, tas var radīt baumas, kas agrāk vai vēlāk nonāks līdz priekšniecībai. Tādējādi tu nemaz nebūsi paspējusi sarunāt klātienes tikšanos, kuras laikā biji plānojusi aci pret aci vadītājam paziņot par savu aiziešanu no darba, kad jau gaisā virmos tenkas.

Šādas informācijas uzzināšana no trešās, ceturtās vai pat piektās personas vadītājam var likt justies necienītam un var novest pie neveiklas nopratināšanas par tenku patiesumu. Tāpat, ja priekšniecība par tavu aiziešanu uzzinās no kāda cita, nevis tevis pašas, tas var iedragāt tavu reputāciju. Savukārt slikta reputācija nebūt neatvieglos jauna darba meklējumus, jo, iespējams, no līdzšinējā darba devēja nesaņemsi labu rekomendāciju.

Par atlūgumu paziņo klātienē


Foto: Shutterstock
Reti kuram patīk smagus lēmumus izrunāt aci pret aci, bet aiziešanas no darba gadījumā vajadzētu rīkoties tieši tā. Nosūtot vadītājam e-pasta vēstuli, atlūgumu atstājot uz viņa galda vai nododot sekretārei, tu atstāsi nepateicīga cilvēka iespaidu, it īpaši tad, ja vadītājs tavā izaugsmē būs ieguldījis daudz laika, darba un līdzekļu. No tā izriet, ka, vēloties informēt par darba attiecību pārtraukšanu, to vislabāk darīt aci pret aci ar priekšniecību.

Taču, pirms steidz paziņot par jaunumiem, pārliecinies, ka tas nebūs pārsteigums, kuru neviens nebūs gaidījis. Tas tādēļ, ka cilvēkiem nepatīk lieli pārsteigumi, kas ietekmē viņu ikdienas darbu. Tāpēc pirms tikšanās liec jau noprast sarunas tematu, piemēram, piesakot tikšanos, piebilsti, ka vēlies pārrunāt ne visai patīkamus jaunumus vai vēlies pārrunāt nākotni tavā darbavietā. Tādējādi vadītājam būs iespēja jau nedaudz sagatavoties nepatīkamajiem jaunumiem un tavu paziņojumu viņš neuztvers pārlieku negatīvi.

Par aiziešanu paziņo laikus


Foto: Shutterstock
Neskatoties uz to, vai noslēgtajā darba līgumā ir vai nav atrunāts, cik ilgā laikā pirms aiziešanas par to jāziņo darba devējam, nedari to pēdējā brīdī, bet paziņo laikus. Standarta gadījumā pēc atlūguma iesniegšanas jānostrādā vēl viens mēnesis. Taču mūsdienās daudzas darbavietas šai ziņā ir elastīgas, tāpēc nereti pat nav nepieciešams šo mēnesi nostrādāt – no darba vari aiziet kaut nākamajā dienā. Tomēr ir tikai normāli, ja par to arī šādā gadījumā darba devēju informē vismaz mēnesi iepriekš – tad būs vairāk laika, lai atrastu jaunu darbinieku.

Dodot vairāk laika, tu ne tikai izrādīsi cieņu un spēsi saglabāt labas turpmākās attiecības, bet arī izvairīsies no situācijas, ka darba devējs ierobežotā laika dēļ tavā vietā būs spiests pieņemt sliktu darbinieku, kas uzņēmumam izmaksās gan laiku, gan naudu. Tā tu izvairīsies no sliktas reputācijas un varēsi turpināt uzturēt labas savstarpējās attiecības arī pēc darba attiecību pārtraukšanas.

Ieteikums: ja neatminies, kādā termiņā pirms aiziešanas tev par to jāinformē vadītājs, painteresējies, kad par to paziņoja citi jau aizgājušie kolēģi, vai vienkārši to noskaidro pie vadības.

