Šie un desmitiem citi pēdējā mēneša laikā Krievijas mediju izplatīti maldinoši ziņojumi apkopoti ES izveidotās "Stratcom East" komandas iknedēļas izdevumā "Disinformation Review" ("Dezinformācijas apskats"), kura pirmais numurs dienas gaismu ieraudzījis 4. novembrī.

Daudzas no apkopotajām ziņām līdzinās konspirācijas teorijām, kādas varētu publicēt apšaubāmi resursi, taču patiesībā šādu informāciju izplatījuši arī Krievijas vadošie mediji – TV Pirmais kanāls, "Kommersant", NTV un raidsabiedrība RT.

Citos pieminētajos Krievijas informatīvās telpas ziņojumos teikts, ka Krievijas opozicionāru Borisu Ņemcovu noslepkavojusi ASV Centrālā izlūkošanas pārvalde, ka ASV grasās notriekt Somijas lidmašīnu, lai notikušajā apvainotu Krieviju, bet Polija plānojot okupēt Ukrainas rietumus.

Tāpat ziņots, ka Saūda Arābija "Islāma valsts" teroristus baro ar tām pašām narkotikām, ko Rietumu spiegi devuši aktīvistiem Eiromaidana protestu laikā Kijevā. Izlasāmi arī daudzi citi propagandas piemēri.

"Stratcom East" komunikācijas vienība tika izveidota šogad – ar nolūku atmaskot vērienīgo Krievijas dezinformācijas kampaņu. Iknedēļas izdevums nepieciešams, lai norādītu uz milzīgo dezinformācijas apjomu, ar ko jāsaskaras Eiropai, skaidro tā veidotāji.

"Tā mērķis ir parādīt lielos apmērus, kādos šāda dezinformācija ik dienas tiek vērsta pret Eiropas auditoriju, parādīt valstu skaitu, pret kurām tie vērsti, un tādā veidā izskaidrot Eiropas auditorijai, cik izplatīta ir šī problēma," teikts ES oficiālajā interneta vietnē "Europa.eu".

Savāktie dati noderēs propagandas dziļākai analīzei, kas palīdzēs pretoties turpmākiem informatīvajiem uzbrukumiem, teikts vietnē.

Materiāla vākšanā iknedēļas apskatam piedalījušies vairāk nekā 300 žurnālisti, blogeri, nevalstisko organizāciju aktīvisti un Eiropas amatpersonas, raksta vietne "Euobserver". "Stratcom East" pirmā dokumenta apakšā precizē, ka tikai apkopo šos aktīvistu savāktos ziņojumus, bet tajā paustie viedokļi un secinājumi nav ES oficiālā nostāja.

Apkopotās ziņas pārsvarā ir krievu, ukraiņu un angļu valodā, taču atrodamas arī publikācijas čehu, somu, gruzīnu un vācu mēlē.

"Es baidos, ka Krievijas melu un naida saraksts ir daudz garāks par pievienoto tabulu. Tas ir briesmīgi. Salīdzinājumā ar Krievijas propagandas mašīnu, vecā padomju propaganda izskatās pēc bērnu pasaciņām," jauno izdevumu "Euobserver" komentē kāds vārdā nenosaukts ES diplomāts.

Propagandas pētnieki sliecas domāt, ka Kremļa kampaņai dzirdīgas ausis visdrīzāk atradīsies pašā Krievijā vai krievu valodas kopienās bijušās PSRS valstīs, taču nesenā pētījumā atklāts, ka Krievijas paustajai līnijai piekrīt arī 25% līdz 30% Francijas, Vācijas, Itālijas un Spānija iedzīvotāju, norāda "Euobserver".