Foto: DELFI

Otrdien, 10. februārī, Liepājā notika lielākā Eiropas Savienības (ES) finansētā elektromobilitātes projekta "Green eMotion" konference "Ceļā uz efektīvu elektromobilitātes sistēmu Eiropā". Vienīgajā Baltijas reģiona konferencē tika apspriesti projekta "Green eMotion" četru gadu laikā iegūtie projekta rezultāti un demonstrēti jaunākie elektromobiļu modeļi.

Liepājā tika demonstrēts "BMW i3", "BMW i8", "Mitsubishi Outlander PHEV", "Nissan e-NV200", "Volvo V60 Plug-in Hybrid" un "Opel Ampera". Izstādes laikā varēja iepazīties arī ar Latvijas rallija elektromobiļa izstrādātāja "Drive eO" "Tesla Roadster 360" elektrisko sacensību automobili. Ar šo automobili 2014. gada jūnijā Jānis Horeliks kļuva par pirmo latviešu autosportistu, kurš sasniedzis finišu "Pikes Peak" kalnā braukšanas sacensībās ASV.

Lai nodrošinātu elektromobilitātes platformas ieviešanu visā Eiropā, būtiskākie izaicinājumi ir izmaksas, elektrotransportlīdzekļu klāsts, kā arī uzlādes staciju pieejamība. Projekta laikā "Green eMotion" strādāja gan pie tehniskajiem elektromobilitātes jautājumiem, gan pētīja sabiedrības, ekonomikas un vides prasības.

Pamatojoties ar projekta rezultātiem un galvenajiem secinājumiem, tiks sagatavotas rekomendācijas gan pašvaldībām, gan valsts institūcijām un valdībām elektromobilitātes ieviešanas atbalstam, ar kurām iepazīstinās Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejā Briselē februāra beigās.

Konferencē tika apspriesti galvenie problēmjautājumi, kas saistīti ar valsts atbalstu elektromobolitātes ieviešanai, ar to saistītām izmaksām, uzlādes infrastruktūras izveidi un pieejamību. Lai palielinātu elektromobiļu lietotāju skaitu, nepieciešama uzlādes infrastruktūras ērta pieejamība reģionā. Elektromobiļu masveida ieviešana stimulētu papildus biznesa iespējas reģionā un tiktu papildus motivēta privātā iniciatīva.

"Aptuveni 250 elektrotransportlīdzekļu, kuru iegādei Latvijā izmantoja KPFI programmas līdzfinansējumu, izmantošana būs ierobežota līdz brīdim, kad būs saskatāmi ievērojami ieguldījumi uzlādes staciju infrastruktūras izveidei," norāda Ašlijs Abrahams, elektromobilitātes konsultants uzņēmumā "Digital City Limited".

"Pagājušā gada vasarā realizētās KPFI programmas rezultātā ir izveidotas deviņas uzlādes stacijas, no kurām divas ir DC-uzlādes stacijas, kas diemžēl nav piemērotas visiem elektromobiļiem. KPFI programmas viens no mērķiem bija veicināt attiecīgo infrastruktūras izveidi, bet jāatzīst, ka tā bija diezgan vāji sagatavota," informē Abrahams.

"Elektromobiļu uzlādes staciju iepirkumi ierasti tiek organizēti par apjomu 100 uzlādes stacijas (Igaunijā rīkotais iepirkums bija par 200 uzlādes stacijām), bet Latvijā organizētā KPFI programma nodrošināja līdzfinansējuma piešķiršanu atsevišķiem infrsatruktūras objektiem ar diezgan specifiskiem parametriem," norāda elektromobilitātes konsultants.

Bez uzlādes staciju tīkla izveides uzlādes stacijas un to statuss elektromobiļu braucējiem būs neatpazīstams, kā arī kopējā industrijas attīstība ar to ir cieši saistīta. Norvēģijā, kas ir vadošais elektromobilitātes industrijas līderis, ir izveidotas ap 6000 uzlādes stacijas, tiek piemērotas nodokļu atlaides un tiek piedāvāti citi ieguvumi, bet nekas no tā pašreiz nav pieejams Latvijā.

Ekonomisks pamatojums elektromobiļu izmantošanai Latvijā nav iespējams bez publiski pieejamas uzlādes stacijas infrastruktūras.

Konference Liepājā ir viens no reģionālajiem pasākumiem, kas tiek organizēts, lai informētu par "Green eMotion" projekta rezultātiem dažādās Eiropas valstīs. "Green eMotion" projekts sadarbībā ar vietējiem partneriem organizē trīs pasākumus tādās Eiropas pilsētās kā Budapešta, Liepāja un Stokholma. Pasākumos iepazīstina ar "Green eMotion" projekta galvenajiem jautājumiem, kas ietver elektromobilitātes sistēmu, standartizācijas jautājumus, demo reģionu pieredzi, kā arī notiek jautājumu un atbilžu sesija ar diskusijām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!