Esi produktīvs līdz pēdējai darba dienai


Foto: Shutterstock
Iespējams, varētu parādīties sajūta – ja atlūgums iesniegts, vari atslābt. Taču, ja tu vēlies par sevi atstāt profesionāla un atbildīga cilvēka iespaidu, nezaudē savu darba sparu, produktivitāti un motivāciju līdz pat pēdējai darba dienai. Tā tu labo iespaidu par sevi būsi saglabājusi ilgtermiņā un, iespējams, pat uzlabojusi, jo cilvēkiem ir tieksme atcerēties nesenākos notikumus un novērojumus.

Ja pēdējais, ko tavi kolēģi redzēs, būs tas, ka ar pilnu atdevi strādā pie iesāktajiem darbiem, neskatoties uz to, ka jau pēc pāris nedēļām pāršķirsi jaunu lappusi savā dzīvē, viņi tevi atcerēsies kā cilvēku, kurš vienmēr pabeidz iesākto. Savukārt, ja aiz sevis atstāsi daudz iesāktu un nepabeigtu darāmo darbu un pat necentīsies tos pabeigt, tas par tevi atstās paliekošu negatīvu iespaidu kā par gana neprofesionālu darbinieku.

Apmāci savu aizstājēju


Foto: Shutterstock
Ļoti iespējams, ne vienmēr izdodas atrast jaunu darbinieku līdz kāda aiziešanai. Taču, ja vēl pirms tavas pēdējās darba dienas darbu uzsāk tavs aizstājējs, neliedz kādu padomu un apmāci viņu. Tādējādi tu ne tikai atvieglosi savu kolēģu darbu, jo viņiem nebūs jāvelta papildu laiks jaunā kolēģa apmācīšanai, bet izrādīsi pateicību kolēģiem un darba devējam par iespēju konkrētajā uzņēmumā strādāt.

Tiesa, jaunā darbinieka apmācīšana ir papildu solis aiziešanas procesā, kuru ne vienmēr nepieciešams veikt. Viens gadījums jau tika minēts – jaunais darbinieks vēl nav atrasts. Taču var gadīties arī tā, ka tavas aiziešanas diena sakrīt ar jaunā darbinieka pirmo dienu, kuras laikā tev nemaz nebūs iespējas pilnvērtīgu apmācību veikt. Tomēr tavs nesavtīgais piedāvājums atstās tikai patīkamu iespaidu un nākotnē var atmaksāties. Tāpat, ja tev nav iespējas sniegt apmācību, vari jauniņajam atstāt sava veida rokasgrāmatu, kurā uzskaitīts viss būtiskākais – kontakti, ieteikumi, lietas, kas jāņem vērā, u. tml.

Aizvainojumus paturi pie sevis un izsaki pateicību


Foto: Shutterstock
Vai mēs to gribam vai ne, bet visas darbā aizvadītās dienas nebūs izdevušās. Būs bijušas arī tādas, kad gribējies kolēģiem, arī priekšniecībai, pateikt visu, ko par viņiem domā, taču būsi savaldījusi savas emocijas un to noklusējusi. Ja kāds aizvainojums tevī joprojām ir un tev ir radies kārdinājums to atklāt pēdējā darba dienā, nedari to. Tas pavisam noteikti sabojās visu labo iespaidu, kuru esi par sevi radījusi, un atspēlēsies nākotnē, jo, ļoti iespējams, par šādu tavu izdarību dzirdēs arī tavi nākamie potenciālie darba devēji.

Aizvainojumu un neglaimojošas kritikas vietā pasaki paldies kolēģiem un priekšniecībai par kopīgi pavadīto laiku un paveiktajiem darbiem. Iespējams, aiz negatīvajām emocijām tu to neredzi, bet, visticamāk, liela daļa tavu kolēģu, tostarp vadītājs, tevī ir ieguldījuši daudz laika, darba un līdzekļu, lai palīdzētu tev augt līdz tādam profesionālajam līmenim, kāds tev ir tagad, tāpēc, taisnību sakot, viņi ir pelnījuši pateicību. Ja nevēlies pateikties aci pret aci, vari to darīt, izsūtot atvadu e-pasta vēstules.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!