Te smejies, te raudi – kā mazināt garastāvokļa maiņas
Foto: Andre Hunter / cc

Iestājoties gada tumšākajam laikam, izmaiņas notiek ne tikai dabā, bet arī cilvēkos. Ne visiem šis periods ir viegls, tāpēc šobrīd ir svarīgi pievērst uzmanību savai garīgajai veselībai vēl vairāk nekā iepriekš. Ja novēro, ka tavs garastāvoklis ir tikpat mainīgs kā laikapstākļi aiz loga, neatstāj to bez ievērības!

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Martā, kad pirmo reizi sastapāmies ar ierobežojumiem, klājās visai grūti. Tiesa, ar laiku, pierodot pie sarunām "Zoom" un garām pastaigām dabā, tas kļuva vieglāk. Arī šobrīd jāatzīst, ka dažos aspektos noteikti ir palīdzējusi pavasarī gūtā pieredze. Ja šobrīd jūtamies noguruši vai nespējam koncentrēties, visticamāk, spējam reaģēt veiksmīgāk, jo esam to piedzīvojuši jau iepriekš. Turklāt, puzles likšana, filmu skatīšanās un grāmatu lasīšana šķiet krietni romantiskāka rudenī un ziemā, kad aiz loga satumst jau krietni ātrāk.

Un tomēr – jaunie ierobežojumi un atkārtotais pandēmijas uzliesmojums ir radījis vēl virkni jaunu emociju un negaidītu izaicinājumu, tostarp garastāvokļa maiņas. Vienā brīdī viss šķiet lieliski – ir motivācija strādāt, prieks par gaidāmajiem svētkiem un ziemas sākumu, tomēr pēc brīža jau gribas uz laiku apstādināt pasauli, jo liekas, ka nekas nekad nebūs tā, kā iepriekš. Daudziem, iespējams, nākas biežāk saskarties ar dusmām un vilšanos – emocijām, kuras parastā ikdienā nav nemaz tik bieži klātesošas. Turklāt, sekot līdzi savam mainīgajam noskaņojumam var būt ļoti nogurdinoši.

Pētījumi jau šobrīd ir atklājuši, ka pavasarī daudzu cilvēku garīgā veselība būtiski cieta, taču kāpēc šobrīd tik ļoti atkal tiek ietekmēts mūsu garastāvoklis? Saskaņā ar psiholoģes Megas Arolas teikto, mūsu pieredze pavasarī apvienojumā ar bailēm par iespējamiem ierobežojumiem ziemā varētu būt viens no iemesliem, kāpēc emocijas mainās ik brīdi, raksta portāls "Stylist".

Tumsa rada vēl vairāk izaicinājumu


"Lielākajai daļai no mums pirmā ārkārtas situācija sagādāja daudz grūtību, tāpēc nav pārsteidzoši, ka daudzi arī tagad var izjust trauksmi, kas var izpausties garastāvokļa svārstībās," skaidro speciāliste. "Nesen uzņēmuma "Healthspan" veiktā aptauja, kurā piedalījās 2000 cilvēku, atklāja, ka 57% no aptaujātajiem ar bailēm gaidīja ziemu Covid-19 ierobežojumu dēļ." Jāpiebilst, ka iepriekš minētajām bailēm klāt vēl nāk apkārtējie apstākļi, kas rada garastāvokļa maiņas. "Šobrīd tuvojas gada tumšākās dienas, un ir skaidri zināms, ka dabiskās gaismas trūkums var negatīvi ietekmēt garastāvokli," stāsta psiholoģe. "Pat ja nekad iepriekš neesi piedzīvojis sezonāli afektīvos traucējumus kādā formā, Covid-19 ierobežojumi izslēdz virkni darbību, kas parasti palīdz cīņā pret sliktu garastāvokli, piemēram, sociālas mijiedarbības iespējas, radošuma izpausmes, tāpēc nemaz neesmu pārsteigta, redzot ziņas par garastāvokļa svārstību pieaugumu šajā ziemā."

Te smejies, te raudi – kā mazināt garastāvokļa maiņas
Foto: Eric Ward / cc

"Būtībā mūsu kausi šobrīd ir diezgan pilni – pilni ar raizēm un stresu, ko mums līdz šim vēl nav bijusi iespēja mazināt, jo mēs joprojām atrodamies pandēmijas vidū. Arī attiecībā uz nākotni joprojām pastāv liela nenoteiktība, tāpēc parastie izaicinājumi, kas parādās ziemas mēnešos, var novest pie tā, ka garastāvokļu maiņu dēļ uzvirmo neapmierinātība," skaidro psiholoģe Arola.
Ja visu iepriekš minēto ņem vērā, nav pārsteidzoši, ka daudzi no mums cenšas atgūt kontroli pār savu noskaņojumu. Klāt pie visa satraukuma, stresa un raizēm, ko piedzīvojām pavasarī, mums arīdzan jāpārvar ziemas tumsa un jātiek galā ar emocionāli nogurdinošo gadu. Kā gan lai pēc šī visa nejustos nedaudz nestabili?

Kā tikt galā ar garastāvokļa maiņām

Pievērs uzmanību savai uzvedībai

"Bieži šķiet, ka pēkšņas garastāvokļa maiņas rodas no nekurienes, taču lielākoties ir smalkas pazīmes un signāli, kas var palīdzēt sagatavoties gaidāmajai tumšajai vētrai," teic Arola. "Šīs pazīmes ir vieglāk pamanīt, ja pievēršam uzmanību savai uzvedībai. Piemēram – vai centies kliedēt skumjas saldos un ogļhidrātiem bagātos ēdienos? Vai ķeries pie kofeīna, alkohola vai nikotīna, lai tiktu galā ar emocijām? Iespējams, pavadi ilgas stundas, nododoties prokrastinācijai? Ja tā, velti laiku, lai patiešām pievērstos sev un savai labklājībai."

Iestati atgādinājumus

"Reizi stundā iestati modinātāju, kurš atgādinās pievērst uzmanību tam, kā jūties. Tādējādi tev veidos precīzāka izpratne par savu pašsajūtu," iesaka psiholoģe. "Tas aizņem vien dažas minūtes, un, ja domā, ka tev nav laika to darīt, atgūstot kontroli pār mūsu garastāvokli, mēs atbrīvojam arī savu garīgo telpu un laiku. Citiem vārdiem sakot – pūles būs to vērtas!" Arola uzsver, ka mūsu emocijas lielākoties atrodas kaut kur fonā. Ja ļausim tām vienkārši plūst, garastāvokļa maiņas nebeigsies. "Vienkārši atzīmējot, kā jūtamies, ko darām un ar ko esam kopā, varam atrast saistības, kaut sākotnēji šķiet, ka tādu nav."

Izmanto lietotni

"Ir arī dažādas lietotnes, kuras palīdz sekot līdzi noskaņojumam. Piemēram, "Moodtrack" dienasgrāmata ļauj tik bieži, cik vēlies, pierakstīt savas izjūtas, lai pēcāk varētu identificēt, kas maina un ietekmē tavu noskaņojumu."

Atpazīsti, kas liek justies labāk

"Kad pamani signālus, ka garastāvoklis varētu kļūt sliktāks, pacenties vērsties pie sev vērtīgākajiem palīglīdzekļiem. Tas var būt tik vienkārši kā tējas pagatavošana, karsta duša vai skaļa mūzika, lai atbrīvotu visu, kas emocionāli sakrājies."

Tags

Labsajūta Psihoemocionālā veselība Garīgā veselība
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form