Foto: Publicitātes foto

Atsaucoties vairāku pašvaldību iniciatīvai un aicinājumam, kas pērn tika izteikts Latvijas komercbankām, "Norvik banka" ir veikusi nepieciešamos priekšdarbus, lai Latvijas pašvaldībās varētu ieviest tā saucamo pilsētnieka bankas karti, informēja "Norvik bankas" pārstāve Valda Ķipāne.

Šī karte izmantojama gan braucieniem sabiedriskajā transportā, gan naudas izņemšanai no bankomāta un klasiskajiem norēķiniem veikalos vai internetā, gan arī izmantojama kā identifikācijas apliecība.

"Norvik banka" ir pieteikusi šādu karti finanšu pakalpojumu uzņēmumā "MasterCard", lai tehniski karti varētu emitēt. "Norvik banka" ir arī izstrādājusi nepieciešamās procedūras kartes ieviešanai un darbībai un saņēmusi Finanšu un kapitāla tirgus komisijas atļauju karšu emisijai Latvijā.

Ņemot vērā, ka vairākas pašvaldības bija izrādījušas interesi par šādas kartes ieviešanu, "Norvik banka" risina sarunas, lai vienotos par pašvaldību iedzīvotājiem piemērotāko risinājumu un piedāvājumu, kā arī paralēli veic sarunas ar transporta nozares uzņēmumiem, kas ir ieinteresēti sakārtot norēķinu sistēmu par savu pakalpojumu sniegšanu.

"Mēs runājam ar Salaspils, Jelgavas, Liepājas, Rēzeknes pašvaldībām, kurām ir liela interese par universālo pilsētnieka karti. Jau ilgu laiku esam strādājuši pie tehniskiem priekšdarbiem kartes ieviešanai. Ceru, ka drīz varēsim pabeigt noslēdzošo posmu un iedzīvotāji varēs izmantot universālu risinājumu - vienu karti dažādām ikdienas vajadzībām," norāda "Norvik bankas" valdes loceklis Igors Rozanovs.

Jaunā karte arī ļaus sakārtot un padarīt daudz efektīvāku to atvieglojumu administrēšanu un uzskaiti, kas pienākas cilvēkiem ar braukšanas maksas atvieglojumiem (personas ar invaliditāti, pirmsskolas vecuma bērni, bērni bāreņi, politiski represētās personas, nacionālās pretošanās kustības dalībnieki, vispārējo izglītības iestāžu izglītojamie). Kartes priekšrocība - iespējams vienlaicīgi veikt personas identifikāciju un apmaksu par braucienu. Valsts šobrīd kompensē pārvadātājiem nesaņemtos ieņēmumus par šo cilvēku pārvadāšanu, un atvieglojumu administrēšanas mehānisma uzlabošana ir gan valsts interesēs (precīza uzskaite nozīmē līdzekļu ekonomiju), gan pārvadātāju interesēs (precīza uzskaite, maksājumu administrēšana ir pārvadātājiem neraksturīga funkcija), gan sabiedriskā transporta lietotāju interesēs (universāla karte, kas izmantojama kā pilnvērtīga bankas karte).

Ņemot vērā virkni izaicinājumu šo kompensāciju administrēšanas uzlabošanai, valdība šā gada 31.martā ir pieņēmusi atbilstošus Ministru kabineta noteikumus, kas padara minēto administrēšanas mehānismu daudz efektīvāku un brīvas konkurences apstākļos iesaista tajā komercbankas, jo esošā atvieglojumu uzskaites kārtība nenodrošina skaidru un precīzu valsts budžeta līdzekļu izmantošanu un uzskaiti.

"Norvik banka" pašlaik veic pārrunas arī ar vairākiem pašvaldībās strādājošajiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem, lai vienotos par kartes darbības nosacījumiem. No pārvadātāju puses ir saņemts atbalsts jaunā mehānisma ieviešanai, jo pēc Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas ekspertu aprēķiniem, zaudējumos nepamatoti izmaksātās kompensācijas par pasažieriem, kuri saņem valsts garantētos atvieglojumos maršrutu tīkla maršrutos, gadā veido līdz pat pieciem miljoniem eiro jeb 30% no visām tā saucamajām "nulles" biļetēm.

Valdība ir noteikusi pārejas periodu līdz 2017.gadam, lai norēķinu iestādes un pakalpojuma sniedzēji - gan no valsts, gan uzņēmēju puses - spētu veikt attiecināmos pasākumus, lai iesaistītos atvieglojumu administrēšanas sistēmā.

Pilsētnieka bankas karte ir pilnvērtīga, universāla "MasterCard Debit" maksājumu karte, ko banka izdod sadarbībā ar pašvaldībām. Šāda veida karte ir jaunums Latvijas tirgū.

Karte ir piesaistīta atsevišķam kartes kontam. Tā ir universāla - var lietot gan kā parastu bankas karti, gan arī lai saņemtu savas valsts un pašvaldības piešķirtos atvieglojumus braucieniem sabiedriskajā transportā, skolā vai citur.

Ar pilsētnieka bankas karti ir iespējams veikt tā saucamos bezkontakta darījumus, proti, iepērkoties nevajadzēs ievadīt PIN kodu, darījums notiek, pieskaroties ar karti bankas karšu pieņemšanas iekārtai.

Pilsētnieka bankas karte ļauj pašvaldībai apvienot skolēna apliecību vai iedzīvotāja karti ar parasto bankas karti, līdz ar to karte pašvaldībai kalpo arī kā identifikācijas apliecība.

Karti noformē klients, tā tiek izsniegta pēc pašvaldības pieprasījuma bankai. Karte var tikt izsniegta sadarbībā ar pašvaldību. Kartei ir ar attiecīgo pašvaldību saskaņots individuālais dizains.

Ja klientam ir piešķirti atvieglojumi no pašvaldības puses, klientam, norēķinoties par konkrēto pakalpojumu, kontā ir nepieciešama tikai līdzfinansējuma summa, proti, klientam nav nepieciešamas papildu darbības, jo atvieglojums tiek pārskaitīts automātiski un vienlaicīgi ar konkrētā pakalpojuma apmaksu, bez papildu dokumentu iesniegšanas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!