Vecās bikses vairs neder? Treneres padomi, kā vieglāk notievēt
Foto: Shutterstock

Liekais svars ir problēma ļoti daudziem. Tajā iedzīvoties ir viegli, bet atbrīvoties no tā daudziem pēc tam neizdodas gadiem vai pat tā īsti nekad. Kaut ko jau izdodas nomest, bet pēc kāda laika kilogrami ir atpakaļ, turklāt nereti – ar uzviju. Padomus un knifiņus, kā uzvarēt šajā cīņā vienreiz un par visām reizēm, "Rutks" lasītājiem atklāj pieredzējusī fitnesa trenere Eva Dzelme.

Cīņa ar lieko svaru ir aktuāla visos gadalaikos, bet jo īpaši vasarā un agrā rudenī, kas ir raženākais kāzu laiks. Lielajā dienā kā līgavai, tā līgavainim, protams, gribas izskatīties satriecoši. Bet ko darīt, ja ap vidukli izveidojusies "riepiņa" un nolūkotajā, šmaugajā kāzu kleitā ielīst neizdodas? Vai ja glaunais uzvalks nespēj noslēpt auguma nepilnības?

"Notievēt par izmēru mēneša laikā ir viegli. Var, protams, arī ātrāk, bet labāk izvēlēties mierīgāku un līdz ar to veselīgāku svara nomešanas plānu. Jo straujāks ir svara zudums, jo lielāks risks, ka tas nāks atpakaļ," saka fitnesa trenere.

Sākumā organismam vajag nelielu šoku

"Jāsāk ar to, ka bez diētas un ēšanas paradumu maiņas neiztikt," saka Dzelme. Drastiskas diētas trenere ievērot neiesaka, jo pēc tām, atgriežoties pie vecajiem ēšanas paradumiem, svars visbiežāk atgriežas ar krietnu uzviju.

"Bet sākumā nelielu šoku, lai iekustinātu vielmaiņu, organismam vajag. Iesaku vispirms trīs līdz četras dienas veikt organisma attīrīšanu. Vajag izdzīt no organisma lieko šķidrumu un attīrīt gremošanas traktu. Redz, ar ēšanas paradumu maiņu ir tieši tāpat kā ar ģērbšanos! Lai es uzvilktu jaunu kleitu, man ir jānovelk vecā," skaidro trenere.

Sākumā nelielu šoku, lai iekustinātu vielmaiņu, organismam vajag. Iesaku vispirms trīs līdz četras dienas veikt organisma attīrīšanu. Eva Dzelme, fitnesa trenere

"Tās pirmās dienas var uztaisīt sulu kūri, var "pasēdēt" tikai uz tvaicētiem griķiem vai kefīriņa un vājiena biezpiena, var pievērsties svaigēšanai vai olbaltumvielu diētai. Katrs var izvēlēties to, kas tuvāks. Pirmajās dienās fiksi pazudīs kādi divi kilogrami. Bet pēc šīm trīs vai četrām dienām svara zudums parasti apstājas un svars kādu laiku stāv uz vietas, jo organisms ieslēdz tā dēvēto taupības režīmu – palēnina vielmaiņu, lai pēc iespējas ilgāk saglabātu izdzīvošanai svarīgās rezerves. Tāpēc tad ieteiktu pāriet vienkārši uz veselīgāku ēšanu. Ja turpina šādu šoka diētu un vēl arī aktīvi sporto, ļoti pasliktinās ādas, matu un nagu izskats – ķermenis taupa barības vielas arī uz to rēķina. Spēka, protams, nav un dažs pat zaudē samaņu."

Par to, ka svars kādu brīdi stāv uz vietas, nevajag satraukties – mierīgi jāturpina iesāktais. Pēc kāda laika lejupslīde turpināsies. Svara zudums būs lēnāks, toties stabilāks. Par veselīgu svara zudumu uzskata divus līdz trīs kilogramus mēnesī.

Ievērojot diētu, kādā brīdī parasti sākas psihes traucējumi, kas izpaužas kā trauksmainība un viegla aizkaitināmība, novērojusi trenere. Ķermenis gluži vienkārši ir neizpratnē, kādēļ pēkšņi vairs nesaņem visu to, ko līdz šim. "Ir tā, ka teju viss kaitina, pat pati sevi kaitini. Šinī brīdī iesaku iedzert vieglu medus vai cukurūdeni, lai nomierinātu nervu sistēmu. Ļoti daudzi vienkārši iet šim posmam cauri, to iztur. Bet es to neatbalstu, jo tā, manuprāt, ir iejaukšanās emocionālajā pasaulē. Vai tas ir vajadzīgs, ja bez tā ir iespējams iztikt?" retoriski vaicā trenere.

Treneres padomi veselīgākai ēšanai

  • Ierobežojam sāls un cukura patēriņu vai, vislabāk, atsakāmies no to izmantošanas pavisam, nelietojam sintētiskās garšvielas un balto miltu izstrādājumus. Tas viss veicina pieņemšanos svarā un organismam neko labu nedod.
  • Ēdam četras vai piecas reizes dienā pa mazām porcijām.
  • Aptuveni četras stundas pirms gulētiešanas nevajadzētu ēst, lai kuņģis pagūtu pārstrādāt ēdienu un varētu likties uz auss ar tukšu punci – tad miegs būs labāks.
  • Pēc pulksten 15 vai, ja ātrāk gribam atbrīvoties no liekā svara, 12 neēdam nekādus saldumus un arī neko sāļu. Dienas otrajai pusei lai paliek dārzeņi un liesas olbaltumvielas (biezpiens, olas, zivs, liesa gaļa utt.). Ja vakarā dodamies uz jubileju vai citām svinībām un tur ir ļoti garšīga kūka, palūdzam gabaliņu iesaiņot līdzņemšanai un apēdam pie brokastīm.
  • Labi, neviens neesam ideāls – ja aizgājām uz jubileju un apēdām to garšīgo kūku, pēc tam vakarā noskrienam kādu gabaliņu vai nobraucam ar riteni. Tad nekas nenāks klāt. Jāsaprot, ka cukurs organismam ir kā degviela. Galvenais to līdz gulētiešanai iztērēt, pretējā gadījumā liekais daudzums tiks pārvērsts liekajos tauciņos.
  • Dzeram ūdeni, tējas, svaigi spiestas sulas, bet atceramies, ka ūdens ir ūdens, bet viss pārējais būtībā ir ēdiens, tikai šķidrā veidā. Tas nozīmē, ka slāpju veldzēšanai izmantojam ūdeni un tējas (bez cukura). Dzert pietiekami daudz ūdens ir ļoti svarīgi, jo īpaši, ja vēlies notievēt. Cik daudz dzeram? Nepārspīlējam, nespiežam sev iekšā nenormālus litrus, bet padzeramies ik pa laikam, pa dažiem malkiem. Noteikti padzeramies 20 minūtes pirms ēšanas.
  • Izvēlamies vienu dienu nedēļā kā atslodzes dienu. Ēdam ko vieglu – gluži tāpat kā tas bija pirmajās trīs vai četrās organisma attīrīšanas dienās! Tā var būt svaigi spiestu sulu kūre, kurā var būt arī biezsulas. Varam ēst svaigus dārzeņus, varam to ēšanu savienot ar sulu dzeršanu. Varam "pasēdēt" uz kefīriņa un netrekna biezpiena. Ogu laikā vienu dienu var ēst tikai ogas. Galvenais – lai organismam ir maza atslodzīte! Un noteikti dzeram ūdeni un tējas.

Comment Form