Foto: LETA

Brokeru komisijas apmērs tirgū atkarībā no apdrošināšanas veida ir no astoņiem līdz pat 25 procentiem, atklāj Latvijas Apdrošinātāju asociācija (LAA), piebilstot, ka OCTA gadījumā komisijas apmērs ir tuvāks nosauktā diapazona zemākajai robežai.

Ar šādu atklāsmi LAA iesaistās publiskajā debatē, kas vakar medijos aizsākās ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) paziņojumu, ka "starpnieku portālos pieejamajās OCTA cenās ir iekļauta starpnieka komisija" un tādējādi patērētājs pārmaksā.

Drīz pēc tam Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācija (LABA) nāca klajā ar paziņojumu, ka "OCTA cenas nenosaka un nekad nav noteikuši apdrošināšanas brokeri, jo apdrošināšanas brokeru portālos redzamās OCTA cenas ir pašu apdrošinātāju noteiktās OCTA cenas, kas iegūtas tieši no apdrošinātāja sistēmas un kurām nekas netiek pieskaitīts klāt".

"Neviens par velti nestrādā. Arī apdrošināšanas brokera pakalpojumi maksā savu cenu. Vienalga, vai šie pakalpojumi tiek sniegti elektroniskā veidā – kā šie OCTA agregatori – vai citā veidā," skaidro LAA prezidents Jānis Abāšins.

"Polises galīgo cenu klientam, ja viņš izmanto brokera pakalpojumus, jebkurā gadījumā iespaido brokera komisija – vai tā būtu iekļauta cenā, vai pievienota tai pa virsu, bet iespaido," uzsver Abāšins, norādot, ka OCTA polišu cenas aprēķina apdrošināšanas kompānija.

Ikdienā daudzi Latvijas iedzīvotāji, iegādājoties OCTA polises savam auto, izmanto apdrošināšanas starpnieku portālus. Ievadot datus par transportlīdzekli, var aplūkot uzreiz vairāku apdrošinātāju piedāvātās polišu cenas un izvēlēties piemērotāko vai lētāko piedāvājumu. "Taču autoīpašnieki visbiežāk neiedomājas, ka šķietami lētākais piedāvājums bieži nemaz nav vislētākais iespējamais variants – cenas piedāvājumā ir iekļauta arī apdrošināšanas starpnieka komisija. Pērkot šo polisi internetā tieši no apdrošinātāja, iespējams, tā būtu krietni lētāka," skaidro Abāšins.

Apdrošināšanas starpnieki ir svarīgs posms apdrošināšanas produktu pārdošanā. Tāpat jebkuram apdrošināšanas pakalpojumu patērētājam ir būtiski zināt starpnieka komisijas apmēru pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas. Tomēr patērētājam bieži trūkst informācijas gan par pašu pakalpojumu, gan par šī pakalpojuma sniedzēju un izplatītāju, gan par cenas veidošanos, un tas traucē izdarīt objektīvu izvēli.

"Lai aizsargātu klientu intereses, kā apdrošinātāja, tā arī starpnieka pienākums ir paziņot klientam pilnīgu un patiesu informāciju par visiem maksājumiem, kuri klientam būs jāveic. Starpnieku portālos informācija par to, ka pakalpojumu nodrošina starpnieka kompānija, ir pieejama, taču bieži tā ir norādīta maziem burtiņiem un nekādi netiek izcelta. Savukārt starpnieka komisijas apmērs cenas piedāvājumos vispār netiek uzrādīts," norāda Abāšins.

Pēc LAA prezidenta domām, starpnieku pakalpojumu izmantošana korporatīvajā sektorā ir lietderīga un visbiežāk sniedz klientam pievienoto vērtību, palīdzot orientēties apdrošināšanas pakalpojumu tirgū un izvēlēties piemērotāko piedāvājumu.

"Savukārt privātpersonas mēs aicinām izvērtēt starpnieku pakalpojumu nepieciešamību, iegādājoties OCTA polises internetā. Gandrīz visi apdrošinātāji, kuri darbojas Latvijas OCTA apdrošināšanas tirgū, piedāvā iegādāties OCTA polisi savā interneta mājas lapā. Arī LTAB ir izveidojis OCTA kalkulatoru, lai autoīpašnieki varētu iegūt objektīvu informāciju par OCTA cenām bez starpnieka uzcenojuma. Tas klientiem varētu ļaut ietaupīt, sākot no dažiem latiem līdz pat vairākiem desmitiem latu – tik liels var būt polises sadārdzinājums uz starpnieka komisijas rēķina," rezumē Abāšins.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!