Foto: DELFI

Satiksmes ministrija (SM) izsludinājusi atklātu konkursu uz Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica II" Latvijas posma detalizētu tehnisko izpēti un ietekmes uz vidi novērtējumu, portālu "Delfi" informēja ministrija.


Detalizētās tehniskās izpētes mērķis ir noteikt precīzu plānotās dzelzceļa līnijas "Rail Baltica II" novietojumu Latvijas teritorijā, tajā skaitā savienojumus ar ostu un lidostu, un nodrošināt izpētes un priekšdarbus dzelzceļa līnijas būvprojektēšanas, zemju atsavināšanas un būvniecības uzsākšanai līdz 2020.gadam.

Konkursa uzvarētājam 28 mēnešos no līguma noslēgšanas dienas būs jāveic detalizēta tehniskā izpēte, ietverot ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojuma sagatavošanu un tehnisko risinājumu sagatavošanu, finanšu un ekonomisko aprēķinu veikšanu.

2010. - 2011.gadā uzņēmuma "AECOM Ltd." priekšizpēte apliecināja, ka jaunas 1435 milimetru sliežu platuma līnijas būvniecība, kas savienotu Igauniju, Latviju un Lietuvu ar Poliju un pārējām Eiropas valstīm, ir sociālekonomiski pamatota. Priekšizpētes rezultātā tika noteikts iespējamais dzelzceļa līnijas novietojuma koridors, un tas savieno Tallinu, Rīgu un Kauņu pa īsāko un ātrāko maršrutu.

Pretendenti piedāvājumus var iesniegt līdz 2013.gada 21.martam SM. Ar iepirkuma dokumentāciju var iepazīties SM mājaslapā.

Projektam paredzēts piesaistīt Eiropas Savienības finansējumu un valsts budžeta līdzekļus.

Jau ziņots, ka visas Baltijas valstis iecerēja šogad sākt projekta izpētes otro kārtu. Igaunijā jau ir noticis iepirkums, kurā, neskatoties uz lielu sākotnējo interesi, pieteicās tikai divi pretendenti, jo, kā atzinuši citi, sagatavošanās laiks bija īss, bet riski - lieli. Lētākais no izpētes piedāvājumiem ticis noraidīts, jo uzņēmumam bijis nodokļu parāds, savukārt uzvarētājs ir Igaunijas kompāniju konsorcijs. Līguma noslēgšanai vēl ir vajadzīgs Igaunijas valdības akcepts, kā arī aptuveni 10 miljonu eiro (7 miljonu latu) papildu piešķīrums no valsts budžeta, par ko Igaunijas valdība lems šā gada 17.janvārī.

Lietuva pagaidām nevar uzsākt šādu izpēti, jo tās tiesību aktos, kas bija pieņemti vēl līdz Lielbritānijas uzņēmuma AECOM īstenotajai izpētei, "Rail Baltica II" trase tika noteikta caur Šauļiem, nevis Paņevežu, kā to paredz AECOM izpētes rezultāti. Līdz ar to Lietuva ir uzsākusi nepieciešamās procedūras, lai šos lēmumus mainītu, taču rezultāts ir sagaidāms vien šā gada novembra vidū.

 "Rail Baltica" projektā ES valstis varēs pretendēt uz finansējumu detalizētai izpētei  sliežu ceļu savietojamībai, līnijas būvniecības darbiem, kuri sāksies pirms 2020.gada, kā arī savienojumu būvēšanai ar ostām un lidostām.  

Iepriekšējas aplēses liecin, ka dzelzceļa projekta "Rail Baltica" realizēšanas variants Latvijā izmaksātu 1,27 miljardus eiro (880 miljonus latu), bet visās trīs Baltijas valstīs kopā - 3,68 miljardus eiro (2,56 miljardus latu). Eiropas Komisija pieļāvusi līdzfinansēt 85% no kopējām projekta izmaksām

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!