Foto: AFP/Scanpix

Kazaņā notikušās traģiskās aviokatastrofas iemesls, iespējams, bija tehniska kļūme, uzskata aģentūras "RIA Novosti" aptaujātie ASV aviācijas eksperti. Daži no aviācijas drošības speciālistiem pieļauj, ka katastrofu veicināja lidmašīnas avārija 2001.gadā un, iespējams, toreiz pieļautas remonta kļūdas.

Svētdien vakarā Kazaņā nosēšanās laikā avarēja un uzsprāga pasažieru lidmašīnas "Boeing 737 - 500". No lidaparāta pāri ir palikuši tikai pelni un šķembas, raksturo aculiecinieki, bet visi 50 cilvēki, kas atradās gaisa kuģī, ir gājuši bojā. Lidmašīna zemē ietriekusies gandrīz vertikāli. Lidmašīna bija 23 gadus veca un savas kalpošanas laikā piederēja septiņām dažādām aviokompānijām.

Aviācijas eksperts Tods Kērtiss aģentūrai "RIA Novosti" atzinis, ka, pētot video ierakstus ar lidmašīnas avāriju, var secināt, ka tas bija neparasts incidents. "Ļoti reti gadās, kad lidmašīna ietriecas zemē tādā leņķī," paudis eksperts.

"Noticis kaut kas ļoti neparasts, iespējams, mehānisks bojājums, kurš vēl nav zināms, jo nav atšifrēta "melnas kastes" informācija un pilotu sarunas. Iespējams, bija nepilnības arī tehniskas apkalpošanas procedūrās," sacījis Kērtiss.

Masačūsetsas Tehnoloģiskā institūta profesors Arnolds Barnets uzskata, ka laika apstākļi nevarēja novest pie šādas katastrofas. "Sākotnējie ziņojumi par spēcīgu vēju raisīja aizdomas, ka katastrofu izraisīja spēcīgs pretvējš, taču tas nevarētu izraisīt praktiski vertikālu kritienu," spriedis eksperts. Viņš arī šaubās, ka šādu kritienu varēja izraisīt nekvalitatīva degviela. Viņš atgādinājis, ka sākotnējā informācija liecina, ka pilots divas reizes atcēlis mēģinājumu nosēdināt lidmašīnu, kas raisa aizdomas par to, ka piloti zināja par kādu mehānisko bojājumu.

Aviācijas drošības eksperts, pilots instruktors un aviokatastrofu izmeklēšanas speciālists Mets Robinsons atzīmējis, ka reti, kad pie traģiskās avārijas noved tikai viens faktors, bieži vien iemesls ir dažādu faktoru kopums.

Saskaņā ar konsultantu kompānijas "Ascent" datiem Kazaņā avarējušais laineris 2001.gadā bija iesaistīts citā incidentā – tas "neaizvilka" līdz skrejceļam kādā Brazīlijas lidostā un salauza kreisas šasijas balstu. Toreiz neviens incidentā nebija cietis.

Kērtiss pieļauj, ka senais incidents varēja ietekmēt lidmašīnas stāvokli un novest pie katastrofas Kazaņā, atgādinot, ka nepareizais lidmašīnas remonts un metāla nogurums var novest pie traģiskām sekām. Arī Robinsons norādījis, ka senie incidenti un nepareizais remonts var nedod par sevi zināt mēnešiem un pat gadiem ilgi, līdz notiek katastrofa.

Bernets savukārt nedomā, ka lidmašīnas vecums un iepriekšējā avārija varēja novest pie vertikāla kritiena.

Jau ziņots, ka lidaparāta atlūzās ir atrastas "melnās kastes" un eksperti ķersies klāt pie avārijas iemeslu noskaidrošanas. Spēcīgā trieciena rezultātā ierīces gan ir bojātas, tomēr amatpersonas cer, ka no tām izdosies iegūt vismaz daļu informācijas. Kā iespējamie avārijas iemesli minēti gan sliktie laika apstākļi, pilotu kļūda, zema degvielas kvalitāte, neievērotas drošības prasības, kā arī tehniskas problēmas 20 gadu vecajai lidmašīnai.

Lidsabiedrība "Tatarstan", kurai lidmašīna piederēja, apgalvo, ka lidaparātam pirms reisa nav konstatētas tehniskas problēmas. Tikmēr pasažieri, kas ar šo pašu lidaparātu svētdien lidoja no Kazaņas uz Maskavu stāsta, ka nosēšanās laikā "Boeing" ir spēcīgi vibrējis.

Lidmašīna "Boeing 737-500" piederējusi lidsabiedrībai "Tatarstan", tā lidojusi no Maskavas uz Kazaņu. Pirmdien Krievijas Tatarstānas republikā izsludinātas sēras.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!