Foto: PantherMedia/Scanpix
Pārresoru koordinācijas centra (PKC) pārstāvis valdībai sniedzis nepatiesu informāciju, apgalvojot, ka Ministru kabineta (MK) noteikumi par braukšanas maksas atvieglojumiem sabiedriskajā transportā, ir saskaņoti ar sociālajiem partneriem, informēja Invalīdu un viņu draugu apvienības "Apeirons" valdes priekšsēdētājs Ivars Balodis.

PKC pārstāvis šādu informāciju sniedzis atsaucoties arī uz apvienību "Apeirons", kas it kā izteikusi atzinību konkrētajiem MK noteikumiem.

"Apeirons" nosūtījusi vēstuli ministru prezidentei Laimdotai Straujumai, satiksmes ministram Anrijam Matīsam un labklājības ministram Uldim Augulim, informējot, ka 31.marta MK sēdē Pārresoru koordinācijas centra pārstāvis valdībai sniedzis nepatiesu informāciju.

"Tas, kas pēdējā laikā noticis Ministru kabinetā ir lieliska demokrātijas paraugstunda un māca, kā tieši nevajag darīt demokrātiskas valsts iekārtas gadījumā. Tikām aicināti izteikt savu viedokli, to arī izteicām, bet pilnīgi nekas netika ņemts vērā un PKC visam valdības sastāvam atļāvās klaji melot par to, ka noteikumi ir saskaņoti mūsu organizācijā, lai gan tā nav patiesība," sašutumu pauž Balodis.

Valdība pieņēma MK noteikumus "Noteikumi par pasažieru kategorijām, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus maršrutu tīkla maršrutos", kas nosaka jaunu kārtību, kā cilvēki ar invaliditāti un citas grupas tuvā nākotnē izmantos sabiedriskā transporta pakalpojumus un kādā tiks nodrošināta braukšanas maksas kompensācijas kārtība.

"Šie ir ļoti svarīgi MK noteikumi, kas jau tuvā nākotnē ietekmēs ikvienu cilvēku ar invaliditāti Latvijā. Esošā sistēma noteikti ir jāreformē, taču veids, kā tas tiek darīts, ir nepieņemams. Pirmkārt, tikai nesen uzzinājām, ka šie noteikumi jau nonākuši valdībā. Otrkārt, tas, cik ļoti tiek ignorētas nevalstiskās organizācijas, liek domāt, ka te tiek pārstāvētas nevis iedzīvotāju, bet gan ierēdņu vai banku intereses," viedokli pauž "Apeirons" vadītājs.

Jaunie MK noteikumi paredz, ka no 2017.gada cilvēki ar invaliditāti un citas grupas, kam pienākas 100% transporta kompensācija, izmantos sīkmaksājumu kartes, lai identificētu sevi sabiedriskajā transportā un pārvadātājs saņems kompensāciju no valsts vadoties pēc tā, cik cilvēkiem ir izsniegtas nulles biļetes. "Apeirons" piekrīt, ka šobrīd pastāvošā sistēma dod iespēju krāpniecībai gan pasažieriem, gan arī negodprātīgiem auto pārvadātājiem.

"Apreirons" nav pret noteikumu ieviešanu, bet vēlas, lai līdz ar MK noteikumu ieviešanu, tiktu paredzēta atbalsta un informatīvās sistēmas izveide, uzsver Balodis

"Nebūt neesam pret noteikumu ieviešanu, bet ir būtiski apstākļi, kas bija jāiekļauj, kā, piemēram, atbalsta un informatīvās sistēmas izveide. Deinstitucionalizācijas procesa rezultātā jau tuvākajā laikā sabiedrībā būs aizvien vairāk cilvēku ar invaliditāti. Kā viņus informēt un viņiem palīdzēt izprast reformu – par to nav padomāts. Neinformējot mērķa auditoriju, šie noteikumi būs nesaprotami un tie nedarbosies. PKC arī nespēja sniegt pētījuma rezultātus, kas pierādītu, ka tieši šāda sistēma ir visefektīvākā. Tas, protams, rada šaubas par to, vai tieši šis ir labākais veids, kā turpmāk nodrošināt pakalpojuma administrēšanu," norāda Balodis.

Apvienība "Apeirons" arī norāda, ka ir apiets valstī noteiktais ceļš, kādā tiek skatīti ar invaliditāti saistītie jautājumi. Labklājības ministra vadītā Invalīdu lietu nacionālā padome izskata un diskutē par jaunām politiskajām iniciatīvām, taču šie MK noteikumi padomē nav skatīti. "Apeirons" cer, ka Straujuma, Matīss un Augulis spēs atrast visām pusēm izdevīgāko turpmākās sadarbības veidu, lai tiktu ņemti vērā visu iesaistīto pušu viedokļi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!