Foto: Shutterstock

Lai uzlabotu cīņu ar dzērājšoferiem, viens no iespējamiem risinājumiem varētu būt nosacījumu pastiprināšana vadītāja apliecības atgūšanai, atzina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāve Agnese Korbe.

Saskaņā ar patlaban spēkā esošo kārtību, lai atjaunotu vadīšanas tiesības, pēc piemērotā transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšanas termiņa beigām jāveic veselības pirmstermiņa pārbaude ārstniecības iestādē izveidotajā specializētajā medicīniskajā komisijā, kā arī jānokārto B kategorijas teorētiskais un vadīšanas eksāmens. Nokārtojot iepriekšminētos eksāmenus, personai tiek atjaunotas visas iepriekš iegūtās vadīšanas tiesību kategorijas.

Tāpat likums paredz, ka par braukšanu reibumā atkarībā no promiļu lieluma var sodīt ar naudas sodu, administratīvo arestu un tiesību atņemšanu uz vairākiem gadiem.

Pirms Līgo svētkiem sāktā satiksmes drošības kampaņa "Ja dzer, tad nebrauc!" Latvijā turpināsies līdz jūnija beigām. Tās rezultātus plānots apkopot jūlijā.

Jāņu brīvdienu statistika kopumā liecina, ka kampaņa ir bijusi sekmīga. Proti, ja salīdzina 2000.gada "asiņainos Jāņus", pēc kuriem atbildīgās institūcijas Latvijā sāka realizēt regulāras satiksmes drošības kampaņas, situācija Latvijā ir uzlabojusies.

2000.gadā svētku dienās - 23.jūnijā, 24.jūnijā un 25.jūnijā - bojā gāja 26 personas. Šogad vēl pirms svētkiem gāja bojā divi cilvēki, kas, protams, nav iepriecinoši, atzina Korbe.

CSDD pieredze un citu valstu prakse liecina, ka dažādu kompleksu pasākumu vienlaicīga īstenošana - informatīvas kampaņas, sodu politikas pilnveide, infrastruktūras uzlabošana - ceļu satiksmes drošības uzlabošanai savus rezultātus sāk dot pēc aptuveni desmit gadiem kopš šo pasākumu sākšanas un nepārtrauktas īstenošanas.

Sāktais darbs noteikti ir jāturpina gan CSDD, gan pārējiem iesaistītajiem. Tāpat kā iepriekšējos gadus, arī CSDD pēc svētkiem un Jāņu kampaņas noslēguma sadarbībā ar policiju analizēs datus, izvērtēs darbības rezultātus, tostarp konkrētās kampaņas rezultātus, lai izstrādātu priekšlikumus un rastu konkrētas idejas nākotnei. Viens no iespējamiem risinājumiem un priekšlikumiem varētu būt saistīts ar nosacījumu pastiprināšanu vadītāja apliecības atgūšanai dzērājšoferiem.

CSDD neapgalvo, ka viss ir ideāli, taču kopējā situācija ceļu satiksmes drošības jomā Latvijā uzlabojas. Piemēram, pagājušajā nedēļā Briselē publicētajā Eiropas Satiksmes drošības padomes ikgadējā - septītajā - Eiropas Ceļu satiksmes drošības ziņojumā, kur ietverts pārskats par situāciju ceļu satiksmes drošības jomā 31 Eiropas valstī, arī Latvijā, norādīts, ka Latvija un vēl sešas valstis 2010.gadā sasniedza 2001.gadā izvirzīto mērķi - samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaitu par 50%. Latvijā tas bija 68%.

Par šo sasniegumu Latvija 2009.gadā saņēma Ceļu satiksmes drošības balvu. Savukārt 2012.gadā valstis, kurās bojā gājušo skaits samazinājies vairāk nekā par pusi, salīdzinot ar 2001.gadu, sasniedzis jau 15, starp tām līderpozīcijās joprojām ir Latvija (68%). Mūsu valstij seko Spānija (67%), Īrija (61%), Dānija, Lietuva, Igaunija, Portugāle, Francija, Slovēnija, Slovākija, Izraēla, Luksemburga, Dānija, Apvienotā Karaliste un Beļģija.

Vienlaikus, salīdzinot 2001.gadu un 2012.gadu, Latvijā gandrīz trīs reizes samazinājies uz miljons iedzīvotājiem bojā gājušo skaits - no 236 uz 87. Tas ir viens no straujākajiem samazinājumiem Eiropā, taču Latvijā šis rādītājs joprojām ir salīdzinoši augsts, jo Eiropā vidēji šis skaitlis ir ap 50. Vienlaikus ziņojumā uzsvērts, ka 2012.gadā vairs nav valstis, kur bojā gājušo skaits uz miljons iedzīvotājiem pārsniedz 100 bojā gājušos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!