Ministru kabinets šodien atbalstīja grozījumus likumā Par autoceļiem, kas paredz iekasēt ceļu lietošanas maksu jeb vinjeti par kravas automašīnām, kuru masa pārsniedz 12 tonnas.

Normatīvā akta izpildi veiks Satiksmes ministrija (SM) un valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts ceļi".

Paredzēts, ka trīs mēnešu laikā pēc grozījumu likumā pieņemšanas Saeimā jāizdod Ministru kabineta noteikumi par maksas apmēru un kārtību, kādā veicama samaksa, un kārtību, kādā piemērojami atvieglojumi un atbrīvojumi no samaksas.

Kā norāda SM, sākot no 2009.gada līdz 2011.gadam, ceļu lietošanas maksas iekasēšana papildus valsts budžetā ienesīs 11,9 miljonus latu katru gadu.

Latvijā ir apmēram 12 000 kravas automašīnu virs 12 tonnām, kuras veic starptautiskos kravas pārvadājumus un uz kurām attieksies šāds maksājums. Paredzams, ka par šīm automašīnām ceļu lietošanas maksa tiks maksāta par katru dienu, ko šie transportlīdzekļi pavadīs uz Latvijas ceļiem. Atbilstoši SM rīcībā esošajai informācijai šādi transportlīdzekļi reizi nedēļā vismaz uz vienu dienu iebrauc Latvijas teritorijā.

Bez minētajām 12 000 kravas automašīnām Latvijā ir reģistrētas 40 000 kravas automašīnu, uz kurām attieksies ceļu lietotāju maksājums. Tikai puse no šiem transportlīdzekļiem ir tehniskā kārtībā un lieto valsts galvenos ceļus. Par šiem transporta līdzekļiem ceļu lietošanas maksu maksās kā vienreizēju gada maksājumu, kura apjoms būs atkarīgs no transportlīdzekļa asu skaita un ekoloģiskās ietekmes uz vidi.

Kā ziņots, SM plāno, ka vinjeti kravas automašīnu vadītāji varēs kārtot elektroniski. SM izskata divus variantus. Viens no tiem paredz pārņemt Lietuvas pieredzi, kur vinjetes ir uzlīmes veidā, kuru var piestiprināt pie mašīnas stikla. Savukārt otrs variants paredz ieviest elektroniskās vinjetes.

Maksa par vienas dienas vinjeti varētu sasniegt 6-7 latus.

Šāda maksa būtu jāmaksā ārvalstu autopārvadātājiem un tiem Latvijas autopārvadātājiem, kas veic starptautiskos pārvadājumus. Savukārt tām kravas mašīnām, kas veic iekšzemes pārvadājumus, ceļu lietošanas maksa tiktu noteikta kā vienreizējs gada maksājums aptuveni 281 lata apmērā.

Iekasētos līdzekļus plānots izmantot ceļu infrastruktūras sakārtošanai, kā arī pierobežas stāvlaukumu izveidošanai, uzturēšanai un satiksmes organizācijas nodrošināšanai. Šie stāvlaukumi piederētu valstij.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!