Foto: PantherMedia/Scanpix

"Sabiedriskais pasūtījums ir neatkarīga žurnālistika - tā nav ne sabiedriskās attiecības, ne reklāma, ne arī eiro propagandas kampaņas sastāvdaļa," uzsver Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) priekšsēdētājs Ainārs Dimants.

"Līdzdalība Eiropas Savienībā, tāpat kā Latvijas neatkarība un demokrātija un mūsu valsts tiesiskā nepārtrauktība, ir nacionālā konsensa jautājumi, par ko tautas nobalsošana notiek ikdienā, ar darbiem. Mēs neesam starp Eiropas Savienību un trešajām valstīm, mēs paši esam Eiropas Savienība. Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likums uzdod NEPLP izstrādāt attiecīgas tematikas sabiedrisko pasūtījumu Latvijas Televīzijai (LTV) un Latvijas Radio (LR)," medijiem izplatītā paziņojumā saistībā ar LTV un LR paredzētajiem raidījumiem par eiro ieviešanu skaidro Dimants.

"Gan LTV, gan LR sagatavoja un iesniedza NEPLP sabiedriskā pasūtījuma projektus 2013. gadam, paredzot eiro ieviešanas tematiku kā savu satura prioritāti, ko NEPLP ir apstiprinājusi, pieņemot šo pasūtījumu. Taču NEPLP saskatīja un saskata, ka publiskajā telpā pašlaik, jau janvārī, trūkst dažādu sabiedrības grupu informētu viedokļu par visiem eiro ieviešanas aspektiem, ieskaitot nacionālo drošību, kā arī ģeopolitisko un kultūras piederību," atzīmē Dimants, piebilstot, ka arī 2012. gada decembrī veikto socioloģisko pētījumu rezultāti norādot uz analītiskas informācijas trūkumu saistībā ar gaidāmo eiro ieviešanu 2014. gadā.

"Tādēļ NEPLP atbalsta sabiedrisko mediju - Latvijas Televīzijas un Latvijas Radio - pašu sagatavotos un iesniegtos papildu priekšlikumus šādu analītisku un diskusiju raidījumu izveidei, kur būtiskākās izmaksas ir žurnālistu komandējumiem, apkopojot vairāku valstu pieredzi, viedokļus un faktus, it īpaši no stratēģiskā "Baltijas ceļa" - no Igaunijas un Lietuvas," tā NEPLP priekšsēdētājs.

Viņš skaidro, ka plānots sniegt papildu informāciju par šo lēmumu citās valstīs, eiro ieviešanas ietekmi uz cenām, investīciju piesaisti un darba vietu izveidošanu, lai nodrošinātu sabiedrībai pietiekami plašu informāciju par šī lēmuma ieguvumiem un riskiem.

"Šāda analītiska informācija sabiedrībai jānodrošina neatkarīgi no valdības komunikācijas kampaņas, kuras mērķis būs informēt par eiro ieviešanu, bet gan kvalitatīvā žurnālistikā - sabiedriskā pasūtījuma ietvaros. Tieši šādu viedokli NEPLP pārstāvji ir konsekventi pauduši un aizstāvēs arī turpmāk, ieskaitot sarunās ar Finansu ministriju, saistībā ar gada sākumā, 3.janvārī, papildus piešķirtajiem 30 000 latu valsts dotācijas minēto raidījumu veidošanai - līdzīgi iepriekšējiem papildu piešķīrumiem referendumu un vēlēšanu raidījumiem. To var apliecināt šo tikšanos un sanāksmju liecinieki, arī no LTV un LR," uzsver Dimants.

Viņš atgādina, ka "viss sabiedriskais pasūtījums, kamēr nav ieviesta sabiedriskā medija nodeva, tātad sabiedrības tiešmaksājums, kura ieviešanu NEPLP ir konceptuāli atbalstījusi un piedāvājusi, tiek finansēts no valsts dotācijas, un šie raidījumi nebūt nav izņēmums."

Kā biznesa portālam "Nozare.lv" iepriekš skaidroja Finanšu ministrijas (FM) Komunikācijas nodaļas vadītājs Aleksis Jarockis, rīcības plāns eiro ieviešanas komunikācijas pasākumiem šā gada pirmajos mēnešos tapis nolūkā informēt dažādas mērķgrupas par eiro ieviešanu.

Pērn gada pēdējos mēnešos tika aktualizēta eiro ieviešanas komunikācijas stratēģija, kas paredz intensīvu komunikāciju par eiro sākt šogad maijā.

Jarockis skaidroja, ka no maija vairāk sabiedrībai tiks skaidroti eiro ieviešanas praktiskie un tehniskie aspekti. Taču gada pirmajos mēnešos nolemts vērsties pie dažādām mērķgrupām, skaidrojot tām ieguvumus no pievienošanās eirozonai un atbildot uz jautājumiem par neskaidrajām lietām un bažām. Tāpēc arī tapis rīcības plāns darbam līdz maijam, kas paredz konkrētus pasākumus un notikumus dažādu sabiedrības mērķgrupu izglītošanai gan galvaspilsētā, gan ārpus Rīgas.

"Tas ir klasisks komunikācijas plāns," par ministrijā tapušo dokumentu teica FM pārstāvis, atzīmējot, ka iepriekš daudz izskanējusi kritika, ka sabiedrība pārāk maz tiek informēta par iecerēto pāreju no latiem uz eiro.

Daļai no šiem komunikācijas pasākumiem jau piešķirts finansējums, piemēram, gada pirmajā sēdē valdība piešķīra 30 000 latu LTV un LR, lai sabiedriskie mediji informētu Latvijas iedzīvotājus par eiro. Formātu, kā informēt, un izmaksu tāmi raidījumiem piedāvāja LTV un LR, skaidroja FM pārstāvis.

Finanšu ministrs Andris Vilks (V) LTV iepriekš tieši neatbildēja uz jautājumu, vai, piešķirot minēto finansējumu, no konkrētajiem medijiem ir prasīta eiro ieviešanas atspoguļošana pozitīvā gaismā, savukārt pati LTV uzsvēra, ka prasības par raidījumu saturu nav izvirzītas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!