Ja kaut ko nezini – pavaicā. Kā gūt panākumus jaunā darbavietā
Foto: Christin Hume / cc

Uzsākot jaunu darbu, parasti klātesošs ir arī satraukums. Kā pareizāk izturēties? Ko nedarīt? Kā komunicēt ar kolēģiem? Lai izprastu noteiktas darbavietas kārtību, ir jāpaiet laikam. Un tomēr – ir universāli ieteikumi, kurus būtu vērts ņemt vērā ikvienam jaunam darbiniekam. Iedvesmojoties no "Top Resume", esam tos apkopojuši raksta turpinājumā.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Atceries par “zīmolu”

Droši vien esi to dzirdējusi atkal un atkal darba interviju procesā – no brīža, kad sper kāju birojā, tu pārstāvi gan sevi, gan savu zīmolu. Kad esi uzsākusi jaunu darbu, nenovērtē par zemu pirmā iespaida nozīmi. Tavas pirmās 90 darba dienas bieži tiek uzskatītas par intervijas pagarinājumu, un tas nozīmē, ka tev vajadzētu izmantot katru mijiedarbību un iespēju, lai pierādītu, ka esi cieņpilna, profesionāla un rūpīga darbiniece, kā arī jauka kolēģe, ar ko citiem patiks pavadīt kopā astoņas stundas dienā. Sākot ar sarunām ar vadītāju, un beidzot ar pirmo uzņēmuma kopīgo pasākumu, tavs uzdevums ir mācīties, augt un reprezentēt sevi pēc iespējas pozitīvākā gaismā.

Esi piesardzīga pret prasību izteikšanu jau darba sākumā

Ir tādi darbinieki, kas jau pirmajā darba nedēļā izvirza daudz un dažādas prasības – gan par savu noslodzi, gan laika plānošanu, taču ar šādu uzvedību vajadzētu būt piesardzīgai. Ja pierādīsi sevi, labi veicot darbu, tev tiks sniegta daudz lielāka iecietība attiecībā uz to, kā rīkojies ar savu grafiku un kā organizē darbu kopumā.

Pēc iespējas agrāk nosaki veselīgas robežas

Šo padomu bieži izdodas saprast vien tad, kad nostrādāti jau vairāki gadi, tomēr ir svarīgi apzināties, cik būtiski ir nospraust veselīgas robežas darbā. To izdarot, tu precizēsi, kas tev ir pieņemami un kas – nepieņemami. Ja būsi radījusi iespaidu, ka esi gatava veikt noteiktas lietas, būs grūti atkāpties. Citiem vārdiem sakot, ja tavs vadītājs tev nedēļas nogalē sūta e-pastus un tu viņam atbildi, tad, iespējams, neapzināti vari radīt iespaidu, ka vienmēr būsi gatava pieslēgties darbam arī brīvdienās.

Nejaucies citu darīšanās

Daudzi darbinieki liek sev izskatīties slikti, mēģinot iejaukties darba jautājumos, kas nav viņu atbildība. Tāpat arī darba vidē var nākties saskarties ar tenkām, aprunāšanas un baumām, no kurām gudrs darbinieks, saprotams, centīsies izvairīties. Ja vien neesi vadītājs, tad tavs darbs ir vienīgais, par ko tev ir jāsatraucas. Izņēmums šim noteikumam ir tad, ja kāds izdara kaut ko neētisku vai arī kādu iemeslu dēļ darba vide kļūst nedroša, kas ietekmē tavu spēju kvalitatīvi veikt savu darbu. Šādos gadījumos nevari ignorēt notiekošo, un būtu nepieciešams paust savas bažas savam vadītājam.

Apdomā kārtīgi, kurās cīņās ir vērts iesaistīties


Darba vidē sastopas daudzi un dažādi cilvēki, katrs ar saviem raksturu un untumiem, tāpēc neizbēgami var nākties saskarties ar stresu, daudzām vilšanām un satraukumiem. Lai nezaudētu veselo saprātu un saglabātu produktivitāti, centies nošķirt problēmas, kuras tev obligāti ir jārisina no tām, kurām vari izvairīties.

Plāno savu laiku


Uzsākot darbu korporatīvajā pasaulē, nepaies ilgs laiks, līdz darbi un pienākumi sakrāsies. Šie darbi kombinācijā ar personīgās dzīves pienākumiem var radīt stresu, ja nespēj pienācīgi plānot un pārvaldīt savu laiku. Ko darīt? Vērtīgi var būt pat šķietami vienkārši padomi, piemēram, prioritāšu noteikšana, darāmo darbu saraksta veidošana un konkrēta laika atvēlēšana konkrētu darbu veikšanai.

Atceries, ka dažkārt ir labi arī pateikt “nē”, izskaidrojot, ar kādiem darbiem šobrīd esi aizņemta un vienojoties par kādu noteiktu izpildes termiņu. Nebaidies lūgt vadītājam palīdzību noteikt prioritātes, ja jūti, ka darbi vien aug un aug. Tāpat arī, ja jūti, ka tev pastāvīgi tiek lūgts pieslēgties darbiem, kas tieši neietilpst tavos darba pienākumos, tev ir jāatrod veids, kā pieklājīgi pateikt “nē”. Palīdzība kādam ir viena lieta, tomēr neļauj sev būt kājslauķim, tādējādi savā dzīvē radot vēl vairāk stresa.

Uzdod daudz jautājumu


Jauniem darbiniekiem ir daudz jāmācās – sākot ar to, kā efektīvi paveikt savu darbu, un beidzot ar to, kā notiek darba organizācija. Ir dabiski justies noslogotai ar itin visu, kas ir jāapgūst, tāpēc nebaidies uzdot jautājumus, lai gūtu skaidrību, kad tas ir nepieciešams. Labāk ir lieku reizi pārjautāt, lai varētu pareizi rīkoties, nevis gūt rūgtu mācību pēc tam, kad kaut ko esi darījusi nepareizi. Neviens negaida, ka tu uzreiz būsi profesionāle, tāpat arī neviens negaida, ka tūliņ visu zināsi par darbavietas darbību. Iespējams, citiem ir līdzīgi jautājumi kā tev, tāpēc nebaidies tos uzdot.

Vienlaikus – izrādi iniciatīvu un pati centies atrast nepieciešamo informāciju. Velti laiku, lai uzzinātu vairāk par savu darbavietu un tās nostāju, pirms sāc komentēt vai paust kādus izteikumus, kurus var interpretēt kā aizvainojošus vai aplamus. Tāpat arī kārtīgi ieklausies, ja kāds atbild uz taviem jautājumiem, lai nebūtu vairākkārt jāuzdod viens un tas pats.

Tags

Darbaholisms Attiecības Karjera
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form