Foto: DELFI Aculiecinieks
Kad jūs pēdējo reizi bijāt Rīgas Centrāltirgū? Liekas, ka ikkatrs no mums šajā vietā ir pabijis tūkstošiem reižu, bet tās visas ir bijušas saistītas ar iepirkumiem. Jautājumus par to, kā tirgus celts, neviens īpaši sev neuzdod. Tāpat arī tirgus vēsture daudziem asociējas ar diezgan garlaicīgu mācību priekšmetu skolā.

Vienu no aizvadītajām brīvajām dienām man izdevās veltīt Rīgas Centrāltirgus izzināšanai: pastaigāt pa tirgus pagrabu, ieraudzīt gandrīz simtgadīgu kompresoru un uzkāpt uz gaļas paviljona jumta, lai paklejotu pa pašu īstāko dzelzceļa staciju.

Būvējām, būvējām un beidzot arī uzbūvējām


Foto: DELFI Aculiecinieks

Nepieciešamība pēc liela tirgošanās plača Rīgā radās vēl 19. gadsimta beigās. Runā, ka par to paziņoja pats "Rīgas galva" Džordžs Armisteds, kuram veltītais piemineklis atrodas iepretim Latvijas Nacionālās operas fasādei. Tomēr tirgus būvniecībai traucēja revolūcijas un Pirmais pasaules karš. Pie būvniecības apspriešanas izdevās atgriezties vien 1922. gadā.

Rīgas Centrāltirgus būvdarbi sākās 1924. gadā, bet jau 1926. gadā tie pilnība apstājās. Iemesls tam bija varas maiņa Rīgas domē. Vien 1930. gada pavasarī tirgus beidzot tika nodots ekspluatācijai. Tomēr pirmo pusgadu tirgošanās nevedās, un paviljonos notika dažādas izstādes un politiskie mītiņi. Ar tirgošanos tirgus pilnībā sāka nodarboties vien 1930. gada novembrī, taču tobrīd tas bija pats lielākais un mūsdienīgākais tirgus Eiropā.


Minotaura labirints

Foto: DELFI Aculiecinieks

Tirgus pagrabos var atrast vairumu mūsdienīgas tehnikas, kā arī šo to, kas saglabājies no pagātnes laikiem. Kompresoru cehā goda vieta ir ierādīta 1929. gada izlaiduma agregātam, kas ir AEG uzņēmuma ražojums.


Pasaulē ir deviņi angāri dirižabļiem, Rīgā – pieci no tiem


Foto: DELFI Aculiecinieks

Nav noslēpums, ka pieci Rīgas Centrāltirgus paviljoni ir vācu dirižabļu angāri, kurus izmantoja Pirmā pasaules kara laikā. Patiesībā fakti ir nedaudz atšķirīgi. Ņemot vērā Vācijas kara dirižabļu garumu – aptuveni 200 metri – un diametru – vairāk nekā 30 metri -, ir acīmredzams, ka tirgus angāros tie nemaz neielīstu.

Vācijas armijai 1916. un 1917. gadā Vaiņodes rajonā bija tikai divi angāri. Tie tika būvēti šeit, jo šajā vietā kopš 1912. gada atradās kara aerodroms, kas tika uzcelts cariskās Krievijas laikā.

Pēc Pirmā pasaules kara beigām kara objekti nonāca Latvijas valdības pārvaldībā, kas centās no tā iegūt kādu materiālo labumu. Izsolē angārus nopirka Rīgas dome, lai varētu tos izmantot Rīgas Centrāltirgus būvniecībai.


Dzelzceļa stacija gaisā


Foto: DELFI Aculiecinieks

Sākotnēji šobrīd lielākais paviljons – gaļas paviljons – bija radīts speciāli vairumtirdzniecībai. Gaļas produktus tirgoja kombinētajā gaļas un piena paviljonā. Ērtākais produktu piegādei vairumtirdzniecības paviljons tika savienots ar dzelzceļa staciju.

Tirdzniecības zāle ar dzelzceļa staciju bija savienota ar četriem liftiem. Šobrīd dzelzceļa stacija vēl joprojām atrodas uz gaļas paviljona jumta. Ideja piegādāt preces vagonos bija neslikta, taču to īstenot nebija lemts.


Te pabijuši visi – gan vācu tanki, gan Staļina attēls


Foto: DELFI Aculiecinieks

Tirgus darbība bija nepārtraukta kopš tā būvniecības pabeigšanas. Tiesa, dažreiz atsevišķi paviljoni pildīja kādu citu, nevis tirgošanas funkciju. No 1941. gada līdz 1944. gadam pašreizējā zivju paviljonā un dārzeņu paviljonā atradās kara tehnikas darbnīca. Arī atvērtā tirgus daļa tika izmantota vācu armijas vajadzībām.

Ja tic arhīva datiem, tad vācu armijai nebija plānu saglabāt tirgu tā pašreizējā teritoriālajā plānojumā – tirgus laukumus bija plānots izmantot kā rūpniecības zonu.


Ja neiepērkaties, tad nofotografējiet!


Foto: DELFI Aculiecinieks

Padomju valdība cieši uzraudzīja Centrālo kolhoza tirgu (tā tas tobrīd saucās), uzturot labākā tirgus PSRS statusu. Ne reizi vien paviljoni tika restaurēti un mainīta aparatūra. 1998. gadā Rīgas Centrāltirgus tika ierakstīts UNESCO vēstures pieminekļu sarakstā.

Patiešām mūsu pilsētai ir paveicies ar šādu neraksturīgu tirdzniecības vietu, par kuru interesējas visi Rīgas apmeklētāji un kura piesaista tūristus no visām pasaules malām. Ne velti cilvēks ar fotoaparātu tirgū ir kļuvis par visai ierastu parādību.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!