Foto: Renārs Koris/"BERERIX"

"Rail Baltica" Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas ēkai ir sasniegts augstākais punkts, ziņo būvnieks - pilnsabiedrībā "Bererix".

Atzīmējot šo faktu, tikko kā nosvinēti spāru svētki, ēkas augstākajā punktā paceļot vainagu. Simbolizējot "Rail Baltica" kā Eiropas platuma dzelzceļa infrastruktūru, vainaga diametrs ir 1435 mm.

Līdz ar ceturtās arkas izbūvi stacijas dienvidu pusē ir pabeigta jaunās stacijas jumta konstrukcijas izbūve. Šobrīd izbūvētas un uzstādītas četras jumta arkas, un, līdz ar darbu sākšanu projekta ziemeļu pusē, kopskaitā tādas būs septiņas. Tāpat februārī pabeigti pirmajā no astoņām projekta būvatļaujām ietvertie darbi, kas jau nodoti ekspluatācijā. Šogad turpināsies "Rail Baltica" Rīgas Centrālā mezgla dienvidu puses izbūve, tostarp dzelzceļa sistēmu, sliežu ceļu un kontakttīklu, dzelzceļa signalizāciju un inženiertīklu ierīkošana.

"Delfi Bizness" jau ziņoja, ka projekta īstenošanas rezultātā, stacija taps par apmeklētāju ziņā lielāko pasažieru apkalpes vietu Baltijā. Tai būs trīs stāvi. Ēkā būs pieejami 23 eskalatori, 16 lifti, 25 jaunas kāpnes nokļūšanai uz platformām, tiks izbūvēts taktilais tīklojums visā "Rail Baltica" projekta zonā un stacijas ēkā, nodrošinot arī taktilās vadlīnijas no sabiedriskā transporta pieturvietām līdz pat vilcienu platformām.

Stacijā kopskaitā būs 8 platformas un 14 sliežu ceļi, kā arī paaugstinātas platformas ērtākai iekāpšanai, atgādina projekta īstenotāji. Ēkas pirmajā stāvā būs dzelzceļa pakalpojumi, veikali dažādu servisu sniegšanas vietas. Augstākajā (trešajā) stacijas līmenī atradīsies uzgaidāmās telpas aptuveni 6000 m2 platībā ar biļešu kasēm un informācijas tablo.

Pirmajā stāvā jeb ielas līmenī būs multimodālā zona reģionālajai un piepilsētas autobusu satiksmei, piegādes transportam.

Iekļūšana stacijā paredzēta no visām tās pusēm, tostarp jaunas uzejas uz platformām no Elizabetes un Timoteja ielas savienojuma zonas, un blakus tai atradīsies jauna "kiss&ride" iela (vieta, kur izlaist no transportlīdzekļa un atvadīties vai pretēji – sagaidīt cilvēku). Ērtāku pārvietošanos nodrošinās bagāžas apstrādes un reģistrēšanas lidojumiem. Tiks paplašinātas arī mikromobilitātes iespējas ar jaunu plašu veloceļu, iespēju atstāt savu velosipēdu, izīrēt koplietošanas mikromobilitātes rīkus.

Rīgas Centrālā mezgla izbūvi veic "Bererix", būvuzraudzību nodrošina "Egis-Deutche Bahn", pasūtītājs – SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas". Projekta finansējumu 81–85% robežās nodrošina ES infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu – Latvijas valsts budžeta līdzekļi.

Savulaik lēsts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, taču tās ir būtiski pieaugušas un šobrīd arvien vēl nav publiskotas iespējamās kopējās investīcijas šajā projektā. "Delfi Bizness" iepriekš vēstīja, ka 2024. gadā jābūt gatavam atjaunotajam ziņojumam par projekta izmaksām un ieguvumiem, nepieciešamo finansējumu turpmākajiem darbiem un iespējām optimizācijai.

Pilnsabiedrībā"Bererix" apvienojušies "BESIX Group" no Beļģijas, nacionālais būvnieks "RERE Būve" un Itālijas būvnieks "Rizzani de Eccher". Centrālā mezgla izbūve sākta 2020. gada novembrī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!