Foto: Shutterstock

Godīguma seja ir skaista, to apliecina nesens pētījums, kura mērķis ir bija noskaidrot, kā vienas personas vizuālais izskats ietekmē citu cilvēku uzvedību.

Šī gada februārī žurnālā "Journal of Economic Behavior & Organization" publicēts pētījuma – eksperimenta rezultāts. Pētījumā Telavivā 110 sievietēm un vīriešiem tika izsniegtas anketas ar klāt pievienotu sievietes attēlu. Aplami apgalvojot, ka fotogrāfijā ir redzama pētījuma autore.

Rezultāti parādīja, ka vīrieši bija godīgāki, jo uzskatīja, ka ir mijiedarbībā ar šo skaisto sievieti, bet pretēja uzvedība tika novērota dalībnieču vidū. Kā raksta pētījuma autori, sievietes demonstrēja empīrisku "sodu par skaistumu". Pētnieki sieviešu reakciju attiecina uz "sieviešu greizsirdību un skaudību", kas ir saistīta ar sociālo salīdzināšanos.

Jau agrāk dažādi psiholoģiskie pētījumi ir konsekventi apstiprinājuši, ka indivīdi mēdz piedēvēt cilvēkiem virkni pozitīvu īpašību, pamatojoties uz viņu fizisko pievilcību, kā rezultātā tiek iegūts tas, ko parasti sauc par "skaistuma prēmiju". Pētījumā min, ka šo īpašību starpā ir jūtīgums, laipnība, nosvērtība, pieticība, atvērtība, un priekšstats, ka pievilcīgām personām ir labākas izredzes attiecību veidošanā, karjeras izaugsmē un vispārējā laimē.

@shye.lee Replying to @chamael30n ♬ original sound - Shye Lee | Marketing + Biz

Šāda neobjektīva īpašību attiecināšana uz fiziski pievilcīgām personām, esot skaidrojama ar tā saucamo "halo efektu" – vispārēja iespaida izmantošana, lai veidotu spriedumus par nezināmām īpašībām. Šī eksperimenta autori atsaucas uz to, ka ir pētījumi, kas pierāda – pat tiesneši ir iecietīgāki pret pievilcīgiem likumpārkāpumiem. Pētījuma autori izvirza hipotēzi, ka skaista ārējā izskata uztvere izraisa morālas emocijas, piemēram, lepnumu vai līdzjūtību, kas savukārt aktīvi ietekmē turpmāko morālo uzvedību.

Zinātnieki atsaucas arī uz citu, līdzīgu 2017. gada eksperimentu, kur mērot pievilcīgu sieviešu ietekmi un vīriešu godīgumu, izmantotas spēles tehnikas. Dalībniekiem tika lūgts paredzēt datorizētu monētu mešanas rezultātus. Manipulējot ar dažādu pievilcības līmeņa seju attēliem, eksperimenta veicēji pārbaudīja, kā šie attēli ietekmē dalībnieku uzvedību un godīgumu. Rezultāti parādīja, ka vīrieši bija mazāk godīgi, kad viņiem bija redzami zemas vai mērenas pievilcības sejas attēli, nekā tad, kad viņiem bija ļoti pievilcīgas fotogrāfijas. Tika secināts, ka skaistums cilvēkos pastiprina labestību. Tomēr šis jaunais pētījums parāda, ka šis secinājums attiecas tikai uz skaistumu, ja to uztver vīrieši. Kad to uztver sievietes, tas provocē negodīgumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!