"Saņemu īsziņu no "Bites". Esmu pārsniedzis izmantošanas limitus. Ja 14 dienu laikā neatgriezīšos Latvijā, man piemēros paaugstinātu maksu par pakalpojumiem. Pamatā šādam noteikumam esot Eiropas regula un godīgas lietošanas noteikumi," raksta Valdis. Viņš, pārlasot regulu, secinājis – ja klients var pierādīt pakalpojuma sniedzējam, ka ārzemēs viņam jābūt, tad papildu maksa uz viņu neattiecas.

Savus secinājumus vīrietis pauda arī uzņēmumam, taču atbildē "Bite"norādījusi, ka operatoram ir tiesības pieprasīt papildu maksu par pakalpojumu, ja novēro – tos lielākoties izmanto ārvalstīs. Savukārt prasīt pierādījumus par pastāvīgām saitēm ar Latviju neesot obligāts nosacījums. "Sanāk, ka regulas viena daļa viņiem saistoša, jo nes peļņu, bet pārējais nav priekš viņiem," sarūgtinājumu pauž Valdis. Sarūgtināts par notikušo ir arī lasītājs Pjotrs, kurš tāpat kā Valdis no "Bite" saņēmis brīdinājuma īsziņas par pakalpojuma maksas paaugstināšanu ārvalstīs. "Jūrnieki, tālbraucēji un ļaudis, kuri spiesti pelnīt tālumā no ģimenes, esiet uzmanīgi," brīdina Pjotrs.

Uzņēmuma "Bite Latvija" klientu apkalpošanas nodaļas vadītāja Oksana Stankeviča portālam "Delfi" skaidro, ka jaunais Eiropas regulējums gan paredz neierobežotus sakarus Eiropā, precīzāk, Eiropas Savienībā un Eiropas ekonomiskās zonas valstīs. Tomēr regula arī paredz, ka neierobežotie sakari viesabonēšanā attiecināmi uz periodisku uzturēšanos Eiropā. Piemēram, atpūtas braucieni, īstermiņa mācību braucieni, komandējumi.

"Regulējums nosaka, ka uzturēšanās laikam un mobilo pakalpojumu patēriņam mītnes valstī jābūt lielākam par 50 % salīdzinājumā ar uzturēšanās laiku un pakalpojumu patēriņu Eiropā," pauž Stankeviča. Gadījumos, kad mobilo sakaru operators konstatē, ka klients pēdējo četru mēnešu periodā viesabonēšanā uzturējies un sakarus lietojis vairāk nekā mītnes valstī, operators tiesīgs klientam prasīt apliecinājumu saiknei ar Latviju, teic "Bite Latvija" pārstāve. Šajos gadījumos par pakalpojumu ļauts piemērot papildmaksu, ko atceļ brīdī, kad klients sabalansē mobilo sakaru lietojumu atbilstoši regulā noteiktajai proporcijai.

Portāls "Delfi" sazinājās arī ar citiem mobilo pakalpojumu sniedzējiem Latvijā un noskaidroja, ka, piemēram, "Latvijas Mobilais telefons" (LMT) papildu maksu par saziņu Eiropā nepiemēro. Tomēr LMT preses sekretāre Elīna Lidere akcentē, ka pakalpojums godīgas lietošanas ietvaros paredz lietošanu periodiskai ceļošanai un ikdienišķai saziņai ar ģimeni, draugiem.

Savukārt "Tele2" klientu apkalpošanas departamenta direktore Marita Romanovska pavēstīja, ka, lai gan līdz šim papildu maksa netika piemērota arī, ja klients ārzemēs uzturējās vairāk nekā Latvijā, tomēr no 1. decembra situācija tiks mainīta. "No 1. decembra mēs rūpīgāk sekosim mobilo sakaru un interneta pakalpojumu izmantošanai ārzemēs. Klientiem, kuri četru mēnešu laikā ES/EEZ zonā pakalpojumus lietos vairāk nekā Latvijā, piemērosim papildu maksu," sacīja Romanovska. Par zvaniem, sms un internetu būs jāmaksā atbilstoši Eiropas Savienības regulā noteiktajām pakalpojumu vairumtirdzniecības cenām.

Sūdzības par paaugstinātu mobilo pakalpojumu maksu klientiem, kas uzturas ārvalstīs, saņēmis arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), pauda PTAC pārstāve Sanita Gertmane. Tiesa, centrs patlaban vēl nav padziļināti izpētījis šo jautājumu. "Faktiski operators 14 dienu laikā var prasīt skaidrojumus patērētājam, kurus patērētājam rakstveidā vajadzētu sniegt, izskaidrot situāciju. Pēc tam pusēm būtu jāvienojas par tālāko risinājumu," Eiropas regulu par viesabonēšanu komentē Gertmane.

Savukārt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) pārstāve Ieva Bethere skaidroja, ka mobilo sakaru operatoriem ir tiesības piemērot papildu maksu par pakalpojumu, ja klients četru mēnešu laikā ilgāk uzturas un pakalpojumus izmanto ārpus Latvijas. Papildu maksa piemērojama, ievērojot vairumtirdzniecības cenas. Būtiski, lai mobilais operators pirms papildu samaksas piemērošanas brīdinātu klientu, pauda Bethere.